وبلاگ فراپیامک

وب سرویس OTP

تصویری از وب سرویس OTP

وب سرویس OTP

وب سرویس OTP یا به عبارتی ارسال رمز یکبار مصرف، در حقیقت، همان احراز هویت و اعتبارسنجی کاربران یا مخاطبان می‌باشد که در حال حاضر، مورد استفاده اکثر موسسه ها، شرکت های دولتی و خصوصی و صاحبان کسب و کار آنلاین قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که کلماتی همچون احراز هویت بوسیله موبایل، اعتبارسنجی اس ام اسی، ارسال نمودن کد امنیتی، کپچای متنی سرشماره خدماتی، رمز یک بار مصرف، وب سرویس OTP به طور کلی به یک معنا می‌باشند.

مزیت های استفاده از وب سرویس OTP

  • مبتنی بر خط خدماتی

مخابرات به سرویس دهندگانی که قصد داشتن خط های خدماتی (خط هایی جهت ارسال اطلاعات) را دارند، به دادن تعهدی حقوقی به کمک سرویس دهندگان مبنی بر این که محتوای ارسالی برای کاربران تبلیغاتی نیست، ملزم می‌داند، سپس، این امکان را ایجاد کرده که اطلاع رسانی برای کلیه کاربران (حتی کاربرانی که پیامک های تبلیغاتی را بسته‌اند) ارسال شود.

به بیان دیگر، سرویس OTP یا کد اعتبارسنجی پیامکی با کمک خط خدماتی برای تمامی کاربرانی که قصد ثبت نام در برنامه های کاربردی موبایل و یا سایت هایی که دارای یکبار رمز OTP می‌باشند را دارند، ارسال و احراز هویت کاربران را در مرحله اول ثبت نام و در مرحله ورود به پنل کاربری آن ها (حتی با وجود آن که پیامک های تبلیغاتی بر روی موبایل کاربران بسته شده است) فراهم می‌کند؛ چرا که رمز یکبار مصرف تنها جهت احراز هویت و اطلاع رسانی به کاربران استفاده می‌شود و به عنوان یک پیامک تبلیغاتی به شمار نمی‌آیند.

  • قابلیت اجرا روی چند پلتفرم

وب سرویس OTP، سیستم کد اعتبارسنجی پیامکی و صوتی یا رمز یکبار مصرف بدون وابستگی به هر گونه پلتفرمی، برای هر برنامه کاربردی و سایت بر روی هر گونه وسیله هوشمند همانند تبلت، لپ تاپ و کلیه گوشی های موبایل، با فراهم نمودن یک لایه امنیت نرم افزاری برای کاربران قابل اجرا می‌باشد. به همین جهت، وب سرویس احراز هویت پیامکی و صوتی مورد استقبال بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل و طراحان سایت قرار گرفته است.

تصویری از مزیت های استفاده از وب سرویس OTP
مزیت های استفاده از وب سرویس OTP
  • قابلیت ارسال کد اعتبارسنجی پیامکی (با سرعت بسیار بالا)

از جمله مزیت های برجسته وب سرویس OTP، سرعت بالای آن جهت ارسال نمودن پیامک اعتبارسنجی به کاربران در حین ثبت نام در برنامه های کاربردی موبایل یا سایت های ارائه‌دهنده آن جهت احراز هویت، اپلیکیشن های آنلاین و یا از طریق پیامک برای اپلیکیشن های آفلاین است.

ویژگی های وب سرویس OTP

عدم نیاز به تبدیل خط:

در ایران حدود ۷۰ درصد افرادی که صاحب تلفن همراه هستند، پیامک های تبلیغاتی را مسدود کرده‌اند؛ به همین دلیل، جهت ارسال پیامک بایستی که از خطوط خدماتی استفاده شود که این مورد نیازمند شرایط و ضوابط خاص خود است. یکی از مزیت های مهم وب سرویس OTP این است که از طریق خط های خدماتی پیامک اعتبارسنجی را ارسال می‌نماید.

سرعت ارسال بالا:

وب سرویس OTP تنها کد و شماره گیرنده را به وب سرویس پیامک ارسال می‌نماید و سرویس طبق پایداری و سرعت، با مناسب‌ترین پیش‌شماره، اس ام اس را ارسال می‌نماید و چنانچه کلیه سرویس ها دچار اختلال باشند از طریق تماس صوتی خودکار، کد را به گیرنده انتقال می‌دهد.

پوشش بین المللی:

چنانچه شماره گیرنده غیر ایرانی باشد، وب سرویس OTP از طریق مسیر‌های مخابراتی بین المللی اس ام اس، پیام را به گیرندگان انتقال می‌دهد. کشورهایی که تحت پوشش این سرویس هستند، مجموعا ۱۴۸ کشور می‌باشند که عبارتند از تمامی کشورهای قاره آسیا، اقیانوسیه، اروپا، آمریکا، آفریقا و …

تماس صوتی:

وب سرویس OTP علاوه بر قابلیت ارسال پیامک به بلک لیست، امکان برقراری تماس صوتی با کلیه گیرندگان را از طریق وب سرویس تماس صوتی و همچنین، خواندن متن مورد نظر با کمک ماژول تبدیل متن به گفتار را داراست و در حین تعریف الگو، قادر هستید اولویت سرویس تماس صوتی را مشخص کنید.

ارسال پیام به خط ثابت:

وب سرویس OTP با کمک وب سرویس تماس صوتی، پیام‌تان را به گیرندگان خطوط ثابت انتقال می‌دهد. در حقیقت، شما قادرید از طریق آن، تلفن های ثابت را هم اعتبارسنجی کنید. این سرویس متن پیام را به فایل صوتی تبدیل کرده و سپس، برای گیرندگان پخش می‌کند.

کاربردهای وب سرویس OTP

  • افزایش و بالا بردن امنیت

از جمله مهم‌ترین کاربردهای وب سرویس OTP، استفاده در ورودهای دو مرحله ۲FA و یا ارسال کد‌های OTP است که موجب افزایش و بالا بردن سطح امنیت حساب های کاربران می‌شود. گفتنی است که در این روش پس از ورود، یک کد چند رقمی برای کاربر، اس ام اس می‌شود تا وی در مرحله دوم کد مربوطه را وارد نماید.

  • صحت شماره موبایل

لازم به ذکر است که ارسال کد عضویت Verification یا به عبارتی Lookup کمک می‌کند تا بتوانید صحت و درستی شماره موبایل یا شماره ثابت واردشده و همچنین، هویت آن ها را بررسی و تحلیل نمایید تا در اطلاع رسانی‌های ضروری قادر باشید کاربر را مطلع نمایید.

  • اطللاعات ضروری

کاربرد مهم دیگر وب سرویس OTP این است که شما با تعریف نمودن چند الگو قادر خواهید بود، از این سرویس، در مواردی همچون بازیابی رمز عبور، پاسخ دادن به تیکت کاربران، ارسال شماره فاکتور و مبلغ پرداخت و … استفاده کنید.

مراحل فراخوانی وب سرویس OTP

تصویری از مراحل فراخوانی وب سرویس OTP
مراحل فراخوانی وب سرویس OTP
  • اولین مرحله فراخوانی وب سرویس OTP، تعریف الگوی پیام است. در قدم اول، شما تنها برای یک بار الگوی پیام را در قسمت پنل مدیریتی خود تعریف می‌نمایید و سپس، تنظیمات مرتبط به نام الگو و الویت بندی روش ها را مشخص می‌کنید.
  • راهنمای بکارگیری وب سرویس با کمک فراخوانی متد Lookup و ارسال نام الگو و شماره‌ گیرنده و کد مربوطه، اقدام به ارسال کد از طریق اس ام اس یا برقراری تماس تلفنی به گیرنده می‌نماید.
  • در مرحله آخر، امتحان کنید پیام حاوی کد، نهایتا در عرض یک دقیقه به موبایل گیرنده ارسال شود تا کاربر آن را در نرم افزار یا برنامه های کاربردی مورد نظر وارد نماید؛ مابقی مراحل نیز سناریوی شما است.
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

نینا بهروش

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک