مزایا و معایب تجارت الکترونیک همچون هر کسب و کار دیگری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
با وجود این که تجارت الکترونیک تأثیر به سزایی در ظهور کسب و کارهای موفق داشته و بستر مناسبی برای فعالیت های اقتصادی ایجاد کرده است؛
اما یک کسب و کار موفق باید مرزهای خود را از دنیای اینترنت و سیستم عامل ها فراتر برده و امنیت مشتریان، تحویل به موقع، سلامت معاملات و مشتری مداری را تضمین نماید.
شناخت مزایا و معایب تجارت الکترونیک و نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار اینترنتی برای شروع، گسترش و پیشرفت آن، حائز اهمیت است.
در همین راستا به بررسی مهمترین مزایا و معایب تجارت الکترونیک میپردازیم:
بررسی مزایای تجارت الکترونیک
کمتر هزینه میکنید!
یک کسب و کار اینترنتی در مقایسه با یک بنگاه اقتصادی که به صورت سنتی فعالیت میکند، هزینه های پایین تری را در بردارد.
برای مثال هزینهی بازاریابی دیجیتال در یک تجارت آنلابن بسیار کمتر از هزینهی بازاریابی سنتی در یک کسب و کار سنتی میباشد.
یکی از مهمترین مزایای تجارت الکترونیک امکان بازاریابی اینترنتی میباشد.
در این شاخه از کسب و کار اینترنتی با استفاده از تاکتیک های متفاوت بازاریابی آنلاین مانند؛ ایمیل مارکتینگ، بازاریابی مقاله، شبکه های اجتماعی و خبرنامه های الکترونیک، صاحب یک کسب و کار موفق با کمترین هزینه به حداکثر کارایی دست پیدا خواهد کرد.
کسب و کار اینترنتی، هزینه هر معامله را نیز کاهش میدهد؛
زیرا برای تکمیل فرآیند معامله آنلاین نیاز به نیروی انسانی کمتری دارد.
با سرعت بیشتری کار میکنید!
یکی از اهداف طراحی وب در جهان به ارمغان آوردن سرعت و کارایی بیشتر برای یک کسب و کار موفق است.
سیستم های سفارش آنلاین، پرداخت ها و سفارشات را سریع تر، دقیق تر و ارزان تر از نیروی انسانی پردازش میکنند.
علاوه بر این خریداران یک محصول از طریق تجارت الکترونیک میتوانند در اسرع وقت به کاتالوگ و اطلاعات محصول مورد نظر خود دسترسی داشته باشند؛
این یعنی صرفه جویی در زمان و پول مورد نیاز برای چاپ و ارسال آنها!
برخی از محصولات خاص مانند موسیقی، فایل ها، کتاب های الکترونیکی و برنامه های نرم افزاری نیز به صورت مستقیم از سایت یک کسب و کار اینترنتی دریافت میشوند؛
این محصولات بدون صرف زمان یا هزینه مضاعف برای رسیدن به مشتری خواهند بود و همین مورد سبب افزایش فروش یک کسب و کار موفق خواهد شد.
یک وجهه دیگری که سبب افزایش سرعت در تجارت الکترونیک میشود، افزایش سرعت آموزش افراد است.
برای مثال در پنل اس ام اس فراپیامک تمامی کاربران میتوانند با مراجعه به فیلم های آموزش و مستندات مربوط به پنل، به صورت آنلاین و با سرعت خیلی بیشتری آموزشهای لازم را دریافت نمایند.
افزایش رقابت پذیری
با ظهور کسب و کار آنلاین، رقابت پذیری میان فعالین مختلف در حوزههای متفاوت کسب و کار به دو دلیل افزایش داشته است:
دلیل نخست، سهولت دسترسی به ابزار اصلی تجارت الکترونیک یعنی اینترنت میباشد.
در سالهای اخیر دسترسی عمومی به اینترنت در اقصی نقاط جهان، سبب شده تا ظهور کسب و کارهای نوپا و به اشتراک گذاری ایده های خلاقانه با سرعت بیشتر و در مقیاس بزرگتری صورت پذیرد.
دلیل دوم، کاهش هزینه های شروع و راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی میباشد که به نسبت کسب و کار های سنتی بسیار تقلیل یافته است.
در نتیجهی کاهش این هزینه ها و دسترسی آسان، کسب و کارهای کوچک و نوپا در کنار کسب و کارهای بزرگ در تجارت الکترونیک قرار گرفته و میتوانند به رقابت بپردازند و در نهایت چندین کسب و کار موفق از میان آنها به وجود خواهد آمد.
ساعت کار نامحدود
از آنجا که اینترنت ۲۴ ساعت روز و در تمامی روزهای هفته در دسترس عموم میباشد، تجارت الکترونیک شما هرگز تعطیل نیست!
با توجه به این موضوع، کسب و کار اینترنتی از نظر زمان کار، با هیچ مانعی مواجه نبوده و بنگاه اقتصادی شما در تمامی ساعات شبانه روز فعال است.
لذا تجارت الکترونیک میتواند به معنای واقعی کلمه، وقتی در خواب هستید نیز سرمایه شما را افزایش داده و گسترش کسب و کار موفق شما را تضمین کند.
در این مورد میتوان به فعال بودن ۲۴ ساعته سامانه پیامک شرکت فراداده (فراپیامک) اشاره نمود.
تمامی کاربران فراپیامک میتوانند در ۲۴ ساعت شبانه روز از امکانات پنل پیامک و پشتیبانی فنی استفاده نمایند.
بررسی مزایا و معایب تجارت الکترونیک
حفظ امنیت اطلاعات
اطلاعاتی که مشتریان یک کسب و کار آنلاین در اختیار سایت و پایگاه اینترنتی آن میگذارند، بعضا اطلاعات بسیار مهمی است که مورد توجه سودجویان و هکرها قرار میگیرد.
مانند اطلاعات مالی مشتریان.
از این رو یک کسب و کار موفق در دنیای اینترنت، برای حفظ امنیت اطلاعات مشتریان خود ممکن است با چالش های متفاوتی دست و پنجه نرم کند.
مدیریت مناسب زمان تحویل
برخلاف خرید محصولات از اینترنت که یک پروسه آنلاین بوده و زمان زیادی برای آن صرف نمیشود، ارسال محصولات به صورت فیزیکی انجام شده و نیازمند صرف زمان میباشد.
لذا برای محصولاتی به جز محصولات الکترونیک (مانند کتاب یا فایل صوتی) ممکن است ترجیح مشتریان خرید حضوری از یک فروشگاه باشد.
در نتیجه مدیریت صحیح زمان ارسال، یکی از چالش های پیش روی مدیران کسب و کار موفق در مقولهی تجارت الکترونیک خواهد بود.
نیاز به حضور در انجام معامله
در بسیاری از معاملاتی که در یک کسب و کار اینترنتی انجام میشود، دو طرف معامله به صورت مجازی در تماس بوده و شاید هرگز یکدیگر را ملاقات نکنند.
در حالی که ملاقات حضوری دو طرف درگیر در یک معامله، میتواند تأثیر زیادی بر روی چگونگی انجام آن داشته باشد.
قطعا زمانی که افراد با یکدیگر ملاقات حضوری دارند، اعتماد پذیری آنها نسبت به یکدیگر افزایش یافته و به همان نسبت احتمال یک رابطهی کاری موفق نیز افزایش مییابد.
همچنین در هنگام خرید یک کالا، مشتری ممکن است ترجیح دهد تا بافت، رنگ، راحتی و یا سایز محصول مورد نظر را از نزدیک مشاهده نماید.
کالاهایی که امکان خرید و فروش آنلاین ندارند!
بعضی از کالاها امکان خرید و فروش در یک کسب و کار الکترونیک را نخواهند داشت.
اغلب این کالاها شامل محصولاتی هستند که:
– اندازه های خیلی بزرگ دارند،
– حمل و نقل آنها به مناطق دورتر امکان پذیر نیست،
– مواد غذایی هستند که به سرعت فاسد خواهند شد،
– یا هزینه حمل آن برای خریدار بیشتر از هزینهی خرید آن به صورت حضوری میباشد.
نتیجه آنکه بررسی دقیق و صحیح مزایا و معایب تجارت الکترونیک قبل از شروع آن برای افرادی که قصد دارند در این صنعت سرمایه گذاری نمایند، امری بسیار مهم میباشد.
بدون شناخت مزایا و معایب تجارت الکترونیک ورود به این عرصه ممکن است با ریسک بسیار زیادی همراه باشد.