کسب و کار اینترنتی چیست ؟ کسب و کار مجازی یا تجارت الکترونیک به استفاده از وب، اینترنت، اینترانت (Intranet) یا برخی از ترکیب های آنها برای انجام تجارت اشاره دارد. در پاسخ به سوال کسب و کار اینترنتی چیست باید گفت این مقوله، شبیه به یک فروشگاه اینترنتی است، اما فراتر از خرید و فروش ساده محصولات و خدمات در اینترنت است. تجارت الکترونیک شامل طیف وسیعی از فرآیندهای تجاری مانند بررسی ایده های کسب و کار اینترنتی، مدیریت زنجیره تامین، پردازش سفارش الکترونیکی، آنلاین مارکتینگ، تبلیغات اینترنتی، و مدیریت ارتباط با مشتری برای جلب اعتماد مشتری است.
بنابراین، فرآیندهای کسب و کار مجازی میتواند به شرکت ها کمک کند تا کارآمدتر عمل کنند.
کسب و کار اینترنتی چیست
اکثریت شرکت های فعال در تجارت الکترونیک و کسب و کار مجازی در حال حاضر بسیاری از امور اولیهی بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را از طریق اینترنت انجام میدهند. از طرف دیگر در پاسخ به کسب و کار اینترنتی چیست میتوان گفت که انجام دادن یک یا چند بخش از فعالیت های کسب و کار از طریق اینترنت، یک مدل تجارت الکترونیک است. هنگامی که یک کسب و کار مجازی محصولات را به صورت آنلاین و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی به فروش میرساند، این یک مدل تجارت الکترونیک است.
تجارت الکترونیک اجازه میدهد تا شرکت ها فرآیندهای داخلی و خارجی خود را با یکدیگر مرتبط سازند و از طرفی ارتباطات مورد نیاز برای همکاری با تامین کنندگان و شرکاء را سهولت میبخشد؛ همچنین با توجه ویژه به اصول مشتری مداری و برآورده کردن نیاز و انتظارات مشتریان در کمترین زمان منجر به بهبود عملکرد کلی کسب و کار خواهد شد. در حالی که ساخت سایت یکی از رایج ترین روش های پیاده سازی کسب و کار مجازی است، تجارت الکترونیک بسیار بیشتر از داشتن یک وب سایت است. از طرف دیگر در پاسخ به کسب و کار اینترنتی چیست باید گفت مجموعه ای گسترده از فناوری های اینترنتی است که همه آنها طراحی شدهاند تا به کسب و کارهای هوشمند کمک کنند. استفاده از این ابزارها علاوه بر سهولت کار موفقیت شما را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد.
ارائه راه حل
امروزه اکثر شرکت های تجاری از راه حل های کسب و کار مجازی استفاده میکنند. بهره گیری از یک سامانه پیامک مانند پنل اس ام اس فراپیامک که بر بستر اینترنت فعال است، برای ارسال پیامک تبلیغاتی یا ارسال پیامهای خدماتی یک مثال استفاده از این راه حل هاست.
هر کسب و کار میتواند به نوعی از این امکانات بهره مند شود. تکنولوژی ساده با هزینه کم یا در مواردی رایگان برای کمک به شما در دسترس است:
- ارتقاء ارتباطات خارجی و داخلی از طریق روابط هوشمند تعریف شده در این زمینه
- افزایش فروش از طریق استفاده مؤثر از بازاریابی الکترونیکی
- فرآیندهای اداری ساده با استفاده از سیستم های یکپارچه دفتری
- کاهش هزینه های ارتباطی از طریق استفاده از ابزارهای ملاقات آنلاین (Meeting) و فضاهای کاری مشترک
- حداکثر بازدهی در بخش مدیریت ارتباط با مشتری برای پیگیری، نظارت بر تعامل بر چگونگی ارتباط مجموعه با مشتریان
دولت الکترونیک
کسب و کار اینترنتی چیست ؟ تجارت الکترونیک چیست ؟ دولت الکترونیک چیست ؟ این اصطلاحاتی است که در موتورهای جستجو بیشتری دفعات سرچ را به خود اختصاص دادهاند و شاید هر یک از ما در قالب های مختلف میشنویم که تمامی آنها به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و مزایای اینترنت در یک کارآفرینی میباشند.
پدیدهی دولت الکترونیک با آغاز به اصطلاح” اقتصاد جدید”در دهه ۸۰ و ۹۰ در قرن گذشته به وجود آمد که موجب توسعه وسیع سیستم های اطلاعاتی سازمانی و اینترنت شد. اصطلاح “تجارت الکترونیک” برای اولین بار توسط شرکت IBM در کمپین بازاریابی در سال ۱۹۹۶ مورد استفاده قرار گرفت. این مفهوم تاکنون فعالانه استفاده شده است. هدف از تجارت الکترونیک بهبود ارتباط بین کسب و کار با مشتریان، تامین کنندگان، بانک ها و یا ادارات دولتی است. همچنین شامل راهکارهایی برای افزایش کارآیی شرکت ها و در نتیجه بهبود مدیریت سازمان، بهبود فرآیندهای آنها، فروش، خرید، مدیریت مالی، منابع انسانی و غیره خواهد شد.
در چند دهه اخیر، تغییرات زیادی در زمینه راهاندازی کسبوکارهای مختلف ایجاد شده است. با توجه به استفاده روزافزون افراد از اینترنت، به نظر میرسد که کسب و کارهای سنتی به زودی، جای خود را به مشاغل اینترنتی بدهند؛ چرا که بسیاری از افراد معتقد هستند که استفاده از شیوههای تجارت الکترونیک چه برای فروش و چه برای تبلیغات، بهتر از روشهای سنتی جواب میدهد. اما آیا واقعاً این دیدگاه درستی است؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و میزان کارآمدی هر یک بیشتر آشنا شوید.
این روزها با توجه به اینکه هزینه راهاندازی یکی از انواع مشاغل اینترنتی کمتر از هزینه راهاندازی یک کسبوکار در دنیای واقعی است، بسیاری از افراد برای افزایش درآمد خود به استفاده از یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی روی آوردهاند. در ادامه، به معرفی برخی از انواع مشاغل اینترنتی میپردازیم که با استفاده از آنها و سایر روشهای تبلیغاتی مانند استفاده از سامانه پیامکی، میتوانید کسبوکار خود را توسعه دهید.
آشنایی با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی
راه اندازی وبلاگ
وبلاگنویسی به عنوان یکی از انواع مشاغل اینترنتی درنظر گرفته میشود که در صورتی که با برنامه و با یک استراتژی مدون آغاز شود، میتواند به یک روش درآمدزایی با سود زیاد تبدیل گردد. اساس کار در این مدل از کسبوکار، افزایش اطلاعات مخاطبین در زمینههای مختلف است. بنابراین، تمرکز اصلی در این شغل، بازاریابی محتوا است. پس، اگر در زمینهای تخصص دارید که مردم نیز به آن نیاز دارند، میتوانید از طریق یک وبلاگ، محتوای متنی، ویدئویی و … آماده کرده و در اختیار آنها قرار دهید.
بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing
بازاریابی وابسته یکی دیگر از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی است که قابل ادغام با روشهای تبلیغاتی مختلف نیز هست. در این شغل اینترنتی، شما میتوانید از طریق جمعآوری مشتری برای سایتهای دیگر، کسب درآمد داشته باشید. اجازه دهید این مورد را با ذکر یک مثال برای شما روشنتر کنیم؛
آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که از طریق پنل پیامک، پیام کوتاهی برایتان ارسال شود و از شما خواسته شود تا از طریق اشتراکگذاری آن با دیگران، با دریافت مبلغی به توسعه و تبلیغات کمک کنید؟ به عنوان مثال، اسنپ را درنظر بگیرید. شما با معرفی اسنپ به دوستان و آشنایان خود میتوانید از تخفیف برای سفرهای بعدیتان استفاده کنید که به نوعی، بازاریابی وابسته تلقی میشود.
توجه: در صورتی که از پنل اس ام اس جهت برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده میکنید، استفاده از تکنیکهای بازاریابی وابسته را جهت آشنایی بیشتر افراد با کسب و خود فراموش نکنید.
راه اندازی سایت Niche (کسب درآمد از طریق گوگل ادسنس)
اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ تجربه داشته باشید، حتما لغت Niche به گوشتان خورده است. به طور کلی سایت Niche، به سایتی گفته میشود که به صورت متمرکز روی یک موضوع خاص در حال فعالیت است. به عبارت دیگر، شما برای راهاندازی این نوع سایت باید بر روی یکی از موضوعاتی که کمتر در دنیای مجازی به آن پرداخته شده است، تمرکز کرده و سایت خود را حول کلمات کلیدی مربوط به آن بالا بیاورید. سایت Niche را هم میتوان یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و البته کسب درآمد دلاری در نظر گرفت، چرا که در صورت موفقیت، با استفاده از یکی از ابزارهای گوگل به نام گوگل ادسنس (Google AdSense) درآمد زیادی از آن حاصل میشود.
در این نوع سایتها، به دلیل کم بودن میزان رقابت، در صورتی که بک لینکسازی، تولید محتوا و … به درستی انجام شده باشد، ترافیک سایت به صورت ارگانیک بالا خواهد بود که این موضوع برای ابزاری نظیر گوگل ادسنس اهمیت زیادی دارد. بنابراین، زمانی که ترافیک سایت شما زیاد شد، میتوانید از طریق ثبت آن در گوگل ادسنس، از گوگل تبلیغ دریافت کرده، در سایت خود قرار دهید و دلار دریافت کنید.
توجه: البته لازم به ذکر است که پذیرفتن تبلیغ در سایت از طریق ابزارهای دیگر نیز امکانپذیر است، اما Google AdSense به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین ابزار شناخته میشود که تمام امور تبلیغاتی را به صورت خودکار انجام میدهد.
راه اندازی سایت انجمن یا تالار گفتگو (فروم)
اگر چیزی برای فروش در اینترنت ندارید و یا تخصصی برای بازاریابی محتوا هم ندارید، میتوانید یک تالار گفتگو و یا سایت انجمن برای پاسخ به سوالات کاربران در زمینههای مختلف ایجاد کنید. این روش که یکی دیگر از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی است، به صورت ماهیانه برای شما درآمدزایی میکند، بدون آنکه به عوامل مختلفی نظیر نوسانات دنیای اقتصاد وابستگی داشته باشد! با وجود اینکه این نوع سایت هنوز به عنوان یکی از انواع مشاغل اینترنتی در ایران چندان به آن توجه نشده است، اما نمونههای خارجی موفق زیادی نظیر quora دارد.
فروش از طریق سایت های واسط
اگر کالایی برای فروش دارید، اما بودجهای برای راهاندازی یک سایت فروشگاهی ندارید، میتوانید از طریق سایتهای واسط، به یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی تبدیل شوید! به عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی ایبی (eBay) یکی از سایتهایی است که از طریق آن میتوانید به یک فروشنده آنلاین تبدیل شوید بدون آنکه یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اگر در شبکههای اجتماعی طرفداران زیادی دارید، میتوانید از اینفلوئنسر مارکتینگ که در ایران نیز به عنوان یکی از مشاغل اینترنتی پرطرفدار درنظر گرفته میشود، کسب درآمد داشته باشید. در میان شبکههای اجتماعی متنوعی که وجود دارد، اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین شبکهها در نظر گرفته میشود که اتفاقا تاثیر مستقیمی بر افزایش فروش کسبوکارها نیز دارد. البته به شرط آنکه مخاطب هدف، در شبکه موردنظر حضور داشته باشد! بنابراین، فعالیت به عنوان یک تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام میتواند به عنوان یک شیوه تبلیغات آنلاین و همچنین، یک روش درآمدزایی درنظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از مشاغل اینترنتی زمانی موثر در نظر گرفته میشود که نرخ ارتباط فرد با مخاطبین بالا باشد؛ نه صرفا تعداد فالوورها!
تبلیغات با استفاده از فراپیامک یا تبلیغات آنلاین؟
حال که با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و نحوه کار هر یک آشنا شدید، نوبت به آن میرسد که تاثیر هر یک از آنها را در افزایش درآمد بررسی کنیم. همانطور که گفته شد، این روزها استفاده از شیوههای آنلاین، یکی از روشهای برقراری ارتباط با مخاطب است؛ اما لزوما بهترین نیست! بنابراین، نمیتوان به طور قطع استفاده از روشهای تبلیغات آنلاین را به سایر روش های تبلیغات برخط مانند استفاده از پنل اس ام اس ترجیح داد. seo چیست؟ پس اگر قصد راه اندازی یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی را جهت برقراری ارتباط با مشتریان خود دارید، قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که استفاده از این شیوه، شما را به مخاطب هدف میرساند؛ چرا که در برخی از مدلهای کسبوکار، مخاطب در فضای آنلاین حضور ندارد و استفاده از روشهای دیگر مانند پنل پیامک تاثیر بهتری خواهد داشت.
یکی از مزیتهای اصلی سامانه پیامک به نسبت سایر روشها، امکان استفاده برای تمامی کسب وکارهاست؛ چرا که صرف نظر از آنکه مخاطب شما به اینترنت دسترسی دارد یا نه و اینکه در حال استفاده از چه پلتفرمی هست، میتوانید از این طریق، اخبار مهم کاریتان را در اختیارشان قرار دهید.
راه اندازی یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی با توجه به توسعه پلتفرمهای مختلف مانند شبکههای اجتماعی، راحتتر از گذشته شده است. اما نکتهای که قبل از راهاندازی یکی از انواع مشاغل اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا مخاطب کسبوکار شما در فضای آنلاین حضور دارد یا نه؟!
راه اندازی کسب و کار اینترنتی امروزه یکی از ارکان واجب و ضروری برای مجموعه ها و شرکت های مختلف است.
برخی از حوزه های کاری نیز فقط در بستر اینترنت و به صورت کسب و کار آنلاین پیاده سازی و اجرا میشوند.
دیجیتال مارکتینگ برترین روش تبلیغات و اطلاع رسانی در حال حاضر است.
با گسترش استفاده از اینترنت، افزایش صفحات ایجاد شده در وب، استفاده از تلفن های هوشمند، افزایش دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی و …، دیجیتال مارکتینگ تبدیل به دانشی مجزا شده و متخصصین مربوط به خود را دارد.
روش های مختلفی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی وجود دارد؛
برترین راهکارهای دیجیتال مارکتینگ را در این مطلب ارائه خواهیم داد.
طراحی وب سایت برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
اولین روش راه اندازی کسب و کار اینترنتی در دنیای دیجیتال مارکتینگ، طراحی و پیاده سازی یک وب سایت جهت معرفی شرکت و خدمات مجموعه ها میباشد.
بدین منظور میتوانید از سایت ساز های مختلفی که امکان ایجاد و طراحی یک وب سایت را ارائه می دهند، استفاده نمایید.
سایت ساز آنلاین رایو یکی از خدمات شرکت دانش بنیان فراداده میباشد که برای طراحی و پیاده سازی یک وب سایت، قالب ها و امکانات متعددی ارائه میدهد.
فروشگاه اینترنتی
وقتی شما در وب سایت خود محصولات و خدمات را معرفی می نمایید، بهتر است مخاطب را به خرید آنلاین نیز ترغیب کنید.
اگر در همان وب سایت، فروشگاه اینترنتی نیز ایجاد کرده باشید، راهی سریع برای انتخاب و خرید محصولات ساختهاید.
فروشگاه اینترنتی میتواند تمامی محصولات و پکیج های خدماتی شما را شامل شود.
ایجاد یک فروشگاه اینترنتی در دیجیتال مارکتینگ یکی از ارکان مهمی است که صحت کار مجموعه شما را تایید مینماید؛
زیرا لازمه ایجاد و راه اندازی فروشگاه اینترنتی، داشتن نماد اعتماد الکترونیکی از سازمان مربوطه و سپس دریافت درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام امور مالی توسط مخاطب میباشد.
تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین را میتوان به نوعی، یکی از مراحل دیجیتال مارکتینگ بشمار آورد.
شما میتوانید تبلیغات و آگهی های خود را از طریق اینترنت، به صورت بنر و تیزر در وب سایت های پربازدید قرار دهید.
کاربران اینترنتی که از وب سایت های خبری و پربازدید دیدن میکنند، با مشاهده تبلیغات شما وارد وب سایت شما میشوند.
میتوانند از فروشگاه اینترنتی شما به صورت آنلاین خدمات و محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند.
شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از روش های راهاندازی کسب و کار اینترنتی ایجاد صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک، کانال های تلگرامی و … میباشد.
یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی این است که مخاطبین به انتخاب خود میتوانند به صفحه ای که محتوا، عکس و مطالب مورد نیازشان را به اشتراک میگذارد، وارد شوند؛
بدین ترتیب، دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی، به نوعی مشتریان بالقوه یک کسب و کار هستند.
محتوای مناسب
در زمینهی راه اندازی کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ نوشتن محتوای مناسب در وب سایت، روش های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی و … بسیار اهمیت دارد.
علاوه بر جذب مخاطبین، ایجاد محتوای مناسبی که با رعایت قوانین موتورهای جستجو ایجاد شده است، میتواند باعث شود که وب سایت و فروشگاه اینترنتی شما در جستجوهای مخاطبین در صفحات اولیه قرار گیرد.
در این حالت مخاطبین زودتر به وب سایت و فروشگاه اینترنتی شما دست پیدا کرده و اهداف دیجیتال مارکتینگ شما با سرعت بالاتری به نتیجه میرسد.
یکی از انواع کسب و کارهای اینترنتی، راه اندازی پنل نمایندگی پیامک فراپیامک است.
این نوع کسب و کار اینترنتی بسیار پر طرفدار است و با توجه به تعداد بالای مشتریان بالقوه می تواند سوددهی زیادی برای شما داشته باشد.
ایده های کسب و کار اینترنتی: تجارت الکترونیک آنلاین
بازاریابی اینترنتی
بازاریابی یکی از انواع ایده های کسب و کار اینترنتی و راه اندازی یک تجارت الکترونیک است.
در بازاریابی اینترنتی شما به ایجاد و گسترش بازار هدف از طریق اینترنت میپردازید.
این مورد ممکن است روی محصولات و خدمات خود فرد و یا شرکت دیگری باشد که به عنوان نمایندگی برای آن فعالیت میکند.
یک مثال برای بازاریابی اینترنتی استفاده از پنل ارسال پیامک شرکت فراپیامک است.
با استفاده از سامانه پیامک تبلیغاتی شرکت فراپیامک میتوانید تجارت الکترونیک خود را از راه ارسال اس ام اس تبلیغ نمایید.
فروشگاه آنلاین
یکی دیگر از انواع تجارت الکترونیک، فروشگاههای آنلاین هستند.
این فروشگاهها به منظور فروش طیف وسیعی از محصولات و خدمات به صورت آنلاین ایجاد شدهاند.
از مهمترین آنها در داخل کشور میتوان به سایت دیجیکالا و بامیلو اشاره نمود.
استفاده از پنل پیامکی شرکت فراپیامک برای این دسته از کسب و کارها میتواند سبب افزایش رضایتمندی مشتری گردد.
ایده های کسب و کار اینترنتی: نویسندگی
ترجمه
یکی از روش های تجارت الکترونیک، سفارش و انجام ترجمه به صورت آنلاین است.
بسیاری از افراد نیاز به ترجمه دارند؛
فردی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارد و باید مدارک خود را ترجمه کند،
نویسندهای که میخواهد کتابش را در کشور دیگری چاپ کند و غیره.
از طریق بازاراریابی اینترنتی موثر میتوانید خدمات ترجمه خود را به تعداد زیادی از این افراد معرفی نمایید.
لازم به ذکر است مترجمین اینترنتی میتوانند از سامانه پیامک شرکت فراپیامک برای اطلاع دادن روز و ساعت اتمام کار سفارش به مشتریان خود استفاده نمایند.
مطبوعات آزاد
با توجه به گسترش استفاده از مطبوعات و خبرگزاریهای آنلاین، این دسته از کسب و کارها به یک تجارت الکترونیک که دارای سودآوری بالا هستند، تبدیل شده است.
مطبوعات میتوانند اطلاع رسانی به مردم را در مورد محصولات، خدمات یا فعالیت های یک سازمان به شیوههای جذابی انجام دهند و از این راه کسب درآمد داشته باشند.
مطبوعات اینترنتی با اتصال سایت خود به پنل اس ام اس فراپیامک میتواند کاربران را به عضویت در خبرنامه تشویق کرده و آخرین و مهمترین اخبار را برای مشتریان ویژهی خود پیامک نمایند.
ایده های کسب و کار اینترنتی: مشاوره
مشاوره در حوزهی تجارت الکترونیک
در اینجا هدف شما کمک به مشتریان برای شناسایی اهداف، ارزیابی فرصتها و تهدیدها، مشخص کردن نقاط قوت و ضعف و در نهایت رسیدن به یک برنامه بازاریابی جامع و استراتژیک است که در آن چگونگی رسیدن به اهداف شرح داده میشود.
این نوع از تجارت الکترونیک در عمل به معنای مشاوره دادن به مشتری برای انتخاب برنامه های کاربردی مبتنی بر وب و بازاریابی اینترنتی در جهت افزایش فروش و رقابت پذیری است.
سئو (SEO)
مشاوران سئو باید روش های مختلف بهینه سازی محتوای وب را بدانند.
از جمله اینکه قادر به انجام تحقیقات دقیق برای مشخص کردن کلمات کلیدی مورد استفاده در عنوانها، سرفصلها، شرحها، مقالات یا هر متن دیگری باشند که در یک وبسایت استفاده میشود.
شما به عنوان یک مشاور سئو، میبایست توصیه هایی پیرامون چگونگی ایجاد ترافیک و بازدید بیشتر برای وب سایت، ارائه دهید.