وبلاگ فراپیامک

اهمیت دورکاری در شرکت ها

اهمیت دورکاری در شرکت ها

اهمیت دورکاری در شرکت‌ ها در این دوره از زندگی بشر که با بحران‌هایی همچون کرونا مواجه هستیم، بسیار افزایش یافته است. در این روزها، در مورد دورکاری و مدیریت موثر دورکاری، صحبت‌های بسیاری شنیده می‌شود؛ اما این اصطلاح به چه معناست و چرا اهمیت دورکاری در شرکت ها تا این حد زیاد شده است؟

خب اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، دورکاری در واقع به استایل شغلی افرادی گفته می‌شود که وظایف خود را در منزل و به دور از محیط کار انجام می‌دهند. این اصطلاح تا حدی می‌تواند مشابه با مفهوم فریلنسینگ باشد، اما دقیقاً به همان معنا نیست!

بعضی از افراد دورکار در منزل خود کار را انجام می‌دهند، برخی دیگر نیز در فضاهای اشتراکی اقدام به انجام این کار می‌کنند. در مورد دوم، معمولاً افراد دورکار با تشکیل فضاهای اشتراکی یا Co-living اقدام به زندگی مشترک در کنار هم و تعامل با یکدیگر می‌کنند. در چنین حالتی، معمولاً وظایف عمومی افراد مشخص بوده و با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت می‌پذیرد، مدیریت موثر دورکاری را به بهترین نحو انجام می‌دهند. با تیم تولید محتوای سامانه پیامک فراپیامک همراه باشید تا به اهمیت دورکاری در شرکت‌ ها و فوت و فن آن در شرکت پیامکی فراپیامک بیشتر پی ببریم!

چرا اهمیت دورکاری در شرکت ها افزایش یافته است؟

در این دوره از زندگی، روز به روز به تعداد افرادی که به داشتن کسب و کار به شکل دورکاری تمایل دارند، افزوده می‌شود. بنا به تحقیقاتی که در موسسه گالوپ در آمریکا انجام شده است، بیش از ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها زندگی دورکاری را تجربه کرده‌اند. این آمار در کشور ما نیز در حال افزایش است؛ چرا که طبق یافته‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به دست آورده‌ایم، متوجه شده‌ایم که زندگی دورکاری، مورد پسند بسیاری از افراد حال حاضر کشور ما نیز شده است.

ویروس کرونا، افراد و شرکت‌ها را به دورکاری سوق می‌دهد!

به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا و پاندمی‌ای که در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، باعث افزایش اهمیت دورکاری در شرکت ها و توجه بیشتر به مدیریت موثر دورکاری در سازمان ها شده است. مختصاتی که در مورد دورکاری وجود دارد، تا حد زیادی بستگی به شیوه کارکرد و تخصص افراد دارد؛ اما در حالت کلی، افرادی که می‌خواهند مدیریت موثر دورکاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و در آن به کسب موفقیت‌های بسیار نائل شوند، لازم است نظم و مقرراتی جدی برای خود تعیین کنند؛ چرا که زندگی دورکاری، مستلزم داشتن نظم و انضباط و تعهدی درونی است که ایجاد آن، با توجه به تربیتی که ما در سالیان سال زندگی خود داشته‌ایم، نیازمند تمرین و ممارست بسیار است!

برای مطالعه بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله‌ای که در وبلاگ پنل پیامک، تحت عنوان «راه های افزایش انگیزه فریلنسرها» منتشر کرده‌ایم، مراجعه نمائید. اما پیش از پرداختن به اهمیت دورکاری در شرکت ها لازم است مزایای دورکاری را بررسی کنیم.

مزایا و اهمیت دورکاری در شرکت ها چیست؟

اهمیت دورکاری در شرکت ها این است که جذب نیروهای دورکار، می‌تواند سودآوری زیادی برای آن‌ها داشته باشد. هزینه‌هایی که برای ارائه سرویس و فراهم کردن فضای کار برای کارمندان لازم است، در سبک شغلی دورکاری از میان برداشته می‌شوند. همچنین از طرف دیگر، هزینه‌های مرتبط با رفت و آمد و ایاب ذهاب نیز به حداقل خود می‌رسد.

علاوه بر این‌ها، در دورکاری، این امکان وجود دارد که از نقاط مختلف جغرافیایی، اقدام به جذب نیروی متخصص نمائیم؛ چرا که در دورکاری، الزامی به حضور شخص در مکانی خاص نیست و تمامی ارتباطات از طریق فضای اینترنت، وب و پیام‌رسان‌ها صورت می‌پذیرد. بنابراین، وقتی یک شرکت اقدام به جذب نیروی دورکار کرده و اهمیت دورکاری در شرکت ها را جدی می‌گیرد، می‌تواند مطمئن باشد که همواره افرادی برای پاسخ‌گویی به مشتری‌هایش را در اختیار دارد.

از طرف دیگر، نیروهای دورکار نیز از مزایای بسیاری که دورکاری دارد، بی‌بهره نیستند. آن‌ها می‌توانند بدون حواس‌پرتی و دغدغه خاطر از حضور رئیس یا کارمندان دیگر، وظایف شغلی خود را با تمرکز بیشتر انجام دهند. همچنین، آن‌ها برای رسیدگی به وظایف خود مجبور نیستند حتماً راس ساعت مقرر در مکان حضور یابند و متحمل استرس در این خصوص نیز نخواهند شد!

آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از رفت و آمد‌ها و هزینه‌های مربوط به آن نیز در حد زیادی کاهش خواهد یافت.

مدیریت موثر دورکاری شرکت ها در دوران کرونا
دورکاری در ایام کرونا

مزایای دورکاری در شرکت ها

پس می‌توان مزایا و اهمیت دورکاری در شرکت ها را به ترتیب زیر خلاصه کرد:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به رفت و آمد
  • کاهش آلودگی‌های محیطی ناشی از تردد وسایل نقلیه
  • امکان جذب نیروی متخصص بدون محدودیت‌های جغرافیایی
  • کاهش چشمگیر هزینه‌های ناشی از فضای کار برای کارمندان
  • دسترسی به نیروی متخصص بیشتر، با انعطاف‌پذیری زمانی بالاتر
  • افزایش بهره‌وری کارمندان و بالا رفتن بازدهی آنان
  • افزایش تعامل و همکاری بین کارفرما و نیروی متخصص
  • کاهش نرخ بازنشستگی کارمندان

با وجود اینها، دورکاری با معایب و محدودیت‌هایی نیز مواجه است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

معایب دورکاری در شرکت ها

دورکاری، البته معایب و محدودیت‌هایی نیز به همراه خود دارد که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. دورکاری، روشی ایده‌آل برای اداره یک گروه کاری یا تیم نیست. این موضوع به خصوص در مورد کارهای تیمی و پروژه‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی افراد در کنار هم دارد، خود را پررنگ‌تر از سایر مشاغل نشان می‌دهد. بنابراین، اولین محدودیتی که دورکاری بوجود می‌آورد، دشواری در برقراری ارتباط و عدم حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر است. البته می‌توان این موضوع را با ایده‌هایی که در ادامه مقاله پنل اس ام اس فراپیامک ارائه می‌دهیم، مدیریت نمود.

دغدغه دیگری که در مورد دورکاری وجود دارد، امکان و احتمال کاهش انگیزه افراد در این مدل از کار کردن می‌باشد. چرا که تیپ شخصیتی افراد، ارتباطی مستقیم با سبک زندگی و کاری آن‌ها دارد. در این خصوص باید بدانید که چگونه مدیریت موثر دورکاری را انجام دهید که افرادی مناسب با سبک دورکاری را برای کسب و کار خود به استخدام درآورید.

معمولاً افرادی که دارای تیپ شخصیتی درونگرا هستند، می‌توانند بهتر از افراد برون‌گرا به امر دورکاری مشغول شوند. هر چند با در نظر داشتن نکات زیر خواهید توانست مدیریت موثر دورکاری را به بهترین نحو انجام دهید.

راهکارهایی برای مدیریت موثر دورکاری

برای اداره هر چه بهتر کسب و کار خود به صورت دورکاری لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید. با به کار گرفتن تکنیک‌ها و راهکارهای زیر خواهید توانست هم هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید و هم کارآیی افراد را افزایش دهید.

  • برنامه‌ای منجسم و منظم طراحی کنید!

برای به کار گرفتن سیستم دورکاری لازم است برنامه‌ای منظم و دقیق برای پیشبرد کارهای خود داشته باشید؛ چرا که در صورت نداشتن برنامه‌ریزی، زمان زیادی را از دست خواهید داد. همچنین که برنامه‌ریزی منظم می‌تواند به شما در موفقیت فردی و زندگی خصوصی‌تان نیز کمک زیادی کند.

  • اولویت بندی داشته باشید!

تنظیم فهرست کارهایی که باید در طول روز انجام دهید، می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد. همچنین، رعایت اولویت بندی می‌تواند باعث کاهش حواس پرتی در دورکاری نیز گردد.

  • ابزارهای مناسب را به کار بگیرید!

در اختیار داشتن ابزارهای مناسب کاری می‌تواند عملکردتان را در روش‌های دورکاری تا حد زیادی بهبود بخشد. استفاده از میز و صندلی استاندارد، بهره‌مندی از ابزارهای تکنولوژیک و فراهم کردن محیط آرام و متمرکز می‌تواند دورکاری را با راندمان بالاتری به ثمر رساند.

  • مرز مشخص داشته باشید!

تعیین کردن مرزهایی میان زندگی شخصی و زندگی کاری می‌تواند باعث افزایش موفقیت شما در هر دوی آن‌ها شود. اگر بخواهید کار خود را به محض بیدار شدن و در رختخواب شروع کنید، باید آماده برهم خوردن تمرکز و کاهش راندمان خود باشید. بنابراین، لازم است حوزه‌های کاری و فردی را از یکدیگر تفکیک کنید و برای هر کدام، زمان و مکان مشخصی در نظر داشته باشید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

شیما صاحبقرانی

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک