جایگاه شبکه اجتماعی در کسب و کار
شبکه اجتماعی، امروزه به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی جهت توسعه و پیدایش کسب و کار، به شمار میرود.
همانطور که میدانیم شبکه های اجتماعی علاوه بر توسعهی کسب و کارهای قدیمی، نقش پر رنگی در به وجود آمدن کسب و کار اینترنتی و آنلاین مارکتینگ داشته است.
از صاحبان مغازه های قدیمی بازار گرفته تا صاحبان ایده های خلاقانه استارتاپی، همه و همه، به اهمیت و جایگاه ویژه شبکه اجتماعی در کسب و کار خود پی بردهاند.
همانطور که در مقالهی “شبکه اجتماعی و تأثیر آن در بازاریابی” گفته شد؛ داشتن اکانت در شبکه های اجتماعی متفاوت، مشتری را ترغیب به خرید و استفاده از خدمات ما میکند.
با توجه به تنوع و کاربردهای متفاوت شبکه های اجتماعی، قطعا تعداد زیادی از مشتریان بالقوه به مشتریان همیشگی و وفادار تبدیل خواهند شد.
ناگفته نماند که شبکه اجتماعی در دسته تجارت الکترونیک به صورت B2B و B2C درنظر گرفته میشود.
علت تأثیر شبکه اجتماعی بر مدیریت ارتباط با مشتریان
۱- بازاریابی دهان به دهان
همه انسان ها نیاز دارند تا با دیگران معاشرت داشته باشند و از تجارب آن ها استفاده کنند.
به دلیل اینکه در شبکه های اجتماعی امکان به اشتراک گذاری پست های شما و درج نظر به صورت کامنت وجود دارد؛ اعتماد مشتریان بالقوه نسبت به شما و برندتان بیشتر خواهد شد.
در نتیجه، میزان جذب مشتری شما، به طرز فزایندهای متحول میگردد.
۲- معرفی برند
شبکه اجتماعی در دنیای امروز یک موقعیت عالی برای به وجود آوردن حسی متفاوت در مشتریان است.
حسی خوشایند توام با اعتماد!
وفاداری مشتری به برند شما زمانی افزایش خواهد یافت که استفاده مداوم از خدمات و امکانات شما توسط آن مشتری صورت پذیرد.
با استفاده از شبکه های اجتماعی شما میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد برند و خدماتتان در اختیار مشتری قرار دهید و همین امر تأثیر بسیاری در مدیریت ارتباط با مشتریان خواهد داشت.
۳- ارتباط مداوم با مشتریان و مخاطبین
بروزرسانی مداوم تمامی شبکه های اجتماعی، نقش مهمی در مدیریت ارتباط با مشتریان خواهد داشت.
تحقیقات نشان می دهد که مردم از برندهایی که به صورت مداوم به چشمشان میخورد، استقبال بیشتری میکنند.
چند روش جهت افزایش وفاداری مشتری در شبکه های اجتماعی
۱- بروزرسانی مداوم شبکه های اجتماعی:
سعی کنید برند شما همیشه در معرض دید باشد.
اینکه به طور مداوم با مشتریان در ارتباط باشید و همیشه در شبکه اجتماعی فعال ظاهر گردید، نکته بسیار مهمی است.
در نظر داشته باشید اگر شما چند روز پیدرپی، شبکه های اجتماعیتان را بروز رسانی کنید و چند روز بعدی مخاطبینِ شبکه اجتماعی، هیچ پستی از برندِ شما نبینند؛
نه تنها تأثیر مثبتی در جذب مشتری نخواهد داشت، بلکه باعث از دست دادن مشتریان وفادار شما خواهد شد.
نکته مهم دیگر این است که از هشتگ های مناسب برای پست های خود استفاده کنید.
۲- تعامل با مشتریان
به تک تک کامنت ها و دیدگاه های مخاطبین شبکه اجتماعی خود که شامل سوالات، انتقادات و مشکلات آنها است، بهترین پاسخ را دهید.
این کار باعث میشود که مشتری احساس خشنودی زیادی، از توجه شما به نقد و نظرش داشته باشد.
میتوانید در تعدادی از پست های صفحات مجازی، از همراهی و نظرات مخاطبین خود قدردانی نمایید.
فراموش نکنیم که بالا بردن حس صمیمیت، باعث بالارفتن میزان وفاداری مشتری خواهد شد.
روش دیگر برگزاری مسابقه در شبکه اجتماعی است.
به طور مثال، اعلام کنید که افراد با مشاهده برند شما در هر جایی، از آن عکس بگیرند و با هشتگ در اینستاگرام خودشان آپلود کنند و یا به دایرکت صفحه مجازی شما بفرستند.
با این کار حجم عظیمی از افراد فعال در صفحات مجازی، به دنبال کنندگانِ صفحه اجتماعی شما اضافه میگردد.
۳- تولید محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی
برای پست های شبکه اجتماعی سعی در تولید و یا انتخاب تصویری جذاب به همراه متنی داستانگونه داشته باشید.
زیرا تصاویر جذاب باعث جلب توجه مشتری و در نهایت خواندن متن توضیحات شما میگردد.
متن شما میبایست به گونهای باشد که تعامل با مخاطب برقرار کرده و برای او خسته کننده نباشد.
۴- انتخاب بهترین شبکه اجتماعی
برای مدیریت ارتباط با مشتریان، پرکاربردترین شبکه های اجتماعی مرتبط به نوع کسب و کار خود را انتخاب نمایید.
برای مثال، جهت انجام تبلیغات مد و لباس بهتر است از کانال های تلگرام و اینستاگرام استفاده کنید.
همه این موارد و موارد مشابه آن مانند ارسال پیامک های اطلاع رسانی از سامانه پیامک، کمک میکند تا مدیریت ارتباط با مشتریان را به بهترین نحو داشته باشیم.
بسیار بسیار متن خوبی بود.
تشکر
نوشتار متن بسیار روان و سلیس بود. سپاس