وبلاگ فراپیامک
انواع تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی شامل یک معامله تجاری آنلاین بین یک تامین کننده و یک مشتری می‌شوند.

با افزایش قابل ملاحظه استفاده از تکنولوژی طی چند دهه گذشته، تجارت الکترونیک، کسب و کار اینترنتی و آنلاین مارکتینگ به نیروهای اصلی در اقتصاد تبدیل شده‌اند.

انواع تجارت الکترونیک در رایانه ها، گوشی های هوشمند و تبلت ها قابل دسترس بوده و یک کسب و کار اینترنتی از این طریق محصولات و خدمات خود را به سایر شرکت ها و مصرف کنندگان می‌فروشد؛ همچنین ارائه خدمات و محصولات توسط کسب و کارها به یکدیگر (B2B) و مصرف کنندگان به یکدیگر (C2C) نیز انجام میشود.

یک پنل پیامک تحت وب نیز نوعی تجارت الکترونیک است؛ افراد با استفاده از سامانه پبامک فراپیامک علاوه بر ارسال اس ام اس میتوانند نسبت به فروش پنل ها و درآمدزایی نیز اقدام نمایند که در قالب پنل نمایندگی پیامک شناخته می‌شود.

انواع تجارت الکترونیک

به طور کلی تجارت الکترونیک یک معامله آنلاین بین یک فروشنده و یک مشتری است، انواع تجارت الکترونیک در شش نوع اصلی قرار دارند:

  • کسب و کار به کسب و کار  (B2B)
  • کسب و کار به مصرف کننده  (B2C)
  • مصرف کننده به مصرف کننده  (C2C)
  • مصرف کننده به تجارت  (C2B)
  • کسب و کار به اداره  (B2A)
  • مصرف کننده به اداره  (C2A)

کسب و کار به کسب و کار یا B2B

یکی از انواع تجارت الکترونیک که در آن معامله بین دو شرکت اتفاق می افتد. فعالیت B2B (Business to Business) جدید نیست، اما با رواج استفاده از اینترنت و آنلاین مارکتینگ چگونگی انجام آن تغییر کرده است.

نمونه هایی از B2B یک شرکت است که فعالیت های حسابداری خود را به یک شرکت دیگر می‌سپارد و یا یک کسب و کار که محصولات خود را از عمده فروشی خریداری می‌کند.

معاملات B2B می‌توانند با استفاده از پرداخت اعتباری اداره شوند و شرکت‌ها اغلب روابط طولانی مدت با یکدیگر دارند. معمولا هر شرکت بسته به میزان خرید از دیگری و مدت زمان همکاری نزد طرف مقابل اعتبار دارد.

کسب و کار به مصرف کننده یا B2C

معاملات کسب و کار به مصرف کننده (Business to Consumer) زمانی رخ می‌دهد که مشتریان از طریق اینترنت محصولات و خدمات را از شرکت‌ها میخرند.

خرید آنلاین و استفاده از آنلاین مارکتینگ برای افزایش فروش به طور قابل توجهی در سال های اخیر رواج یافته است. بسیاری از شرکت ها اقدامات امنیتی شدیدی را برای محافظت از اطلاعات مالی مصرف کنندگان انجام می دهند.

تراکنشهای این نوع از کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات محدود نمیشوند. بسیاری از مشتریان بیمه درمانی، بیمه خودرو و سایر محصولات مشابه را در اینترنت خریداری می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت B2C e-commerce برای مصرف کنندگان راحتی خرید محصولات و سهولت استفاده از خدمات آنلاین است.

مصرف کننده به مصرف کننده یا C2C

مصرف کننده به مصرف کننده (Consumer to Consumer) یکی دیگر از انواع تجارت الکترونیک است و معمولا در طی آن یک کسب و کار اینترنتی مانند فروشگاه آنلاین واسط دو طرف معامله است.

در سالهای اخیر شرکت هایی مانند eBay و آمازون C2C را محبوب تر کرده‌اند؛ این شرکت ها از طریق آنلاین مارکتینگ و جذب مخاطب به فروش در سایت شخص ثالث نیز کمک می‌کنند.

مصرف کنندگان به دنبال خرید محصولات و جستجوی کلمات مرتبط از خدمات وب ‌سایت بازدید کرده و محصولات موجود را خریداری می‌کنند؛ فروشنده نیز مسئول ارائه محصول می‌باشد. در این میان کسب و کار اینترنتی واسط معمولا از فروشنده یا خریدار، هزینه‌ای بابت عضویت و یا درصدی از سود را دریافت می‌کند.

مصرف کننده به کسب و کار یا C2B

معاملات مشتري به کسب و کار (Consumer to Business) زمانی رخ می‌دهد که یک مصرف کننده به دنبال ارائه دهنده خدمات است و یک کسب و کار در مورد پروژه مربوطه، مهارت و امکانات لازم را دارد.

به عنوان نمونه، مصرف کننده‌ای که به یک وب سایت جدید نیاز دارد، جزئیات کار را به همراه قیمت گذاری میبیند و آن را با بودجه‌ی خود می‌سنجد.

در نهایت، در میان تمام شرکت های موجود یک شرکت را انتخاب می‌کند، پرداختی را که توافق کرده انجام میدهد و منتظر ارائه وب سایت میماند.

دولت الکترونیک، G2B و G2C

یکی از انواع تجارت الکترونیک و آنلاین مارکتینگ که یک طرف آن دولت و خدمات دولتی است، Government to Business  و Government to Consumer نام دارد. مثال هایی از معاملات دولتی G2B شامل مزایده های دولتی، مناقصه ها و درخواست های مجوز می‌باشد.

معاملات بین دولت و مصرف کننده یا G2C نیز شامل مواردی مانند ثبت نام برای گواهی ازدواج یا پرداخت هزینه پارکینگ‌های عمومی می‌باشد. مزیت کلیدی خدمات دولتی تجارت الکترونیک شامل کاهش زمان انتظار و دسترسی سریعتر به خدمات دولتی است.

آیدا سنقری

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع از
تماس با فراپیامک