وبلاگ فراپیامک
فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی

مفهوم فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی (Organizational Culture) به مجموعه ارزش ها و رفتارهایی اطلاق می شود که در محیط یک سازمان دارای بار روانی است.

فرهنگ سازمانی شامل چشم انداز، ارزش ها، هنجارها، عادات و قوانین و مقررات سازمان است.

جایگاه اعضای سازمان

اعضای سازمان یا نیروی انسانی سرمایه آن سازمان می باشند؛ شاید تا کنون این موضوع به گوش شما رسیده باشد!

بله، این موضوع کاملا صحیح است!

حقیقت اینست که در صورت نبود کارمندان و پرسنل، سازمانی هم وجود نخواهد داشت و هویت سازمان را همین اعضا تشکیل میدهند.

در صورتی که نیروی انسانی سازمان با انرژی، علاقمند و دارای پشتکار باشند و در کار خود حرفه ای عمل کنند، قطعا سازمان شما همیشه رو به پیشرفت خواهد بود؛

در غیر این صورت شما یک سازمان فشل (نا کارآمد) خواهید داشت که هر لحظه، بخشی از آن دچار مشکل می شود؛

چنین سازمانی همواره رو به افول و در نهایت نابودی خواهد بود.

اکنون سوال اینجاست که چگونه میتوانیم یک سازمان با اعضایی که دارای مشخصات فوق هستند، داشته باشیم؟

فرهنگ سازمانی

قبل از هر چیز شما، به عنوان مدیر یک سازمان، باید راجع به فرهنگ سازمانی خود اطلاع داشته باشید و آن را ایجاد نمایید.

درست است که حضور افراد مختلف درون سازمان شما می تواند هویت آن را ایجاد کند اما این شما هستید که باید فرهنگسازی کنید و نیروی انسانی از آن تبعیت نمایند.

بیایید تمامی فرهنگی که در بیرون از محیط کار شما قرار دارد را فراموش کنید و فرهنگ مورد علاقه خود، فرهنگی که باب طبع رهبر سازمان است را بنویسید و بدانید از نیروی انسانی خود، چه میخواهید.

در حقیقت، فرهنگ سازمانی را شخصا و براساس نیازهای سازمان و خصوصیات نیروی انسانی و قوانین و مقررات سازمان طراحی و پیاده سازی کنید.

اعضای سازمان، باید چه چیزهایی را رعایت کنند؟

چه آداب و رسومی در شرکت وجود دارد؟

قوانین و مقررات سازمان را به صورت جزئی وضع نمایید و خودتان قبل از هرکس آنها را اجرا کنید.

سازمانی موفق است که نیروی انسانی آن، پیرو فرهنگ سازمانی و قوانین و مقررات سازمان باشند، نه اینکه فرهنگ سازمانی تحت تأثیر رفتار اعضا قرار بگیرد.

به عنوان مثال، ممکن است لباس فرم، بخشی از فرهنگ سازمانی شما باشد اما در سازمان دیگری آزادی در پوشش و لباس، فرهنگ قالب قرار گیرد.

بنابراین خواسته های رهبر سازمان یا هیئت مدیره و قوانین و مقررات سازمان در این قضیه حائز اهمیت خواهد بود.

البته باید بدانید که فرهنگ سازمانی چیزی جدای از رفتار سازمانی اعضا است.

در صورتی که نیروی انسانی سازمان شما فرهنگ سازمانی تان را نهادینه کنند، در این صورت رفتار سازمانی نیز خواهند داشت.

انتخاب مناسب اعضای سازمان

شما با استخدام صحیح میتوانید نیروی انسانی مناسبی وارد سازمان کنید.

نیروی انسانی مناسب یعنی نیرویی که پارامترهای (معیارهای) استخدامی شما را داشته باشد و براساس قوانین و مقررات سازمان انتخاب شوند.

استخدام مناسب، اولین آجر بنای سرمایه گذاری روی نیروی انسانی سازمان شماست؛

بنابراین این آجر را با دقت و وسواس زیاد سر جای خود قرار دهید.

آموزش نیروی انسانی

نظام آموزشی در یک سازمان (آموزش پرسنل)، بدون شک یکی از ارکان سازمان است؛

چرا که وظیفه دارد در زمینه فرهنگ سازمانی، به انتقال دانش و ارتقای سطح علمی نیروی انسانی سازمان بپردازد.

اگر شما نظام آموزشی قدرتمند نداشته باشید، چه کسی میخواهد فرهنگ سازمانیتان را به نیروی انسانی تازه وارد آموزش دهد؟

چه کسی دانش موجود در سازمان را به اعضای سازمان انتقال دهد؟

اعضای سازمان نیاز به ارتقای علمی دارند، اگر پرسنل از نظر علمی ارتقا پیدا نکنند، بعد از مدتی، سازمان شما را به راحتی ترک خواهند کرد.

مدیران سازمان

مدیران سازمان، نماینده‌ هویت سازمان شما هستند.

مدیران سازمان باید بیش از هر شخصی در سازمان فرهنگ سازمانی و همچنین رفتار سازمانی را اجرا نمایند.

ایشان باید به دقت از قوانین و مقررات سازمان پیروی کرده و بکوشند تا اجرای فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی خود، الگویی برای سایر اعضای سازمان باشند.

مدیران یک سازمان با مدیریت رفتار سازمانی می توانند در اجرای هرچه بهتر فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی نقش داشته باشند.

مدیران سازمان خود را با دقت زیاد انتخاب نمایید و انرژی زیادی را برای آموزش، ارتقا، حفظ و نگهداری این مهره های ارزشمند صرف کنید.

دقت کنید که مدیران سازمان نیز دارای رفتار سازمانی هستند و اگر در مورد رفتار سازمانی نمی دانند، به ایشان آموزش دهید.

همانطور که اشاره کردیم، مدیران سازمان الگوی سایرین هستند، پس اگر خود را مجاب به رعایت رفتار سازمانی کنند، سایر کارمندان و اعضای سازمان نیز مجاب می شوند تا رفتار سازمانی مناسب داشته باشند.

اعضای سازمان خود را پر انرژی و علاقه مند کنید:

  • هر کس باید در جای خود قرار گیرد؛
  • محیطی تمیز و جذاب داشته باشید؛
  • نظام تشویق و تنبیه دقیقی را ایجاد کنید؛
  • برای اعضای سازمان تفریح، سرگرمی و کارهای فوق برنامه هم داشته باشید؛
  • “مدیریت بر دل” را فراموش نکنید.

اعضای سازمان وفادار داشته باشید

همانطور که در مقاله رضایت مشتری و تاثیر آن در مارکتینگ به اهمیت مشتری مداری اشاره شد، هر چقدر هم که شما با دقت و ظرافت تمام و براساس قوانین و مقررات سازمانتان، استخدام انجام دهید، اگر قادر به حفظ اعضای سازمان خود نباشید، موفق نخواهید بود.

به نقل از مقاله “حفظ و نگهداری و وفادارسازی نیروی انسانی”:

به عقیده بسیاری، نیروی انسانی راضی، مشتریان راضی و نیروی انسانی مشعوف، مشتریان مشعوف به ارمغان می آورند.”

بنابراین اگر میخواهید مشتریان وفادار داشته باشید، اعضای وفادار، راضی و مشعوف داشته باشید.

افرادی در سازمان شما میتوانند معجزه خلق کنند که عاشق شغل‌ و محیط کارشان هستند.

مجموعه فراپیامک سعی کرده است تمامی موارد فوق را با رعایت موازین و قوانین و مقررات سازمان خود انجام دهد تا بتواند کارمندانی با اشتیاق، در جهت فروش بیشتر سامانه پیامک خود داشته باشد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

علی دلشاد تهرانی

Subscribe
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای‌ها
Inline Feedbacks
View all comments
مرضیه عالمی
14 اکتبر, 2017 10:49

بسیار مطلب آموزنده ای بود، البته که استخدام صحیح نیروی انسانی و آموزش آنها بسیار تاثیر گذار است.اما عوامل دیگری هم برای بر هم زدن نظم سازمان همیشه وجود خواهد داشت که ممکن است به طور کامل تحت کنترل قرار نگیرد.

احسان چرم پیشه
احسان چرم پیشه
6 ژانویه, 2018 07:54

مقاله جذاب و خوبی بود. با سپاس فراوان.

Call Now Buttonتماس با فراپیامک