وبلاگ فراپیامک
ایده های استارتاپی

ایده های استارتاپی

ایده های استارتاپی فاکتور مهمی برای مقایسه استارتاپ های خارجی و ایرانی است.

درصد بالایی از تفاوت ایده ها، به علت شرایط اکوسیستم و فرهنگ کشورها است.

برای مقایسه استارتاپ های خارجی و ایرانی، شرایط فوق را نادیده گرفته و ویژگی ایده های استارتاپی برتر را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی ایده های استارتاپی:

مهم ترین ویژگی مشترک در ایده های استارتاپی برتر، حل مشکلات روزانه مردم است.

ویژگی دوم علاقه به کسب و کاری است که این ایده، راه اندازی می‌کند.

ایده های استارتاپی را در سه بخش میتوان خلاصه کرد:

۱- آن دسته از ایده ها که از ایده های برتر شرکت های خارجی و داخلی کپی برداری می شوند.

۲- ایده هایی که از ایده های برتر شرکت های خارجی و داخلی شبیه سازی می گردند.

۳- ایده های تازه

در نوع اول و دوم، ریسک کمتری وجود دارد.

در نوع سوم، امکان برپایی کسب و کار تازه ای وجود خواهد داشت؛

اما این احتمال نیز وجود دارد که افراد دیگری، ایده شما را کپی کنند.

برای اینکه شما در ایده‌ی خود، کسب و کار موفق تری نسبت به رقبا داشته باشید، نیاز مبرم به بازاریابی و فرهنگ سازی مناسب دارید.

در ادامه، به ارزیابی استارتاپ های موفق خارجی و استارتاپ های موفق ایرانی می‌پردازیم.

استارتاپ های موفق خارجی:

“بیل گراس” کار آفربن و مدیر ارشد اجرایی در آمریکا و مؤسس استارتاپ های بسیاری می‌باشد.

او به عنوان یک مدیر موفق تاکنون به صدها شرکت مشاوره داده است.

وی نتایج مشاوره ها و مشارکت های خود را در قالب سخنرانی ها و مقالات، در اختیار عموم قرار می‌دهد.

 

از نظر بیل گراس، ۵ عامل به عنوان مهم ترین و اثرگذارترین دلایل استارتاپ های موفق خارجی مطرح شده است؛

در ادامه با آن عوامل آشنا خواهیم شد:

۱- سرمایه گذاری:

برخلاف تصور عموم سرمایه گذاری های هنگفت، باعث تضمین موفقیت یک استارتاپ نیست.

از نظر بیل گراس، سهم این عامل در موفقیت یک استارتاپ تنها ۱۴% است.

۲- مدل کسب و کار:

شاید به نظر برسد تدوین یک طرح کسب و کار کامل، پیش از شروع، لازم و حتمی است؛

اما بیل گراس معتقد است بدون مدل کسب و کار دقیق هم میتوان شروع کرد و در حین کار مدل آن را تعریف کرد.

از نظر او، سهم مدل کسب و کار مناسب در موفقیت یک استارتاپ ۲۴% بوده است.

۳- ایده خلاقانه:

بیل گراس نام شرکت خود را از کلمه “ایده” وام گرفته است؛

idealab نام شرکت اوست که نشان دهنده‌ی مهم بودن این فاکتور است.

گراس معتقد است سهم ایده، در  موفقیت یک استارتاپ، ۲۸% می‌باشد.

۴- تیم:

در هر کسب و کار، توجه به مشتری بسیار حائز اهمیت است.

بیل گراس حضور یک تیم قوی و منسجم را برای توجه به نیازهای مشتری لازم می‌داند.

اگر یکسوسازی روند تولید کسب و کار براساس اهمیت رضایت مشتری باشد، ۳۲% از نرخ موفقیت را به خود تخصیص می‌دهد.

۵- زمان بندی درست:

مهم ترین عامل در موفقیت یک استارتاپ، زمان است.

بیل گراس معتقد است شرکت هایی که زمانبندی درست را نادیده گرفته‌اند، با شکست روبه‌رو می‌شوند.

نرخ موفقیت این فاکتور از نظر گراس، ۴۲% است.

از جمله استارتاپ های موفق خارجی می‌توان به تلگرام، توییتر، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک اشاره کرد.

۶- استارتاپ های موفق ایرانی:

همانطور که می‌دانید نمایشگاه الکامپ یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری در حوزه تولید و عرضه محصولات الکترونیک و رایانه است.

طی نظرسنجی به عمل آمده از بین استارتاپ هایی که در نمایشگاه الکامپ سال ۹۵ حضور داشتند، نتایج زیر بدست آمد.

  • درصدی از استارتاپ ها، در حال گسترش نسخه‌ی پیشنهادی خود هستند و نیاز به سرمایه گذار دارند.
  •   ده درصد در حال رشد هستند. (که به این گروه، ده درصد خوشبخت می‌گویند زیرا تنها این قشر موفق به پیشرفت می‌شوند)
  •  باقی استارتاپ ها در مرحله ورود به بازار می‌باشند.

در این میان توجه به نکات ذیل از علل موفقیت استارتاپ های ایرانی یاد شده است:

  • منابع مالی کافی
  • شناخت نیاز مشتری
  • رصد شرکت های رقیب
  • مهارت های مدیریتی
  • وجود نیروی انسانی کافی و توانمند
  • طرح جامع کسب و کار

از جمله استارتاپ های موفق ایرانی می توانیم به شرکت دانش بنیان فراداده رایانه سورنا اشاره کرد که در زمینه پیامک تبلیغاتی فعالیت می‌کند.

میترا اخلاقی

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع از
تماس با فراپیامک