وبلاگ فراپیامک

در برابر دریافت پیامک های کلاهبرداری چه اقداماتی انجام دهیم؟

در برابر دریافت پیامک های کلاهبرداری چه اقداماتی انجام دهیم؟

با هر شکل جدید ارتباطی، امکان کلاهبرداری وجود دارد. متن‌های هرزنامه و کلاهبرداری‌های متنی می‌توانند یک نفوذ ناخواسته به حریم خصوصی باشند و اگر به آن‌ها توجه نکنید، می‌توانند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورند.

متأسفانه، کلاهبرداران پیامکی برای فریب دادن مصرف کنندگان تلاش زیادی می‌کنند، هنگامی که یک پیامک ناخواسته از خدمات درآمد داخلی دریافت می‌کنید، چگونه متوجه می‌شوید که یک کلاهبردار به شما پیامک ارسال می‌کند؟ خوشبختانه، بیش از یک راه برای شناسایی یک پیام متنی جعلی وجود دارد و ما یک راهنمای ساده در مورد نحوه شناسایی آن‌ها ارائه کرده‌ایم.

پیامک‌ کلاهبرداری چیست؟

این روزها کلاهبرداری‌های پیامکی تلفن همراه به طور قابل توجهی رشد کرده‌اند. مردم بیشتر به نوتیفیکیشن‌هایی که به تلفن‌های هوشمندشان می‌آیند، تکیه می‌کنند و به اندازه کافی بی‌احتیاط هستند که پیامی را بدون بررسی باز می‌کنند. به همین دلیل است که متن‌های کلاهبرداری پیامکی بسیار خطرناکند: آن‌ها با موفقیت به عنوان چیزی که ما به دیدن آن عادت کرده‌ایم، ظاهر می‌شوند. به همین دلیل قوه قضاییه تصمیم به ارسال روزانه ۱۰۰۰ پیام با محتوای اطلاع رسانی از این کلاهبرداری‌ها کرده ‌است.

این نوع کلاهبرداری اس ام اسی، معمولا مانند یک پیام پیش پا افتاده از طرف برخی شرکت‌ها است، برخی موسسات مانند بیمارستان‌ها و… به نظر می‌رسد و از شما می‌خواهند که برخی از داده‌های شخصی مانند شماره کارت اعتباری یا سایر اطلاعات حساس خود را با استفاده از لینک یا شماره تماس به اشتراک بگذارید.

بدیهی است که این کلاهبرداری‌های پیامکی تلفن همراه از سوی کلاهبردارانی انجام می‌شود که می‌خواهند شما را فریب دهند و از حساب‌های بانکی شما سوء استفاده کنند.

نحوه کار به این صورت است:

کلاهبرداران هرزنامه‌های پیامکی را با محتوای فریبنده برای شما ارسال می‌کنند، در نتیجه شما را به معنای واقعی کلمه مجبور می‌کنند روی لینک مخرب آن‌ها کلیک کنید.

پیامک می‌تواند با هر محتوایی باشد، مانند پیامک‌هایی که می‌گویند شما چیزی برنده شده‌اید یا اخطاری از طرف شرکتی که از خدمات آن استفاده کرده‌اید؛ در مقاله” انواع پیامک‌های کلاهبرداری” انواع این پیام‌ها را معرفی کرده‌ایم.

اگر پیامی که دریافت می‌کنید درست به نظر می‌رسد و روی لینکی که در آن وجود دارد، کلیک می‌کنید، با خطر به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود با کلاهبرداران یا دادن پول خود به آن‌ها رو به خواهید بود.

در کلاهبرداری های پیامکی چگونه می‌توانند اطلاعات شما را بدزدند؟

معمولا چنین پیامکی را با عنوان یک پیامک تبلیغاتی متوسط ​​یا استعلام از یک بانک یا مؤسسات مشابه استفاده می‌کنند. اقدام برای کلاهبرداری ممکن است متفاوت باشد، برخی ممکن است حاوی لینکی باشد که به یک وب سایت فیشینگ هدایت می‌شود یا مستقیما از شما درخواست می‌کند داده‌های شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

هدف هر کلاهبردار متنی این است که شما را فریب دهد تا اطلاعات گفته شده در بالا را در اختیار آن‌ها قرار دهید، اگر محتاط و به اندازه کافی آگاه باشید، می‌توانید با امتناع از پاسخ دادن به هر پیام و گزارش متن‌های فیشینگ، از این اتفاق جلوگیری کنید.

از آن‌جایی که پیام متنی کلاهبرداری با هدف دریافت اطلاعات شخصی یا پرداخت به شما ارسال می‌شود، معمولا حاوی لینکی است که به فرم خاصی منتهی می‌شود. در این فرم، باید داده‌های خود را برای پرداخت مشخص کنید یا اطلاعات تکمیلی ارائه دهید. بنابراین، نام، شماره تلفن، ایمیل یا حتی تمام جزئیات کارت اعتباری خود را به کلاهبرداران پیامکی می‌دهید.

کلاهبرداری-های-پیامکی

در بیشتر موارد، کلاهبرداران فرم‌هایی ایجاد می‌کنند که بسیار شبیه به فرم‌های اصلی شرکت‌های معروف است که مردم به آن‌ها اعتماد دارند. تفاوت در جزئیات کم است، به عنوان مثال، یک حرف اشتباه در URL صفحه‌ای که پیام متنی شما را به آن هدایت کرده است.

این تفاوت برای اکثر کاربران قابل مشاهده نیست، به همین دلیل است که فیشینگ متن بسیار خطرناک است. اگر متوجه شدید که یک پیام متنی توسط کلاهبرداران ارسال می‌شود، باید آن پیامک کلاهبرداری را در اسرع وقت گزارش دهید و کلاهبرداری‌ پیامکی را متوقف کنید.

اکثریت کلاهبرداری‌های پیامکی از طریق سامانه‌های پیامکی رایگان انجام می‌شود؛ زیرا هیچ گونه نظارتی بر پیامک‌های ارسال شده صورت نمی‌گیرد؛ اما در سامانه پیامکی فراپیامک همه چیز حتی پیام‌های ارسالی کنترل شده و در صورت مغایرت با قوانین پیامکی، تائید نمی‌گردد.

نحوه گزارش پیامک های کلاهبرداری

برای از بین بردن کلاهبرداری‌ها، می‌توانید کلاهبرداری‌های متنی را گزارش کنید تا به کاهش فعالیت‌های کلاهبردار کمک کرده و شماره تلفن‌های خاصی را به‌عنوان شماره‌های کلاهبرداری علامت‌گذاری کنید. با گزارش کلاهبرداری‌های پیامکی، می‌توانید از گسترش بیشتر آن‌ها جلوگیری نمایید؛ به این معنی که کلاهبرداران نمی‌توانند افراد ساده را فریب دهند.

روش‌های مختلفی برای گزارش یک متن کلاهبرداری وجود دارد، اما در ادامه دستورالعمل‌های ساده‌ای وجود دارد که شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند.

نحوه گزارش و مسدود کردن یک متن کلاهبرداری

برای گوشی‌های اندرویدی، در برنامه پیام‌رسانی، روی مکالمه مشکوک ضربه بزنید و آن را نگه دارید تا دکمه «مسدود کردن» ظاهر شود. بر روی “گزارش هرزنامه” کلیک کنید و سپس با فشار دادن “OK” اقدام خود را تأیید کنید.

در گوشی آیفون، می‌توانید متن‌های کلاهبرداری را که در Message دریافت می‌کنید، گزارش کنید. روی «Report Junk» و سپس «Delete and Report Junk» ضربه بزنید.

سامانه ۱۹۵ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شده‌است که از این پس افراد مى‌توانند شكایات و گزارشات خود در خصوص پیامک های کلاهبرداریرا از طریق این سامانه اعلام نمایند. افراد براى ثبت شكایت خود در این سامانه مى‌بایست شماره فرد ارسال کننده پیامک را به شماره ۱۹۵ پیامک كرده و یا به سایت اینترنتى این سامانه به آدرس https:‎//۱۹۵٫cra.ir مراجعه نمایند.

نحوه-گزارش-پیامک-های-کلاهبرداری

در خصوص پیامک‌های مشکوک به کلاهبرداری نیز افراد می‌بایست ابتدا صحت پیامک ارسال شده را از طریق مراجعه به سایت رسمی آن موسسه یا مراجع صلاحیت‌دار یا تماس تلفنی با سایر شماره‌های تلفن رسمی بررسی نمایند. همچنین، می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک و کلاهبردارانه، آن‌ها را جهت پیگیری از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش نمایند.

آیا باید به کلاهبرداری های پیامک پاسخ دهید؟

بسیاری از ما اسکرین‌شات هایی را در رسانه های اجتماعی از تعاملات طنز آمیز بین کلاهبردار و قربانی دیده‌ایم.

توصیه می‌کنیم به هر قیمتی از هر گونه تعامل خودداری کنید.

اگر کلاهبردار بداند که با موفقیت به کسی دسترسی پیدا کرده است، دفعه بعد فقط کلاهبرداری‌های متنی خود را سخت‌تر می‌کند تا به هدف خود برسد، ممکن است از تهدید و دیگر روش‌ها نیز استفاده کند.

آیا می‌توانید با باز کردن پیامک، مورد کلاهبرداری قرار بگیرید؟

از نظر فنی، خیر، به همین دلیل است که اغلب این متن‌های کلاهبرداری از شما می خواهند که یک عمل، مانند کلیک کردن روی یک لینک، پاسخ دادن یا تماس با یک شماره را انجام دهید.

تا زمانی که آن عمل را کامل نکنید، باز کردن متن به سادگی ضرر چندانی نخواهد داشت.

آیا با پاسخ دادن به یک متن می‌توانید هک شوید؟

در برخی موارد، بله. پاسخ دادن به یک پیام می‌تواند بدافزاری را به گوشی شما وارد کند یا هزینه‌های ناخواسته‌ای را به شما تحمیل کند.

آیا می‌توان فهمید چه کسی برایمان پیامک ارسال کرده است؟

بدیهی است که می‌دانید چه زمانی از دوستان یا خانواده مورد اعتماد خود پیامی دریافت کرده‌اید.

اگر از یک شماره ناشناس هرزنامه دریافت می‌کنید، ممکن است بتوانید آن شماره را در گوگل جستجو کنید و آن را در وب‌سایت‌هایی که شماره‌های کلاهبرداری متنی را گزارش می‌کنند، پیدا کنید.

با این حال بهترین اقدام شما گزارش و مسدود کردن شماره و حذف متن است.

1.5 2 votes
امتیازدهی به مقاله

حسین علی بابایی

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک