استارتاپ فین تک چیست؟
استارتاپ فین تک (FinTech) به استارتاپ هایی اطلاق میشود که در حوزهی خدمات نوین مالی مطرح میگردند.
منظور از این عبارت هرگونه ایده خلاقانه است که در زمینهی مالی و پولی ارائه میشود.
استارتاپ های فین تک در حقیقت شرکتهایی هستند که سعی دارند تا فناوری را در خدمت بهبود فرآیندهای مالی در اختیار گیرند.
فین تک های ایرانی یا خارجی تلاش میکنند تا خدمات نوین مالی را در جهت رضایت بیشتر و آسایش عموم مردم ارائه دهند.
از جمله استارتاپ فین تک های معروف دنیا میتوان به Apple Pay، Google Wallet و PayPal اشاره کرد.
رسالت فین تک
هدف اصلی فین تک در دنیا، ایجاد تحولی بنیادی در صنعت مالی و شکلگیری آن است.
این هدف بر پایهی سه اصل باید انجام شود:
اصل اول: فین تک باید در جهت کاهش هزینههای در صنعت مالی تحول ایجاد کند؛
اصل دوم: حذف بروکراسی (دیوان سالاری) و محدودیتهای زمانی و مکانی باید در استارتاپ فین تک درنظر گرفته شود؛
اصل سوم: استارتاپ فین تک باید بهگونهای باشد که در فرآیند ارزیابی خطرها و مشکلات احتمالی، به صورت هوشمندانه عمل کند.
حوزهی فعالیت استارتاپ فین تک
حوزهی فعالیت استارتاپ فین تک بر طبق ۵ معیار دستهبندی میشود:
۱- حوزهی صنعت (Industry) که بخشهای بانکداری و بیمهای از فعالان این حوزه هستند.
۲- حوزهی فرآیند (Processes) که شامل راهحلهایی است که مبتنی بر فرآیندهای پشتیبانی مالی ارائه میگردد.
مانند فرآیند پرداخت، فرآیند سرمایهگذاری و تأمین منابع مالی.
مثال مناسب برای این حوزه میتواند کیف پول الکترونیکی در بخش تغییر فرآیند پرداختها باشد.
۳- حوزهی مربوط به مشتریان بانکی که شامل مشتریان خرد، مشتریان شرکتی و مشتریان شخصی میباشند و مشتریان حوزهی بیمه که شامل انواع بیمهها (مانند بیمه عمر و …) هستند.
۴- حوزهی بعدی، راهحلهایی هستند که بر حسب نوع تعاملات و ارتباطات ارائه میشوند که در دستهبندی مشتری به مشتری (C2C)، تجارت به تجارت (B2B)، تجارت به مشتری (B2C) قرار گیرند.
۵- راهحل های ارائه شده در این حوزه، با توجه به موقعیت بازار متفاوت خواهد بود. برای مثال، خدمات تکاملی (مکمل) مانند سسیستم مدیریت مالی و ارائهی راهحلهای رقابتی مانند وام دادن.
مخاطبین خدمات نوین مالی چه افرادی هستند؟
مخاطبین خدمات نوین مالی، افراد یا قشر خاصی از افراد نیستند.
از آنجاییکه عموم مردم با خدمات مالی و پولی یا بیمهای سروکار دارند، پس خدمات نوین مالی و استارتاپ فین تک، دارای جامعه هدف وسیعی است.
فین تک های ایرانی با توجه به موقعیت مالی کشور ایران، برنامهریزی میشوند.
شایان ذکر است که در این زمینه، رویدادهای استارتاپی نیز برگزار میگردد.
در این رویدادها، فین تک های ایرانی برتر انتخاب شده و اقدام به جذب سرمایه مینمایند.
کاربرد استارتاپ فین تک
یکی از کاربردهای خدمات نوین مالی، کمک به پسانداز مبالغ خرد و اندک است.
یکی از فین تک های ایرانی با نام “دیجیت”، فناوریای را ارائه میدهد.
به وسیلهی آن میتوان پولهای خرد و اندک را پسانداز کرد.
در لیست شرکتهای دانش بنیان نیز میتوان شاهد استارتاپ های موفق ایرانی بود.
مبالغ جمعشده، در مواقع ضروری یا همان روز مبادا که ایرانیان اصطلاحا به عنوان مواقع لزوم از آن یاد میکنند، قابل استفاده خواهد بود.
رابطهی سامانه پیامک با فناوری مالی
همانطور که پیشتر اشاره شد، فین تک، فناوری های مالی را در جهت سهولت امور مالی، بانکی و بیمهای به خدمت میگیرد.
در این راستا، خدمات پیامکی نیز میتواند خدمات نوین مالی را همراهی کند.
برای مثال، در استفاده از کیف پول الکترونیک یا تراکنشهای بانکی، وبسرویس پنل اس ام اس، فرآیند اطلاعرسانی مبالغ واریز یا کسر شده را در قالب ارسال پیام کوتاه به کاربران، انجام میدهد.
اطلاعرسانی، بخش عمدهی فعالیتهای پیامکی خدمات بانکی و بیمهایست که در مطالب قبلی به صورت مشروح به آنها پرداختهایم.
امکان ارسال پیامک سررسید نیز در حوزهی بیمه، راهحلی است که به کمک بیمهگذاران آمده و به آنها در جهت پرداخت بهموقع مبلغ بیمه خود یاری میرساند.