وبلاگ فراپیامک
ساخت درگاه پرداخت اینترنتی

ساخت درگاه پرداخت اینترنتی

ساخت درگاه پرداخت اینترنتی برای صاحبین کسب و کارهای آنلاین از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا با ساخت درگاه پرداخت اینترنتی امکان خرید آنلاین را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند و این امر از دید مشتریان یک امتیاز مثبت محسوب می‌گردد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین نباشید، قطعا جزو مشتریان یکی از بی‌شمار کسب و کارهای آنلاین محسوب می‌شویدابراین، اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، دید شفافی از عملیات پرداخت وجه در خرید آنلاین را کسب می‌نمایید.

پیش از آشنایی با ساخت درگاه پرداخت اینترنتی باید به این نکته اشاره کرد که با جهانی شدن بانکداری الکترونیک، پیشرفت اینترنت، ظهور اپلیکیشن ها و همه‌گیر‌شدن شبکه های اجتماعی سبک زندگی افراد دستخوش تغییرات چشمگیری شد.

این تغییرات در عادات خرید مردم اثر مستقیمی گذاشت؛ تا جایی که همه ما در زندگی خود حداقل تجربه یک خرید آنلاین را داریم. خرید غذا، پوشاک، عطر و یا حتی پرداخت هزینه کلاس های آموزشی نمونه‌هایی از خرید آنلاین هستند.

کارت های بانکی به جای پول نقد!

درگذشته افراد برای خرید مایحتاج خود به صورت ماهانه و یا هفتگی اقدام می‌کردند و در ازای پرداخت نقدی اجناس مورد نیاز خود را تحویل می‌گرفتند.

بهای آب، برق و گاز مصرفی نیز ماهانه در شعب بانک‌های مختلف پرداخته می‌شد.

 این امر به علت صف های طویل افراد برای پرداخت قبوض، کار زمان‌بری محسوب می‌شد و باعث اتلاف وقت بسیاری می‌گردید.

علاوه بر این موارد، فرد دارای حساب بانکی، باید برای دریافت وجه مورد نیاز خود به بانک مراجعه می‌کرد و پروسه دریافت وجه (پر کردن فیش مربوطه، ارائه کارت ملی و…) را طی می‌نمود و اگر بنا به دلایلی (خرید جنس ضروری) مجدد به پول نقد نیاز داشت، باید دوباره این روند را تکرار می‌کرد.

این استراتژِی مالی، مشکلات عدیده‌ای همچون اتلاف وقت و انرژی، طی کردن پروسه سخت برای خرید موارد ضروری و حتی سرقت پول نقد به همراه داشت.

اندکی بعدبا استقبال جهانیان از بانکداری الکترونیکی، کارت های بانکی وارد جامعه شد.

این کارت های کوچک شگفت‌انگیز دریچه‌ی تازه‌ای از زندگی روزمره برای افرادی که صاحب حساب بانکی بودند، باز کردند.

این افراد با استفاده از کارت های بانکی در دستگاه خودپرداز (ATM) قادر به پرداخت قبوض مختلف و یا دریافت وجه بودند. انجام این امور بیش از پنج دقیقه زمان نیاز نداشت.

روند رو به پیشرفت بانکداری الکترونیک در همین جا متوقف نشد و با ظهور سیستم های هوشمند (شبکه شتاب) صاحبین حساب‌های بانکی وارد دنیای تازه‌ای شدند که در آن زندگی کردن، به غایت راحت تر و جذاب تر بود.

امروزه، به ازای هر فرد بالای هجده سال که دارای حساب بانکی می‌باشدحداقل یک کارت بانکی وجود دارد که توسط آن می‌تواند برای کارت های تحت شتاب دوستان و اعضای خانواده، حتی حساب های دانشگاهی و موسسات و… پول واریز نماید، قبوض را پرداخت کند و حتی خرید آنلاین داشته باشد.

خرید آنلاین یا خرید حضوری، مسئله این است!

در گذشته نه چندان دور، عموم مردم تمامی مایحتاج خود را به صورت حضوری تهیه می‌کردند؛ این امر بدین معنی است که افراد، مغازه و فروشگاه های مختلفی که ترجیحا نزدیک به محل کار یا سکونتشان بود را برای خرید انتخاب می‌کردند.

اما امروزه خرید کردن از شهرها و حتی کشورهای مختلف با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است؛ این موهبتی است که خرید آنلاین به همراه داشته‌است.

با همه‌گیر‌شدن اینترنت، صاحبین مشاغل به بازاریابی اینترنتی روی آوردند؛ زیرا تعداد مخاطبین در دنیای مجازی به مشتریانی که به صورت حضوری جذب می‌کردند، برتری یافت.

این روزها به مدد تکنولوژی جدیدی به نام سایت ساز ‌آنلاین، ساخت سایت با هدف ارائه و فروش محصولات و خدمات از محبوبیت چشم‌گیری در بین صاحبین کسب و کارها برخوردار شده است.

