وبلاگ فراپیامک

انواع کلاه برداری از طریق ارسال پیامک

انواع کلاه برداری از طریق ارسال پیامک

این روزها که استفاده از تکنولوژی و بانکداری الکترونیک بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید علم و آگاهی خودتان را در زمینه استفاده از آن افزایش دهید تا دچار مشکلات و ضرر و زیان‌های گسترده نباشید. پیامک کلاهبرداری یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که افراد سودجو برای برداشت از حساب یا کلاهبرداری از آن استفاده می‌کنند. استفاده از انواع کلاه برداری از طریق ارسال پیامک، موجب شده است تا جهت کسب اطلاع شما عزیزان، در این مقاله انواع کلاه برداری از طریق ارسال پیامک را شرح دهیم و انواع پیامک کلاهبرداری را بررسی کنیم.

اگر می‌خواهید از ضرر و زیان‌های احتمالی پیامک کلاهبرداری یا فیشینگ پیشگیری کنید، تا پایان همراه ما باشید.

پیامک کلاهبرداری به چه معناست؟

استفاده از روش‌های نوین تبلیغات در عرصه کسب و کار موجب شده است تا بسیاری از افراد، به دلیل اطلاع رسانی و ارتباط مطلوب با مشتری، از طریق پیامک کلاهبرداری و پنل های رایگان ارسال SMS پیام‌هایی را ارسال کنند. گسترش ارتباط از طریق ارسال پیامک موجب شده است تا افراد سودجو به فکر برقراری ارتباط با مشتریان فروشگاه‌ها و مخاطبان اصناف خاص افتاده و از طریق همین پیامک‌ها کلاهبرداری را انجام دهند. معمولا انواع کلاه برداری از طریق ارسال پیامک موجب می‌شود تا مبلغی از شما دریافت شود و یا در بدترین حالت، اطلاعات دسترسی به حساب بانکی‌تان به سرقت می‌رود. با چنین رویدادی در کسری از ثانیه، با پیامک‌های برداشت وجه از حساب مواجه می‌شوید و خیلی سریع موجودی حساب‌تان صفر می‌شود. پس بدیهی است که باید در این خصوص اطلاعات کسب کنید و مراقب این شیادان باشید.

انواع کلاه برداری از طریق ارسال پیامک

درک انواع کلاه برداری‌هایی که از طریق ارسال پیامک‌ انجام می‌شود، آگاهی افراد را از آن افزایش می‌دهد و ریسک ایجاد دوباره آن و ضرر و زیان‌های بیشتر را نیز کاهش می‌دهد. پس بدیهی است که در این اطلاع‌رسانی باید با دقت زیاد راه‌های مختلف را بشناسید و هوشمندانه در زمان مواجهه با چنین پیامکهایی، برخورد کنید.

۱- ارسال پیامک برنده شدن در مسابقات

یکی از رایج‌ترین اقداماتی که از طریق سودجویان انجام می‌شود، ارسال پیامک برنده شدن در مسابقات مختلف تلویزیونی است. از این طریق معمولا پیامکی ارسال می‌شود که اطلاع می‌دهد در مسابقه X برنده شده‌اید و با مراجعه به لینک خاصی می‌توانید هدیه خودتان را دریافت کنید. این لینک یا جهت هک تلفن همراه برای دسترسی به حساب است یا برای دریافت اطلاعاتی که کاربر به صورت هیجانی در اختیار طرف مقابل قرار خواهد داد. نتیجه این پیامک‌ها معمولا خالی شدن حساب و ضرر و زیان مالی است.

۲- ارسال پیامک از طرف سایت‌های انتشار آگهی

سایت‌های آگهی در موارد بسیاری به صورت رایگان سرویس خودشان را ارائه می‌کنند و تمام هزینه‌های مربوط به پرداخت، تنها از طریق سایت انجام می‌شود. اما عده‌ای سودجو با ارسال پیامک به افرادی که در سایت‌های مختلف آگهی داده‌اند، خودشان را از طرف سایت معرفی می‌کنند و درخواست پرداخت جهت تمدید یا ارتقا آگهی را دارند. نتیجه این پیامک‌ها نیز پرداخت‌های غیرواقعی و ضرر و زیان مالی است.

پیامک کلاهبرداری
پیامک کلاهبرداری

۳- ارسال پیامک ثبت نام در همایش‌ها و کلاس‌های مرتبط

بسیاری از موسسات و سازمان‌ها با فروش بانک اطلاعاتی، شماره تماس افراد فعال در حوزه‌های مختلف را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار می‌دهند. برای مثال، اگر فعال در حوزه معماری هستید، به شما پیامک‌های مرتبط با همایش‌ها و کلاس‌های معماری ارسال می‌شود تا هرچه سریع‌تر برای استفاده از لینک ارسال شده اقدام کنید.

معمولا در این پیامک‌ها مهلت محدودی برای اقدام به ثبت نام درنظر گرفته می‌شود تا در افراد ترس از دست دادن را بیدار کنند. در این شرایط، معمولا بیشتر افراد دریافت کننده پیامک، برای وقت گرفتن و رزرو همایش اقدام می‌کنند. این کار در حالی است که بدون آن که بدانند، اطلاعات حسابشان را در اختیار فرد قرار می‌دهند و به زودی حسابشان خالی خواهد شد.

چگونه مراقب کلاهبرداری های پیامکی باشیم؟

برای مراقبت از حریم مالی خودمان باید نسبت به مشاهده پیامک ها دقیق‌تر عمل کنیم. پیامک‌هایی که از طرف بانک‌ها دریافت می‌شوند، همگی از شماره مخصوص بانک یا با نام تجاری بانک هستند و در ادامه سایر پیامک‌های بانکی ارسال می‌شوند؛ پس اگر پیامکی جدید دریافت کردید که شماره آن ناآشنا بود و هیچ پیامکی پیش از آن از بانکتان نداشتید، مطمئن باشید که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است!

پیامک‌های جوایز و قرعه کشی‌ها را باور نکنید و بی دلیل بر روی لینک‌هایی که برای شما ارسال می‌شود، کلیک نکنید. سعی کنید فرم‌هایی که نمی‌دانید برای چه منبعی هستند، پر نکنید و مراقبت تمام عملکردتان در فضای مجازی و تلفن همراه باشید تا هدف افراد سودجو قرار نگیرید. در ادامه به اختصار موارد مهم را بررسی می‌کنیم:

  • شماره ارسال پیامک کلاهبرداری را چک کنید!
  • روی لینک های ناشناس کلیک نکنید!
  • هیچ اطلاعاتی مثل شماره CVV2 و رمز دسترسی به کارت را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید!
  • هیچ هزینه‌ای بابت سرویس‌های رایگان و آگهی‌های درج شده در اینترنت از طریق پیامک واریز نکنید!
  • از واریز مبلغ، به شماره کارت‌های ناشناس پرهیز کنید!

خلاصه مطلب

با اندکی توجه به نکاتی که در بالا اشاره شد، می‌توانید جزییات کلاه‌ برداری‌های قبلی را درک کنید و بدون نیاز به هرگونه پیچیدگی، از جزییات پیامک‌های ارسالی مطلع شوید. معمولا سبک برخورد افراد سودجو هر روز دچار تغییر می‌شود تا آسان‌تر جلب اعتماد کرده و شما را گول بزنند. اما با اندکی هوشیاری و توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، می‌توانید از وقوع چنین رویدادهایی جلوگیری کنید.

شایان ذکر است اکثریت کلاهبرداری های پیامکی از طریق سامانه های پیامکی رایگان انجام می‌شود؛ زیرا هیچ گونه نظارتی بر پیامکهای ارسال صورت نمی‌گیرد؛ اما در سامانه پیامکی فراپیامک همه چیز حتی پیامهای ارسالی کنترل شده و در صورت مغایرت با قوانین پیامکی، عدم تائید می‌گردد.

چگونه مراقب کلاهبرداری های پیامکی باشیم؟
چگونه مراقب کلاهبرداری های پیامکی باشیم؟

سوالات متداول

آیا می‌توان پیامک‌های کلاهبرداری را از طریق پلیس فتا پیگیری کرد؟

در بسیاری از موارد پلیس با بررسی‌های دقیق متوجه بی‌نام و نشان بودن پنل‌های پیامکی می‌شود که پیامک از طریق آن‌ها ارسال شده است. اما شما به عنوان شهروندی مسئول می‌توانید نسبت به گزارش به پلیس فتا اقدام کنید تا موارد ذکرشده پیگیری شود.

آیا پیامک برداشت از حساب بدون اطلاع نیز هشدار است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، پیامک‌های برداشت از حساب‌تان است. این پیامک‌ها در صورتی که حاصل خرید یا برداشت حساب از طریق خودتان نباشد، نشانه‌ای است که می‌توانید از آن متوجه فیشینگ حساب‌تان شوید. شما باید فورا از طریق دستگاه‌های عابر بانک، اپلیکیشن‌های موبایل و بانکداری الکترونیک نسبت به مسدود کردن حساب‌تان اقدام کنید و در اسرع وقت، موضوع را پیگیری کنید.

آیا پیامک از طرف اطرافیان نیز احتمال دارد که کلاهبرداری باشد؟

برخی از افراد سودجو خودشان را یکی از عزیزان‌تان معرفی می‌کنند و با شرح یک رویداد قابل باور تلاش می‌کنند تا شما را متقاعد کنند که در کم‌ترین زمان برای آن‌ها وجه درخواستی را واریز کنید. این پیامک‌ها معمولا خبر از حادثه یا رویدادی اینچنینی می‌دهد که باید حتما با مشاهده چنین پیامک‌هایی نسبت به تماس با عزیزان‌تان و اطمینان از صحت شماره کارت و وجه درخواستی‌شان اقدام کنید.

4 1 vote
امتیازدهی به مقاله

شیما صاحبقرانی

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک