استارتاپ های موفق در ایران
استارتاپ های موفق قطعا دارای ویژگی های بخصوصی هستند و تنها به داشتن یک ایده خلاقانه خلاصه نمیشود.
البته باید گفت که ایدهی ابتدایی استارتاپ های ایرانی، دارای اهمیت بسیاری است.
هستهی اصلی ایده میبایست دارای یکسری ویژگی ها باشد؛
در ادامه به تعدادی از عوامل مهمی که به موفقیت یک ایده خلاقانه کمک میکند، اشاره خواهیم کرد.
۱- سنجش نیاز مشتریان و بازار هدف
به قطعیت میتوانیم بگوییم که اگر تحقیقی بر روی بازار هدف انجام نگردد، احتمال مواجه شدن با شکست در پروژه بسیار زیاد خواهد بود.
شاید در بررسی های اولیه، متوجه شوید که ایده خلاقانه شما، برای مشتریان بسیار جالب و مهیج است.
اما در زمان پیاده سازی و اجرا، متوجه خواهید شد که مردم اشتیاق چندانی برای استفاده از آن محصول نخواهند داشت.
بنابراین میتوانیم نتیجه بگیریم که فرهنگسازی و جلب اعتماد مشتری، جهت استفاده از یک محصول یا خدمت اهمیت بالایی دارد.
۲- بررسی مزیت های رقابتی محصول
ممکن است ایده خلاقانه شما، نمونه های ایرانی و خارجی مشابهی داشته باشد.
البته باید گفت که همین امر باعث میشود تا ریسک پیاده سازی ایده شما پایین تر بیاید.
بدین ترتیب شما میتوانید با توجه به میزان موفقیت محصولات مشابه، در مورد تولید محصول خود و ثبت یکی از استارتاپ های موفق، تصمیم گیری بهتری داشته باشید.
محصول شما میبایست نسبت به نمونه های مشابهی که در کشور شما تولید شده و یا حتی نمونه های خارجی، مزیت برتری داشته باشد.
عموم مردم، با توجه به آن مزیت ها، جذب نرم افزار شما شده و ترجیح دهند که از محصول شما استفاده کنند.
۳- برنامه ریزی برای بازاریابی مناسب
تکنیک و روش های بازاریابی و جذب مشتری و زمانبندی لازم برای اجرای آن بسیار حائز اهمیت میباشد.
برای نمونه میتوان به روش های بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی با ارسال پیامک تبلیغاتی و … اشاره کرد.
شرکت دانش بنیان فراداده نیز با یک ایده خلاقانه شروع بکار کرد.
ایدهی فراداده منجر به ایجاد یکی از کسب و کارهای نوپا موفق در قالب خدمات پیامکی شد.
امروزه فراداده یک کسب و کار موفق در حوزهی سامانه پیامک و خدمات وابسته میباشد.
شاید برای شروع بهتر باشد، عملکرد و روش بازاریابی تعدادی از استارتاپ های موفق را بررسی نمایید و از تجربیات آن ها استفاده کنید.
در ادامه مطلب، به معرفی و توضیح برخی از استارتاپ های موفق ایرانی خواهیم پرداخت.
استارتاپ های موفق ایرانی
بسیاری از استارتاپ های موفق ایرانی ایده خلاقانه ای نداشتهاند و از استارتاپ های موفق خارجی الگوبرداری کردهاند و در ایران موفق شدهاند.
خیلی از استارتاپ های موفق، در اوایل کار خود موفق نبودهاند و احتمالا با شکست های زیادی روبرو شدهاند.
اما با وجود تمامی این شرایط، با پشتکار زیاد، تمامی مراحل سخت را پشت سر گذاشته و به موفقیت دست یافتهاند.
۱- وب سایت و اپلیکیشن دیجی کالا:
یکی از محبوبترین استارتاپ های ایرانی محسوب میشود.
در ابتدا ایده خلاقانه دیجی کالا، داشتن یک سایت جهت نقد و بررسی وسایل دیجیتالی بوده است که پس از گذشت زمانی تصمیم به فروش همین کالاهای دیجیتال مانند لپ تاپ و … گرفت.
پس از مدتی شروع به فروش وسایل غیر دیجیتالی مانند لوازم بهداشتی و دیگر ابزار و یا حتی خودرو پرداخت.
امروزه به جایی رسیده است که به جرات میتوانیم بگوییم؛ دیجی کالا، بزرگترین استارتاپ ایران است.
۲- وب سایت آپارات:
یکی دیگر از استارتاپ های ایرانی، آپارات میباشد.
مطمئنا از سایت یوتیوب (YouTube) بازدید کردهاید؛
آپارات مشابه ایرانی، یوتیوب است که به خوبی پیاده سازی شده است و به دلیل درگیر نبودن با مسأله فیلترینگ بسیار مورد توجه ایرانیان واقع شده است.
تقریبا میتوان گفت در هر زمینهای که فکرش را بکنید، فیلم و کلیپ در این سایت گنجانده شده است.
تمامی فیلم ها به صورت دستهبندیشده در این سایت موجود میباشد.
امکان تهیه اکانت در این سایت رایگان بوده و تمامی افراد حقیقی یا حقوقی میتوانند، ویدئوها و کلیپ های مدنظر خود را در این سایت بارگذاری نمایند.
آپارات، امکان بارگذاری ویدئو و قرار دادن لینک ویدئو در سایت یا به اشتراک گذاری ویدئو را برای تمامی کاربران در نظر گرفته است.
۳- کافه بازار:
همانند استارتاپ های ایرانی ای که تاکنون معرفی کردهایم، کافه بازار یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن های ایرانی میباشد.
عملکرد این اپلیکیشن همانند نرم افزار گوگل پلی است.
اکثر ایرانیان که دارای گوشی اندرویدی هستند، تمامی اپلیکیشن های موبایل خود را از این نرم افزار دریافت کرده و بر روی گوشی خود نصب می نمایند.
بسیاری از اپلیکیشن هایی که در گوگل پلی، رایگان نیستند، در این نرم افزار، به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه قابل استفاده میباشند.
این ایده خلاقانه به گسترش و توسعه اپلیکیشن های ایرانی کمک کرده است.
به غیر از اپلیکیشن های خارجی، خیلی از افراد ایرانی که صاحب یک ایده استارتاپی بودهاند و اپلیکیشنی را برای ایده خود تهیه کردهاند، با بارگذاری این اپلیکیشن در کافه بازار و استفاده مردم به درآمد زایی بالایی دست یافتهاند.
۴- نت برگ و تخفیفان:
استارتاپ های ایرانی مانند نت برگ و تخفیفان، جهت معرفی و فروش کالا یا بلیط خدمات تفریحی و … به همراه تخفیف بالا میباشد.
این سایت ها با این ترفند، مردم را به خرید و استفاده از امکانات و خدمات سازمان های طرف قرارداد تشویق میکنند.
۵- دیوار:
دیوار از محبوبترین و معروفترین استارتاپ های ایرانی به حساب میآید.
قطعا برای شما هم پیش آمده که بخواهید وسیلهای را به صورت دست دوم خریداری نمایید یا وسایلتان را که دیگر برای شما کاراییای ندارد به فروش برسانید.
برای این نرم افزار، اپلیکیشن های نسخه اندروید و iOS طراحی شده است.
همه کاربران به راحتی می توانند آگهی های درج شده در این سایت را طبق دسته بندی های موجود، جستجو نمایند و یا آگهی محصولات خود را به صورت رایگان در این سایت ثبت نمایند.
البته اگر تمایل دارید که آگهی شما برای مدت زمان مشخصی جزو اولین آگهی ها باشد، میتوانید هزینه اندکی برای این امر پرداخت نمایید.
۶- اسنپ:
اسنپ یکی از استارتاپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه Uber (بزرگترین شرکت تاکسی رانی دنیا) است.
این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد.
از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.
۷- بدوفود، زودفود، دلینو:
یکی از جذاب ترین استارتاپ های موفق ایرانی اپلیکیشن های سفارش آنلاین غذا میباشد.
اکثر این اپلیکیشن ها بر حسب موقعیت جغرافیایی، تمامی رستوران های طرف قرارداد خود را به شما نمایش میدهند.
بدین ترتیب، شما میتوانید از رستوران مورد نظر، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و پرداخت آن را به صورت آنلاین انجام دهید.
لازم به ذکر است مواردی که در این مقاله گفته شد جزو معروفترین استارتاپ های ایرانی بوده و تعداد استارتاپ های موفق در ایران به این ۷ عدد ختم نمیگردد.
سپاسگزارم، بسیار کارآمد بود.