ظهور سایت های مرتبط به مشاغل و شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام دنیای داد‌و‌ستد (Business) کارآفرینان و صاحبین مشاغل را تغییر داد و آنها را وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ کرد.

افرادی که دارای هوش تبلیغاتی بودند، به موازات ارسال پیام کوتاه از پنل پیامک که راه مطمئن و شناخته شده‌ای در دنیای تبلیغات است، در دنیای مجازی نیز شروع به تبلیغات کردند.

 این تبلیغات تا جایی پیش رفت که امروزه عموم مردم دست‌کم یک فروشگاه اینترنتی محبوب دارند که برای خرید آنلاین از آن استفاده می‌کنند.

اگر به فکر راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید، آنچه که نیاز دارید، یک سایت با قالب چشم‌نواز و یک فروشگاه ساز است. فروشگاه ساز به شما اجازه ساخت درگاه پرداخت اینترنتی می‌دهد که توسط آن مشتریان شما، قادر به خرید آنلاین از سایت شما می‌گردند.

فراموش نکنید که ساخت درگاه پرداخت اینترنتی به سایت شما و کسب و کارتان، اعتبار ویژه‌ای می‌بخشد.

رایو یک سایت ساز فارسی است که شما را صاحب یک سایت فروشگاهی خواهد کرد؛ به مشتریان شما امکان خرید آنلاین را خواهد داد و پشتیبانان آن در ۲۴ ساعت شبانه‌روز کنار شما هستند تا سایت دلخواه خود را طراحی نمایید.

پرداخت اینترنتی چیست؟

همانطور که می‌دانید پرداخت اینترنتی کسر‌‌‌‌ هزینه از موجودی کارت بانکی در ازای دریافت کالا یا خدمات از یک فروشگاه است.

 این پرداخت وجه در بستر اینترنت و با استفاده از شماره کارت بانکی عضو شتاب، رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی)، کد اعتبارسنجی (CVV2) و تاریخ انقضای کارت انجام می‌گردد.

پرداخت اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی امکان‌پذیر است.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

آنچه که در یک کسب و کار آنلاین از هر چیزی مهم‌تر است، نحوه پرداخت و دریافت وجه می‌باشد؛ این امر باید در یک کانال امن صورت بگیرد تا اعتماد و آسودگی خاطر برای مشتری و فروشنده ایجاد گردد.

درگاه پرداخت به صاحبین فروشگاه های آنلاین کمک می‌کند تا هزینه محصولات یا خدمات خود را از طریق پایانه های بانکی از مشتری دریافت کنند.

به عبارت دیگرمشتری با مشخصات کارت بانکی عضو شتاب خود، از طریق درگاه پرداخت بدون نیاز به مراجعه حضوری، قادر به پرداخت هزینه خدمات یا کالا می‌باشد.

کسر هزینه از کارت مشتری در لحظه و به صورت آنی انجام می‌گردد و واریز هزینه برای فروشنده بسته به نوع درگاه از یک لحظه تا یک روز بعد متغیر است.

ویژگی درگاه پرداخت اینترنتی

  • امکان انجام تراکنش های خرید
  • امکان پرداخت قبوض، خرید شارژ سیم کارت های اعتباری
  • نمایش آنلاین گزارش تراکنش ها در بستر وب سرویس
  • امکان گزارش‌گیری به صورت آنلاین
  • امکان انجام خرید با شناسه اختصاصی
  • امکان استفاده از درگاه امن(SSL)
  • امکان پیاده سازی در محیط های مدیریت محتوا  (CMS)

ساخت درگاه پرداخت اینترنتی

برای ساخت درگاه پرداخت اینترنتی در ابتدا باید انواع درگاه پرداخت ها را بشناسید.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه مستقیم (استفاده از درگاه پرداخت الکترونیک یک بانک به صورت مستقیم)

درگاه غیرمستقیم یا واسط (استفاده از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات درگاه به عنوان واسط)

درگاه مستقیم:

برای ساخت درگاه پرداخت اینترنتی از نوع مستقیم، صاحبین فروشگاه های آنلاین پس از افتتاح حساب در یک بانک باید درخواست درگاه پرداخت از همان بانک را داشته باشند. پس از طی مراحل مربوطه، حساب بانکی آنها به سیستم پرداخت الکترونیک بانک متصل خواهد شد.

با این کار مشتریان در هنگام خرید آنلاین با استفاده از کارت بانکی عضو شتاب خود وجه را به درگاه بانک مربوطه واریز می‌کنند و بانک هم وجه واریزی را مستقیما به حساب بانکی صاحب فروشگاه آنلاین منتقل می‌کند.

باید به این نکته توجه شود که بانک، وجه واریزی مشتری را تنها به حساب بانکی فروشنده در همان بانک واریز خواهد ‌کرد.

در حال حاضر، چند شرکت برای ساخت درگاه پرداخت اینترنتی به صورت مستقیم وجود دارد؛ به این شرکت ها، شرکت های   PSP (Payment Service Provider) نیز گفته می‌شود که از آن جمله می‌توان به آسان پرداخت پرشین، به پرداخت ملت، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگارد و… اشاره کرد.

موارد مورد نیاز برای اخذ درگاه پرداخت مستقیم:
  • سایت اینترنتی فعال و رسمی جهت فروش کالا یا خدمات
  • دارا بودن نماد الکترونیکی از سایت enamad.ir
  • فعال بودن حساب بانکی نزد یکی از بانک های ایرانی

درگاه مستقیم برای فروشگاه های معروف و پرفروشی که سقف تراکنش بالایی در شبانه‌روز دارند، مناسب می‌باشد.

بانک ها به صورت معمول به اشخاص حقیقی درگاه مستقیم ارائه نمی‌دهند و برای اشخاص حقوقی نیز این امر با رعایت تمام موارد خواسته‌شده از سمت بانک صورت می‌گیرد.

مراحل اخذ درگاه پرداخت مستقیم:
  • ثبت نام اولیه بر روی سایت یکی از شرکت های ارائه‌دهنده درگاه مستقیم
  • دریافت کد رهگیری پس از ثبت نام
  • تکمیل و ارسال فرم ثبت نام به همراه مدارک درخواستی (این فرم تا یک روز بعد از ثبت نام اولیه ایمیل می‌گردد)
  • اعلام نتیجه
مزیت استفاده از درگاه پرداخت مستقیم:
  • عدم دریافت کارمزد
  • ضریب خطای اندک
  • پنل مدیریتی حرفه‌ای برای رصد تراکنش ها
  • سرعت بالا درعملیات پرداخت

درگاه غیرمستقیم یا واسط:

برای ساخت درگاه پرداخت اینترنتی غیر مستقیم، به جای عقد قرارداد مستقیم با بانک، با یکی از شرکت های معتبر که واسط بانک و فروشگاه آنلاین است، قرارداد بسته می‌شود.

این شرکت های واسط، با رعایت استاندارهای امن پرداخت با بانک های متعددی دارای قرارداد هستند.

مدیر فروشگاه آنلاین با عقد قرارداد با یک شرکت واسط، امکان دریافت پرداخت اینترنتی به صورت غیرمستقیم برای سایت خود را ایجاد می‌کند.

در این نوع پرداخت، وجه واریزی توسط مشتری به حساب شرکت واسط ریخته می‌شود و سپس به حساب صاحب فروشگاه منتقل می‌گردد.

در این روش، بسته به نوع قرارداد، مبلغی به عنوان کارمزد از صاحب حساب دریافت خواهد شد.

شاید در نگاه اول به درگاه غیرمستقیم با دید ابهام بنگرید، اما در نظر داشته باشید ساخت درگاه پرداخت اینترنتی به صورت مستقیم برای استارتاپ ها کار دشواری می‌باشد.

فرآیند پیچیده اداری و داشتن شخصیت حقوقی با مدارک درخواستی بانک مانند نماد اعتماد برای سایت، گواه این امر می‌باشد.

در حالی که برای درگاه پرداخت غیر مستقیم، تنها به اسکن کارت ملی و شناسنامه احتیاج است.

علاوه بر این موارد، درگاه پرداخت غیرمستقیم به علت قرارداد با بانک های مختلف امکان ساخت درگاه پرداخت اینترنتی بر روی بانک های متعدد را فراهم می‌کند.

مزایای درگاه پرداخت غیرمستقیم:
  • فعالسازی در مدت زمان کوتاه
  • عدم نیاز به مجوز کسب و کار
  • تسویه حساب به صورت روزانه
  • تسویه حساب به روش پایا (هزینه‌ای برای تسویه کسر نمی‌گردد)
  • تسویه حساب به روش کارت به کارت (روش سریع اما با کسر کارمزد)
  • نصب آسان
  • امکان ایجاد دکمه پرداخت (نمایش مبلغ مشخص با دکمه پرداخت)

سایت‌های بسیاری هستند که درگاه پرداخت غیر‌مستقیم ارائه می‌دهند؛ به عنوان نمونه می‌توان از سایت زرین پال، نکست پی، آریان پال و… نام برد.

برای دریافت درگاه غیر مستقیم کافی است در یکی از سایت‌های ذکر‌شده ثبت‌نام‌و فرم مربوطه را تکمیل نمایید.

زمان مورد نیاز برای اخذ درگاه غیرمستقیم در نهایت بیست وچهار ساعت می‌باشد.

در انتها، باید به این موضوع اشاره کرد که امنیت درگاه پرداخت، سهولت استفاده از آن و پشتیبانی و تجربه کاربری مناسب از پارامترهای مهم در انتخاب شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت می‌باشد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

میترا اخلاقی

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک