ایمیل مارکتینگ در ایران که با نام بازاریابی ایمیلی نیز شناخته شده است، به عنوان یک گزینه برای تبلیغات در دنیای دیجتال مارکتینگ همواره مطرح بوده است.
بهتر است قبل از پرداختن به این موضوع ایمیل مارکتینگ در ایران، سری به مفاهیم بنیادی در این مقوله بزنیم؛
ایمیل یا رایانامه چیست؟
ایمیل(Email) به زبان لاتین از دو واژه Electronic (الکترونیک) و Mail (پست) تشکیل شده است و به معنای پست الکترونیک میباشد.
جالب است بدانید ارسال و دریافت پیام در اینترنت اولین بار با ایمیل صورت پذیرفت.
به عبارت دیگر Email یک نشانی الکترونیکی است که برای هر فرد مجزا و منحصر به فرد میباشد و توسط آن، افراد قادر به ارسال پیام برای یکدیگر هستند.
قبل از بوجود آمدن شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و حتی فیسبوک ایمیل وجود داشته است.
اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ توسط فردی به نام “روی تاملینسون” ارسال شده است.
اولین سرویس دهنده ایمیل، هات میل (Hotmail) نام داشت که بستری برای ارسال و دریافت ایمیل شخصی فراهم کرده بود.
این سرویس پس از یکسال از شروع فعالیت خود، در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی مایکروسافت خریداری شد و در حال حاضر با نام اوت لوک (Outlook) در حال فعالیت است.
سرویس دهنده دیگری که از محبوبیت بیشتری در بین جهانیان برخوردار شد، شرکت یاهو بود و پس از آن در سال ۲۰۰۷ گوگل سرویس دهنده ایمیل خود را به نام Gmail معرفی کرد.
این دو سرویس دهنده کاملا تحت وب هستند و در سر تا سر جهان میلیون ها کاربر دارند.
در عصر امروز به ازای هر شخص بیش از دو و یا سه ایمیل از سرویس دهندگان مختلف وجود دارد که به صورت مداوم در حال ارسال و دریافت اطلاعات است.
بازاریابی ایمیلی چیست؟ (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی یک نوع بازاریابی مستقیم و روشی تبلیغاتی است که در آن محتوای تبلیغات به آدرس ایمیل هر شخص ارسال میشود.
بازاریابی ایمیلی میتواند دنیای تجارت شما را دگرگون کند، با این شرط که آن را به درستی انجام دهید؛ در غیر این صورت ایمیل شما هرزنامه (spam) تلقی میگردد و هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.
روش های حرفه ای بسیاری وجود دارد که باعث میگردد تا ایمیل شما به junk mail یا bulk mail نپیوندد و مستقیم در inbox مخاطب ذخیره گردد.
فراموش نکنید ارسال ایمیل به صورت مدوام و هر روزه هرگز بازخورد مثبتی در پی نخواهد داشت.
اصول بازاریابی ایمیلی
تهیه لیست ایمیل های معتبر یکی از مهم ترین اصول در این عرصه است. برای داشتن یک بانک جامع از ایمیل های مخاطبین از موارد زیر بهره بگیرید:
- استفاده از فرم های عضویت هنگام ساخت سایت یا وبلاگ با فیلد مشخص شده ایمیل
- خریداری بانک ایمیل از شرکت های مطمئن و ثابت شده در ایمیل مارکتینگ
همچنین شما باید امکاناتی را فراهم آورید که در صورت عدم رضایت مخاطب تحت هیچ عنوانی ایمیلی مبنی بر تبلیغات برای او ارسال نگردد؛ در واقع باید حق انتخاب را به مخاطب داده و تصمیمگیری در خصوص دریافت یا عدم دریافت ایمیل از جانب شما را به عهدهی وی بگذارید.
ایمیل مارکتنیگ در ایران
ایمیل مارکتینگ در ایران نیز از طرفداران بسیاری برخوردار است و به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی مکمل (در کنار سایر روشهای تبلیغاتی) توسط شرکتهای مختلف در حال انجام است.
برترین مزیت ارسال ایمیل تبلیغاتی این است که پیام تبلیغاتی شما به مرور زمان از بین نخواهد رفت و تا زمانی که مخاطب ایمیل شما را باز نکند، پیام شما در صندوق ایمیل او میماند.
از این نظر ارسال ایمیل همانند ارسال پیامک از طریق پنل اس ام اس است. در این روش نیز پیام تبلیغاتی شما مادامی که توسط مخاطب خوانده نشود، در صندوق دریافت موبایلش ذخیره خواهد شد.
