وبلاگ فراپیامک
انواع تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی شامل یک معامله تجاری آنلاین بین یک تامین کننده و یک مشتری می‌شوند. با افزایش قابل ملاحظه استفاده از تکنولوژی طی چند دهه گذشته، تجارت الکترونیک، کسب و کار اینترنتی و آنلاین مارکتینگ به نیروهای اصلی در اقتصاد تبدیل شده‌اند.

انواع تجارت الکترونیک در رایانه ها، گوشی های هوشمند و تبلت ها قابل دسترس بوده و یک کسب و کار اینترنتی از این طریق محصولات و خدمات خود را به سایر شرکت ها و مصرف کنندگان می‌فروشد؛ همچنین ارائه خدمات و محصولات توسط کسب و کارها به یکدیگر (B2B) و مصرف کنندگان به یکدیگر (C2C) نیز انجام میشود.

یک پنل پیامک تحت وب نیز نوعی تجارت الکترونیک است؛ افراد با استفاده از پنل پیامکی فراپیامک علاوه بر ارسال اس ام اس میتوانند نسبت به فروش پنل ها و درآمدزایی نیز اقدام نمایند که در قالب پنل نمایندگی پیامک شناخته می‌شود.

انواع تجارت الکترونیک را بشناسید

به طور کلی تجارت الکترونیک یک معامله آنلاین بین یک فروشنده و یک مشتری است، انواع تجارت الکترونیک در شش نوع اصلی قرار دارند:

  • کسب و کار به کسب و کار  (B2B)
  • کسب و کار به مصرف کننده  (B2C)
  • مصرف کننده به مصرف کننده  (C2C)
  • مصرف کننده به تجارت  (C2B)
  • کسب و کار به اداره  (B2A)
  • مصرف کننده به اداره  (C2A)

کسب و کار به کسب و کار یا B2B

یکی از انواع تجارت الکترونیک که در آن معامله بین دو شرکت اتفاق می‌افتد B2B (Business to Business) است. این نوع فعالیت جدید نیست، اما با رواج استفاده از اینترنت و آنلاین مارکتینگ چگونگی انجام آن تغییر کرده است.

نمونه هایی از B2B یک شرکت است که فعالیت های حسابداری خود را به یک شرکت دیگر می‌سپارد و یا یک کسب و کار که محصولات خود را از عمده فروشی خریداری می‌کند. معاملات B2B می‌توانند با استفاده از پرداخت اعتباری اداره شوند و شرکت‌ها اغلب روابط طولانی مدت با یکدیگر دارند. معمولا هر شرکت بسته به میزان خرید از دیگری و مدت زمان همکاری نزد طرف مقابل اعتبار دارد.

کسب و کار به مصرف کننده یا B2C

معاملات کسب و کار به مصرف کننده (Business to Consumer) زمانی رخ می‌دهد که مشتریان از طریق اینترنت محصولات و خدمات را از شرکت‌ها می‌خرند. خرید آنلاین و استفاده از آنلاین مارکتینگ برای افزایش فروش به طور قابل توجهی در سال های اخیر رواج یافته است. بسیاری از شرکت ها اقدامات امنیتی شدیدی را برای محافظت از اطلاعات مالی مصرف کنندگان انجام می دهند.

تراکنشهای این نوع از کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات محدود نمیشوند. بسیاری از مشتریان بیمه درمانی، بیمه خودرو و سایر محصولات مشابه را در اینترنت خریداری می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت B2C e-commerce برای مصرف کنندگان راحتی خرید محصولات و سهولت استفاده از خدمات آنلاین است.

مصرف کننده به مصرف کننده یا C2C

مصرف کننده به مصرف کننده (Consumer to Consumer) یکی دیگر از انواع تجارت الکترونیک است و معمولا در طی آن یک کسب و کار اینترنتی مانند فروشگاه آنلاین واسط دو طرف معامله است. در سالهای اخیر شرکت هایی مانند eBay و آمازون C2C را محبوب تر کرده‌اند؛ این شرکت ها از طریق آنلاین مارکتینگ و جذب مخاطب به فروش در سایت شخص ثالث نیز کمک می‌کنند.

مصرف کنندگان به دنبال خرید محصولات و جستجوی کلمات مرتبط از خدمات وب ‌سایت بازدید کرده و محصولات موجود را خریداری می‌کنند؛ فروشنده نیز مسئول ارائه محصول می‌باشد. در این میان کسب و کار اینترنتی واسط معمولا از فروشنده یا خریدار، هزینه‌ای بابت عضویت و یا درصدی از سود را دریافت می‌کند.

مصرف کننده به کسب و کار یا C2B

معاملات مشتري به کسب و کار (Consumer to Business) زمانی رخ می‌دهد که یک مصرف کننده به دنبال ارائه دهنده خدمات است و یک کسب و کار در مورد پروژه مربوطه، مهارت و امکانات لازم را دارد.

به عنوان نمونه، مصرف کننده‌ای که به یک وب سایت جدید نیاز دارد، جزئیات کار را به همراه قیمت گذاری میبیند و آن را با بودجه‌ی خود می‌سنجد. در نهایت، در میان تمام شرکت های موجود یک شرکت را انتخاب می‌کند، پرداختی را که توافق کرده انجام میدهد و منتظر ارائه وب سایت میماند.

دولت الکترونیک، G2B و G2C

یکی از انواع تجارت الکترونیک و آنلاین مارکتینگ که یک طرف آن دولت و خدمات دولتی است، Government to Business  و Government to Consumer نام دارد. مثال هایی از معاملات دولتی G2B شامل مزایده های دولتی، مناقصه ها و درخواست های مجوز می‌باشد.

معاملات بین دولت و مصرف کننده یا G2C نیز شامل مواردی مانند ثبت نام برای گواهی ازدواج یا پرداخت هزینه پارکینگ‌های عمومی می‌باشد. مزیت کلیدی خدمات دولتی تجارت الکترونیک شامل کاهش زمان انتظار و دسترسی سریعتر به خدمات دولتی است.

انواع بیزینس الکترونیکی:

اگر بخواهیم بسیار دقیق دسته‌بندی دقیق تجارت الکترونیکی را بیان کنیم، می‌توانیم آن را به ۴ دسته اصلی تقسیم نماییم:

۱- دسته اول، همان دسته “تجارت به تجارت” است که به اصطلاح به آن B2B می‌گویند.

این نوع تجارت فی‌مابین “خرده فروش ها و عمده فروش ها” یا “عمده فروش ها و تجار” صورت می‌گیرد.

۲- دسته دوم که به آن “تجارت به مشتری” و یا B2C گفته می‌شود؛

در حقیقت همان مفهومی است که همه مردم در ذهنشان دارند.

یعنی همان خرید و فروش های اینترنتی که مشتری، به طور مستقیم از طریق سایت های فروشگاهی انجام می‌دهد.

۳- دسته سوم C2C که مشتری با مشتری به صورت مستقیم از طریق وب سایت های مختلف در ارتباط هستند و خرید و فروش اینترنتی انجام می‌دهند.

۴- دسته چهارم که به آن C2B هم اطلاق می‌گردد، به این صورت است که مشتری یکسری ایده را به شرکت ها اعلام می‌کند و شرکت ها برای تجاری ‌سازی ایده ها، قیمتی را پیشنهاد می‌دهند.

در نهایت، مشتری قیمت های پیشنهادی را بررسی کرده و شرکت مورد نظر را برای اجرای ایده‌ی خود انتخاب می‌نماید.

مزایای E-Business (تجارت الکترونیک)

  • از بزرگترین مزایای تجارت الکترونیک می‌توان به راحتی و سرعت در انجام خریدها یا پرداخت هزینه ها به صورت الکترونیکی اشاره کرد.

تنها کافیست کالای مورد نظر را در وب سایت مربوطه جستجو کرده و خرید خود را به راحتی انجام دهید.

  • مزیت بعدی تجارت الکترونیک صرفه جویی در زمان می‌باشد.

زیرا دیگر نیازی نیست در ترافیک شهری، تا مغازه مورد نظر رانندگی کنید یا به دنبال جای پارک بگردید.

فقط کافیست با چند کلیک ساده از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خرید خود را انجام دهید.

  • مزیت بعدی بیزینس الکترونیکی، مطلع شدن از نظرات مشتری های دیگر.

زیرا هر فروشگاه اینترنتی این امکان را قرار داده‌ تا مشتریان بتوانند برای کالایی که خریداری نموده اند نظرات خود را درج نمایند و یا به آن کالا امتیاز دهند.

  • مزیت دیگر بیزینس الکترونیکی مقایسه کالاها در کنار یکدیگر می‌باشد.

امکان دیگری که در تمامی فروشگاه اینترنتی قرار داده‌اند، امکان مقایسه کالاها با یکدیگر است.

برای مثال، شما می‌توانید ۲ مدل گوشی تلفن همراه را از نظر تمامی ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری مقایسه کرده و انتخاب نهایی جهت خرید محصول را انجام دهید.

  • مزیت دیگر این نوع بیزینس، امکان مشاهده و مطلع شدن از تخفیف کالاها در فروشگاه اینترنتی به صورت آنلاین می‌باشد.

مزایای فوق، به رشد کسب و کارهای اینترنتی کمک کرده و نتیجه‌ای درخور توجه، پیرامون استراتژی افزایش فروش محصولات و مشتری خواهد داشت.

معایب E-Business (بیزینس الکترونیکی)

از معایب بیزینس الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیاز به اینترنت: بدون دسترسی به اینترنت عملا تجارت الکترونیک بی‌معنا می‌شود.
  • ترس از دست دادن حریم خصوصی و امنیت: خصوصا در زمان پرداخت هزینه به صورت الکترونیکی و وصل شدن به درگاه‌های بانکی.
  • کیفیت و ظاهر کالاها: برای مثال کالاهایی که تاریخ انقضا در آنها حائز اهمیت است و یا پوشاک که سایز و اندازه بسیار مهم می باشد.

و بسیاری موارد دیگر مانند هزینه های پنهان و بحث دلیوری (delivery) کالا به مشتری که باعث ضربه زدن به کسب و کارهای اینترنتی می‌شود.

تفاوت بین E-Commerce  (ای کامرس) و E-Business  (ای بیزینس)

شاید بتوان گفت که “ای کامرس” عضو کوچکتر و زیر مجموعه‌‌ای از بحث بیزینس الکترونیکی می‌باشد.

زمانی که شما از یک فروشگاه اینترنتی خرید انجام می‌دهید، می‌بایست هزینه آنرا به صورت آنلاین از طریق درگاه بانکی که صاحب آن کسب و کار اینترنتی در سایت قرار داده، پرداخت نمایید؛

در نتیجه پرداخت هزینه محصولات خریداری شده به صورت آنلاین همان “ای کامرس” نامیده می‌شود.

کسب و کار اینترنتی از طریق پنل فراپیامک

فراپیامک یکی از نرم افزارهای تحت وب است که به صورت اینترنتی فعالیت می‌کند و می‌توان گفت، به نوعی در تجارت الکترونیک نقش دارد.

کسب و کارهای اینترنتی مانند فعالیت در حوزه‌ی پنل پیامکی، مصداقی از ای کامرس و بیزینس الکترونیکی می‌باشند.

تمامی کاربران و نمایندگان فراپیامک به صورت اینترنتی، تمامی خدمات خود را از این مجموعه دریافت می‌نمایند و نیاز به مراجعه حضوری برای استفاده از خدمات نیست.

همچنین فراپیامک برای افرادی که تمایل دارند در زمینه پیامکی فعالیت کنند، امکانی را فراهم نموده که به راحتی کسب و کار اینترنتی خود را با اخذ یک پنل نمایندگی از این مجموعه، راه‌اندازی نمایند.

4.7 3 votes
امتیازدهی به مقاله

آیدا سنقری

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک