وبلاگ فراپیامک

اشتباهات رایج بازاریابی پیامکی و نحوه اجتناب از آن‌ها

اشتباهات رایج بازاریابی پیامکی و نحوه اجتناب از آن‌ها

ارسال پیامک گسترده‌ترین و پرکاربردترین کانال ارتباطی در جهان است و تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به ایمیل را دارد. از هر ده مصرف‌کننده خدمات پنل اس ام اس، ۹ نفر می‌خواهند برای کسب‌وکار خود پیامک ارسال کنند، اما تنها ۴۸ درصد از کسب‌وکارها برای انجام این کار مجهز هستند.

به عنوان بازاریاب، مهم است که بهترین متن پیامکی را بدانید. در حالی که مزایای ارسال پیامک بیشتر از معایب آن است، اما اگر از روش‌های صحیح پیروی نکنید، می‌توانید آسیب زیادی به کسب و کار خود وارد کنید.

۹ اشتباه رایج بازاریابی پیامکی

در این مقاله ۹ مورد از رایج‌ترین اشتباهات پیامکی به همراه نکاتی برای جلوگیری از آن‌ها آورده شده است. با مطالعه این مقاله، کمپین پیامکی شما می‌تواند ابزار قدرتمندی برای جذب مخاطبان و ایجاد رابطه قوی با مشتریان شما باشد.

اشتباه شماره ۱: ارسال پیامک‌های ناخواسته

هیچ کس دوست ندارد متن‌های تبلیغاتی را دریافت کند که برای آن‌ها ثبت نام نکرده است. قبل از شروع ارسال پیام‌های انبوه، مطمئن شوید که آن‌ها واقعا مشتریان سابق شما بوده‌اند. همچنین، مهم است که از قوانین و سیاست‌های پیام‌رسان شرکت‌های مخابراتی پیروی کنید تا مطمئن شوید پیام‌های شما به مشتریانی که مایل به دریافت آن‌ها هستند، تحویل داده می‌شود.

راه حل: با استفاده از یک فرم مشتریان خود را انتخاب کنید!

می‌توانید از مشتریانتان درخواست کنید که برای پیام‌های متنی شما که حاوی تبلیغات انحصاری، انتشار محصول یا سایر اطلاعات ارزشمند هستند، از طریق یک فرم آنلاین یا با ارسال یک کلمه کلیدی یا یک کد کوتاه از طریق تلفن همراه، ثبت نام کنند.

با گنجاندن دستورالعمل‌های روشن انتخاب و انصراف در متن‌های خود، به مشتریان خود اجازه می‌دهید تا پیام‌های بازاریابی را که می‌خواهند، دریافت و کنترل کنند. شفاف بودن در ارتباطاتتان زمینه را برای ایجاد رابطه مثبت با مشتریان فراهم می‌کند.

اشتباه شماره ۲: ارسال پیامک به اعداد نامعتبر

ارسال پیام به شماره‌های نامعتبر شایع‌ترین دلیل مشکلات تحویل پیامک است. شماره تلفن‌های تغییر یافته (یا جعلی) در لیست پیامک شما به مقصد مورد نظر خود نمی‌رسند که این مورد می‌تواند درصد تحویل پیام های شما را کاهش دهند.

راه حل: لیست ارسال خود را به صورت ارگانیک رشد دهید!

ممکن است خرید یا دانلود لیست مخاطبین وسوسه انگیز باشد، اما این لیست‌ها می‌توانند شامل شماره‌های جعلی یا نامعتبر باشند. تنها راهی که می‌توانید به طور مؤثر به مشتریان دسترسی پیدا کنید، این است که فهرست اشتراک متنی خود را به صورت ارگانیک افزایش دهید.

از پایگاه مشتریان ایمیل خود به عنوان نقطه شروعی برای رشد لیست پیامک خود استفاده کنید و با اجرای مسابقه، ارائه تخفیف‌های انحصاری به مشترکان و تبلیغ لیست متنی خود در سایر پلتفرم‌های رسانه‌ای، دیگران را تشویق کنید که عضو مخاطبان پیامکی شما شوند.

برای جلوگیری از ارسال پیام به شماره‌های نامعتبر، از یک API قابل اعتماد مجهز به جستجوی شماره تلفن استفاده کنید تا مطمئن شوید شماره‌های فهرست شما می‌توانند پیام‌های SMS را دریافت کنند.

درج نشدن اطلاعات تماس در پیامک

اشتباه شماره ۳: درج نشدن اطلاعات تماس در پیامک

شما یک مشترک جدید دارید، جذب مشتریان جدید یک موضوع است، اما حفظ توجه آن‌ها بسیار مهم است.

