آیا میدانید که افراد به طور متوسط روزانه در معرض ۴ هزار تبلیغ قرار میگیرند؟ البته که این عدد بسته به سبکهای مختلف زندگی، میتواند بیشتر یا کمتر باشد، اما در نهایت نشاندهنده قدرتمند بودن شیوههای مختلف بازاریابی و تبلیغات است. پس، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تکنیک های تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک آشنا شوید.
یکی از چالشهای اصلی که جهت تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک مطرح میشود، این است که چگونه در میان اینهمه تنوع تبلیغات، میتوان یک کسب و کار کوچک را به خوبی معرفی و عرضه کرد. به همین سبب، در این مقاله قصد داریم روشهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها میتوانید با کمترین میزان بودجه، بهترین نتیجه را در راستای جذب مشتری و افزایش فروش دریافت کنید.
بهترین تکنیک های تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک یا نوپا
قبل از این که روشهای مختلف را در ادامه این مقاله بیان کنیم، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که در میان این روشها لزوما تمامی آنها برای کسب و کار شما مناسب نخواهد بود؛ بنابراین، برای اینکه دریابید کدام یک از شیوههای مطرحشده، روشی تضمینی برای موفقیت شماست، علاوه بر استفاده از تجربه دیگران، باید از تکنیک آزمون و خطا هم استفاده کنید.
برخی از روشهایی که براساس تجربه برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک مفید واقع شدهاند، عبارت هستند از:
بهینهسازی شبکههای اجتماعی
در حال حاضر، در میان روشهای مختلفی که برای بازاریابی آنلاین وجود دارد، استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از سادهترین روشهای موجود در نظر گرفته میشود؛ چرا که برای راهاندازی هر یک از آنها نیازی به صرف هزینه زیادی نیست؛ اما این مسئله به این معنا نیست که شما برای ایجاد آنها مجاز به استفاده از هر محتوایی بدون درنظر گرفتن استانداردهای اولیه باشید. بنابراین، اولین نکتهای که به عنوان تکنیک های تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک باید در نظر بگیرید، این است که بهینهسازی محتواهایی که در این پلتفرمها قرار میدهید، یکی از مواردی است که همیشه باید به خاطر داشته باشید؛ خصوصا قبل از اینکه از تبلیغات اینترنتی پولی برای یکی از آنها استفاده نمایید!
امروزه، اینستاگرام را میتوان محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران در نظر گرفت که برای طیف وسیعی از کسب و کارها مناسب بوده و فرصت رشد خوبی را در اختیارشان میدهد؛ بنابراین، در ابتدا سعی کنید با استفاده از یک رقابت سنجی، اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد رقبایتان در این شبکه پیدا کنید و سپس یک استراتژی تولید محتوا جهت پیشبرد اهدافتان تدوین نمایید. فراموش نکنید که بهینهسازی محتواهای قبلی باید یک بخشی از استراتژی شما باشد.
استفاده از Google my Business
Google my Business یکی از ابزارهای رایگان است که استفاده از آن برای شما، هیچ هزینهای ندارد. با ایجاد یک حساب کاربری در این ابزار میتوانید فعالیت تجاری خود را در Google و Google Maps به نمایش گذاشته تا کاربران به راحتی به شما دسترسی داشته باشند.
استفاده از انواع موتورهای جستجو
حتما میدانید که گوگل تنها موتور جستجو در دنیا نیست و رقیبهای خود مانند Bing را دارد. بنابراین، مخاطبین احتمالی شما همه جا حضور دارند. پس باید سعی کنید از طریق موتورهای جستجوی مختلف به آنها دست پیدا کنید. از طرف دیگر، با وجود اینکه تعداد کاربرانی که از ابزارهایی به جز گوگل استفاده میکنند، به اندازه کاربران گوگل نیستند، پس، سئو و توسعه سایت در آنها کار چندانی نخواهد بود. فراموش نکنید که احتمال محبوبیت روزافزون این موتورهای جستجو زیاد است؛ پس با در نظر داشتن آنها، شانس موفقیتتان در سالهای آتی بیشتر خواهد بود.
توجه: با توجه به بررسیهایی که اخیرا بر روی الگوی رفتار مشتری انجام شده است، افراد به تماشای ویدئو، بیشتر از دیدن عکس و مطالعه یک متن علاقه دارند. بنابراین، بهتر است که بازاریابی محتوای ویدئویی، خصوصا مواردی که واقعیت کسب و کار شما را بیان میکنند، را در دستور کارتان قرار دهید. در ایران، رسانههایی مانند آپارات بهترین گزینه برای به اشتراک گذاشتن محتوای ویدئویی در نظر گرفته میشود. البته این موضوع به معنای فراموش کردن یوتیوب نیست؛ خصوصا برای تجارتهایی که به صورت بین المللی در حال فعالیت هستند.
استفاده از تبلیغات PPC
تبلیغات کلیکی (PPC) یا پرداخت به ازای هر کلیک، یکی دیگر از شیوههای تبلیغات است که قابل استفاده در پلتفرمهای مختلف، مانند گوگل، اینستاگرام و … است. استفاده از تبلیغات PPC به عنوان یکی از تکنیکهای تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک به سادگی میتواند در کوتاهترین زمان ممکن، ترافیک سایت و یا شبکه اجتماعی را افزایش دهد. استفاده از این شیوه از تبلیغات، از نظر اقتصادی نیز به صرفه است؛ چرا که تنها در صورتی که ترافیکی دریافت کنید، هزینه پرداخت میکنید.
راهنمای تبلیغات: در صورتی که از تبلیغات گوگل (با استفاده از ابزار گوگل ادوردز) برای تبلیغات کلیکی استفاده کنید، میتوانید برای راهاندازی اولین کمپین تبلیغاتی خود، چیزی حدود ۴۰۰ درهم از گوگل هدیه دریافت کنید. بنابراین، در صورتی که کسب و کار کوچکی با بودجه اولیه کمی برای تبلیغات هستید، استفاده از این شیوه تبلیغ، روش موثری خواهد بود.
استفاده از ایمیل مارکتینگ
برای پیدا کردن مشتریان احتمالی و اصطلاحا سرنخ، روشهای مختلفی وجود دارد. چه دادههایی که خودتان از مشتریان کسب کردهاید و چه دادههایی که از شرکتهای واسط خریداری کردهاید، از همه آنها میتوانید برای بازگرداندن و رسیدن به مشتریان احتمالیتان استفاده کنید. ایمیل مارکتینگ با استفاده از ابزارهای رایگانی که وجود دارد، کار بسیار سادهای جهت به روز نگهداشتن مخاطبین از روند کسب و کارتان است.
توجه: در صورتی که در کسب و کار شما، ایمیلی از مشتریانتان در دسترس نیست، میتوانید از روشهای جایگزین مانند استفاده از سامانه پیامک استفاده کنید. در این روش شما تنها با استفاده از شماره تماسی که از مشتریان خود در اختیار دارید و پنل اس ام اس که خریداری میکنید، به صورت خودکار، افراد را از طرح و خدمات ویژهای که دارید، آگاه میسازید. یکی از مزیتهای استفاده از پنل پیامک این است که صرف نظر از نوع کسب و کار و وسعت آن، میتوان از این روش برای تبلیغات با هزینهای مقرون به صرفه استفاده کرد.
ارائه کد تخفیف
هیچکس از یک خرید رایگان و یا با تخفیف ویژه ناراحت نمیشود؛ پس چرا از این ویژگی برای جلب نظر مشتریان احتمالی خود استفاده نکنید؟! شما میتوانید با در نظر گرفتن یک کد تخفیف برای مشتریان وفادار خود، از آنها بخواهید تا شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کرده و به نوعی تبلیغتان را انجام دهند. در عوض شما نیز برای این دسته از مشتریان و افرادی که از طریق آنها به مشتری شما تبدیل میشوند، یک طرح ویژه در نظر بگیرید تا به نوعی از زحمت و اعتمادشان قدردانی کنید.
نکته مهم: فرقی نمیکند که از کدام یک از تکنیک های تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک استفاده کنید، تنها نکتهای که باید مد نظر داشته باشید این است که برای موثر واقع شدن هر یک از آنها، باید یک برنامه بازاریابی صحیح داشته باشید که شما را به تمام اهداف تجاری مد نظرتان برساند. علاوه بر این، باید در هر بازه زمانی با استفاده از دادههایی که از بازخورد تبلیغاتتان بدست میآورید بررسی کنید که آیا همه چیز آنطور که میخواستهاید پیش رفته است یا نه. تا در صورت لزوم، به موقع استراتژی و یا رسانهای که برای تبلیغات در نظر گرفتهاید را تغییر دهید. فراموش نکنید که هدف شما برآورده کردن پرسونای مشتری (مشتری مداری) است نه آن چیزی که شما مد نظر دارید.
نتیجه گیری
همانطور که حتما متوجه شدید تکنیک های تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک تنوع زیادی دارند که هریک بسته به نوع یک کسب و کار میتوانند مفید بوده و اهداف تجاری را برآورده سازند. اینکه شما باید از کدام یک استفاده کنید، به نتیجهای بستگی دارد که از آنالیز رقبا و رقابت سنجی بدست آوردهاید. پس اگر به دنبال یک نتیجه مطلوب از هزینهای که برای تبلیغات صرف میکنید هستید، تا قبل از اینکه رقابت سنجی نکردهاید، دست به هیچ کاری نزنید.