از دیگر دلایل محبوبیت ایمیل مارکتینگ در ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
هزینه تبلیغات
هزینه بازاریابی ایمیلی به نسبت نتیجه ای که برای شما در پی خواهد داشت، ناچیز خواهد بود.
شما تنها نیاز به یک پلتفرم ارسال ایمیل خواهید داشت و یک نیروی متخصص که این قسمت از بازاریابی اینترنتی شما را مدیریت کند.
فاکتور موفقیت
ایمیل ها، آدرس های رسمی افراد در محیط مجازی هستند؛ اگر ایمیل های معتبری در دست داشته باشید، موفقیت شما تا حد زیادی تضمین شده است؛ زیرا اکثریت افراد حداقل یکبار در روز ایمیل خود را چک میکنند.
جامعه هدف
بازاریابی ایمیلی امکان انتخاب جامعه هدف براساس سن، جنسیت و سایر ویژگی های جمعیت شناختی را به شما میدهد. شرکتهایی که به ارائهی سرویس ایمیل مارکتینگ در ایران پرداختهاند و بانک ایمیل را به فروش میرسانند، تمامی ایمیل ها را براساس ویژگیهایی چون سن یا شغل افراد، طبقهبندی کردهاند.
ارزیابی تبلیغات
ایمیل مارکتینگ و نرمافزارهایی که برای اینکار تعبیه شدهاند، قابلیت گزارش دهی و تحلیل تبلیغات انجام شده مانند نرخ باز کردن ایمیل ها را به شما میدهد.
ایمیل مارکتینگ در ایران چه موضوعاتی را شامل میشود؟
هدف از بازاریابی ایمیلی جذب مشتریان تازه و حفظ مشتریان قدیمی هستند؛ بدین منظور ایمیل شما میتواند شامل موارد زیر باشد:
- یک پیشنهاد برای فروش
- یک نامه برای توضیح پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتریان
- دعوت به کار و یا کنفرانس
- معرفی محصولات و خدمات جدید
- تخفیف و پیشنهادات ویژه
- اطلاعات آموزشی (بازاریابی محتوا)
- تبریک مناسبت های خاص
- اخبار تازه در حوزه فعالیت های مرتبط
چگونه در بازاریابی ایمیلی موفق باشیم؟
از مهم ترین اصول موفقیت برای ایمیل مارکتینگ در ایران ارسال ایمیل به صورت شخصی سازی شده است. برای مثال میتوان به درج نام مخاطب در ابتدای ایمیل، ذکر موضوعات مورد علاقه مخاطب و توجه به بازخوردهای گذشته هر مخاطب اشاره کرد.
وب سایت Marketing Insights براساس تجربیات کاربران خود، موارد زیر را تحت عنوان پارامترهای مهم در کسب موفقیت ایمیل مارکتینگ در ایران و سایر کشورها را بدین گونه ذکر کرده است:
خلاقیت
طرح کلی ایمیل شما که شامل قالب، رنگ ها و تصاویر استفاده شده است، باید برای مخاطب تازه و جذاب باشد. همچنین امکان باز کردن ایمیل در هر دو بسترHTML و Text وجود داشته باشد. زیرا هر یک از این حالت های نمایش ایمیل، طرفداران خود را دارد.
تولید محتوای مناسب
پس از ارسال ایمیل، روش های تولید محتوا شانس شما برای موفقیت را تحت شعاع قرار میدهد.
بیل گیتس در باب اهمیت محتوا گفته است: “محتوا پادشاه است”.
دقت کنید که تیتر، لحن و متن ایمیل بسیار حائز اهمیت است؛ در متن تبلیغات اینترنتی خود مخاطب را به چالش بکشید و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به نیاز او بپردازید.
اکیدا از عبارات کوتاه و کلیشه ای که به صورت آماده وجود دارد، بپرهیزید.
زمانبندی مناسب
رفتار مخاطبان خود را بسنجید و زمان مناسب ارسال ایمیل را دریابید.
افراد موفق در زمینه بازاریابی ایمیلی زمان ارسال ایمیل خود را در بازه های متفاوت تست میکنند و براساس نرخ باز شدن ایمیل ها، زمان درست را بدست میآوردند.
چقدر کامل بود این مقاله. هر چیزی راجع به ایمیل مارکتنیگ وجود داشت گفته شده اینجا
سپاس از حسن نظرتون