یک اشتباه رایج در بازاریابی پیامکی این است که برخی پیام‌ها، زمینه را برای ارتباطات در آینده فراهم نمی‌کند. درج نکردن اطلاعات تماس در پیامکی که برای مشتریان خود ارسال می‌کنید، می‌تواند باعث عصبانیت و شگفتی آن‌ها شود.

راه حل: پس از انتخاب شماره، یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید که شرایط کسب و کار شما را توضیح دهد!

هنگامی که مشتری در لیست ارسال پیامک شما عضو شد، یک پیام خوشامدگویی بفرستید که در آن انواع اطلاعاتی که لازم است را ارسال کنید و به آن‌ها بگویید چگونه می‌توانند انصراف دهند.

اشتباه شماره ۴: استفاده از پیام‌های مشابه برای اس ام اس و ایمیل

اشتباه رایجی که برخی از بازاریابان مرتکب می‌شوند، تلاش برای صرفه جویی در زمان با استفاده از یک پیام برای ایمیل و پیامک است. مشکل این است که هر رسانه و هر ابزاری برای پشتیبانی از انواع مختلفی از پیام‌ها طراحی شده است.

ایمیل و پیامک هر کدام دارای مزایایی جداگانه هستند که توسط دیگری ارائه نشده است و این احتمال وجود دارد که ارسال همان پیام از طریق هر دو کانال به کمپین بازاریابی شما آسیب برساند.

راه حل: فقط پیام‌های متنی حساس به زمان و فوری را ارسال کنید!

پیامک به دلیل محدودیت ۱۶۰ کاراکتری، کانالی عالی برای تبلیغات و اطلاعات کوتاه و حساس به زمان است.

به عنوان مثال “فقط امروز! با استفاده از کد TEXTER در هنگام تسویه‌حساب، ۲۰% تخفیف برای خرید خود دریافت کنید.”

از سوی دیگر، ایمیل برای پیام‌های طولانی‌تر همراه با تصاویر، لینک و پیوست فایل، مناسب‌تر است.

اگر پیام شما حاوی اطلاعاتی است که ممکن است نیاز باشد مشتریان شما برای مدتی بعد آن را ذخیره داشته باشند، ایمیل مسیر بهتری است. با این حال، اگر پیام شما نیاز به اقدام فوری دارد، ارسال پیامک، راه بهتری برای دیده شدن است.

اشتباه شماره ۵: ارسال پیام‌های طولانی و اسپم

محدودیت ۱۶۰ کاراکتری پیامک دلیلی دارد؛ قرار است کوتاه و شیرین باشد! بسیاری از کسب‌وکارها با ارسال متن‌های اسپم و طولانی اشتباه می‌کنند زیرا پیام‌های طولانی می‌تواند در گوشی کاربر شکسته شود و در دو پیام مجزا ارسال شود و معنای پیام مورد نظر شما را مخدوش کند.

طبیعتاً، پیام‌های SMS، غیررسمی هستند و می‌توان آن‌ها را به سرعت خواند و فهمید و نیازی به خط موضوع، مقدمه یا امضا ندارند.

پیام_های-طولانی-ارسال-نکنید

راه حل: با پیام‌های خود مختصر مفید باشید!

پیام‌های متنی یک کانال مستقیم و شخصی است و پیام‌های شما باید منعکس کننده آن باشند. از نام مشتری خود استفاده کنید، در درج اطلاعات شفاف باشید و حتی به پیام‌های خود طنز اضافه کنید تا یک شخصیت برند و به یاد ماندنی بسازید.

مشتریان دوست دارند از طریق پیامک با کسب و کارها صحبت کنند؛ زیرا این احساس درست مانند ارسال پیامک به یک دوست است. اگر به درستی انجام شود، پیامک شما مانند یک مکالمه یک به یک با مشترکین به نظر می‌رسد.

اشتباه شماره ۶: از دست دادن یک فراخوان برای اقدام واضح

بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده نکردن از یک کلمه یا جمله برای اقدام مشتریان به یک تماس، به راحتی کمپین پیامکی خود را از دست می‌دهند. یک فراخوان برای مشتریان شما را به انجام یک کار سوق می‌دهد، خواه عضویت در باشگاه مخاطبین، شرکت در یک مسابقه، شرکت در یک فروش یا پاسخ به یک نظرسنجی باشد.

از آنجایی که پیامک امکان برقراری ارتباط فوری را فراهم می‌کند، درج اطلاعات تماس مهم‌ترین بخش پیام متنی شما است.

راه حل: پیامک شامل یک فراخوان واحد و واضح باشد!

پیامک یک کانال قدرتمند با پتانسیل انجام اقدامات کوتاه مدت است، بنابراین از آن بهره ببرید! یک فراخوان واضح را در پیام متنی خود بگنجانید که مشتریان شما بتوانند آن را در هر دستگاه تلفن همراه باز کنند.

اشتباه شماره ۷: ارسال بیش از حد پیام

از آنجایی که نرخ باز شدن پیامک‌ها بیش از ۹۵ درصد است، برخی از برندها نمی‌توانند در برابر ارسال متن پشت سر هم مقاومت کنند، با این امید که هر کدام پاسخ یکسانی داشته باشند. با این حال، اگر مشترکین خود را با متون تبلیغاتی بمباران کنید، به احتمال زیاد آنها را آزار خواهید داد و باعث می‌شوید بسیاری از افراد پیام‌های شما را مسدود کنند.

راه حل: ارسال خود را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید!

وقتی صحبت از پیامک به میان می‌آید، فقط اطلاعاتی را که به مشتریانتان مرتبط است یا نیاز به اقدام فوری دارد، پیامک کنید. بهترین روش این است که فقط یک یا دو بار در هفته به مشتریان خود پیامک ارسال کنید. هر چیز بیشتری این احتمال را دارد که مشتریان خود را عصبانی کند و به اعتبار برند خود آسیب بزند.

اشتباه شماره ۸: استفاده از یک کانال

برخی از برندها از SMS برای جایگزینی کامل بازاریابی ایمیلی استفاده کرده و تمام پیام‌های خود را به تلفن همراه مشتریان خود ارسال می‌کنند. سایر شرکت‌ها به کلی از پیامک غفلت کرده و از قابلیت‌های پیام‌رسانی پیامکی استفاده‌ای ندارند.

هر یک از این گزینه‌ها برای بازاریابان، اشتباه بزرگی است. پیامک و ایمیل باید دست به دست هم دهند تا یک تجربه ارتباطی یکپارچه برای مشتریان خود ایجاد کنند.

راه حل: از پیامک برای تکمیل بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید نه جایگزین آن

پیام‌های مختلف به کانال‌های ارتباطی متفاوتی نیاز دارند و پیامک و ایمیل باید مکمل یکدیگر باشند تا رابطه قوی با مشتریان خود ایجاد کنند.

به عنوان مثال، می‌توانید از طریق ایمیل برای مشتری خود تأییدیه قرار ملاقات ارسال کنید و در روز قرار ملاقات با پیامک یادآوری آن را پیگیری کنید.

با ترکیب پیامک و ایمیل، کار مشتریان خود را راحت کرده و اطمینان حاصل می‌کنید که آن‌ها تجربه ارتباطی یکپارچه با برند شما را دارند.

اشتباه شماره ۹: به مشتریان خود فکر نمی‌کنید!

مشتریان شما احتمالا به جدیدترین به‌روزرسانی محصول یا آخرین اخبار شرکت شما اهمیت می‌دهند اما آنچه آن‌ها واقعاً می‌خواهند پیام های شخصی سازی شده است که مستقیماً برای آن‌ها می‌فرستید، برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به مقاله “چگونه با شخصی سازی در کمپین‌های پیامکی مشتریان خود را شگفت زده کنیم؟  مراجعه کنید.

راه حل: فقط به مشتریان خود اطلاعات مرتبط و ارزشمند را پیامک کنید!

وقتی واقعا خواسته‌ها و نیازهای مشتریان خود را در نظر می‌گیرید و فقط اطلاعات مرتبط را برای آن‌ها ارسال می‌کنید، تعهد خود را به اولویت دادن به مشتریان خود نشان می‌دهید. ارسال پیام‌های ارزشمند، اولین گام در ایجاد رابطه مثبت بین برند شما و مخاطبان شماست.

مهم است که این ۹ اشتباه پیامکی را در نظر داشته باشید و کمپین‌های خود را با دقت و احتیاط برنامه ریزی کنید. با تلاش برای ایجاد پیامک مؤثر، نه تنها نرخ تعامل بالایی را ایجاد می‌کنید، بلکه نسبت به رقبای خود برتری پیدا کرده و رابطه قوی با مشتریان خود ایجاد می‌کنید.

از این ۹ اشتباه بازاریابی پیامکی پرهیز کنید تا به خوبی در مسیر موفقیت قرار گیرید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

حسین علی بابایی

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک