وبلاگ فراپیامک
انواع مدل های کسب و کار اینترنتی

انواع مدل های کسب و کار اینترنتی

در چند دهه اخیر، تغییرات زیادی در زمینه راه‌­اندازی کسب­‌وکارهای مختلف ایجاد شده است. با توجه به استفاده روزافزون افراد از اینترنت، به نظر می­‌رسد که کسب و کارهای سنتی به زودی، جای خود را به مشاغل اینترنتی بدهند؛ چرا که بسیاری از افراد معتقد هستند که استفاده از شیوه‌­های تجارت الکترونیک چه برای فروش و چه برای تبلیغات، بهتر از روش­‌های سنتی جواب می­دهد. اما آیا واقعاً این دیدگاه درستی است؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و میزان کارآمدی هر یک بیشتر آشنا شوید.

این روزها با توجه به اینکه هزینه راه‌­اندازی یکی از انواع مشاغل اینترنتی کمتر از هزینه راه‌اندازی یک کسب­‌وکار در دنیای واقعی است، بسیاری از افراد برای افزایش درآمد خود به استفاده از یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی روی آورده‌­اند. در ادامه، به معرفی برخی از انواع مشاغل اینترنتی می‌­پردازیم که با استفاده از آنها و سایر روش‌­های تبلیغاتی مانند استفاده از سامانه پیامک، می­توانید کسب‌وکار خود را توسعه دهید.

بیشتر بخوانید: کسب و کار اینترنتی چیست؟

آشنایی با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی

  • راه ­اندازی وبلاگ

وبلاگ­‌نویسی به عنوان یکی از انواع مشاغل اینترنتی درنظر گرفته می­‌شود که در صورتی که با برنامه و با یک استراتژی مدون آغاز شود، می‌­تواند به یک روش درآمدزایی با سود زیاد تبدیل گردد. اساس کار در این مدل از کسب­‌وکار، افزایش اطلاعات مخاطبین در زمینه­‌های مختلف است. بنابراین، تمرکز اصلی در این شغل، بازاریابی محتوا است. پس، اگر در زمینه‌­ای تخصص دارید که مردم نیز به آن نیاز دارند، می‌توانید از طریق یک وبلاگ، محتوای متنی، ویدئویی و … آماده کرده و در اختیار آن­ها قرار دهید.

  • بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing

بازاریابی وابسته یکی دیگر از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی است که قابل ادغام با روش‌­های تبلیغاتی مختلف نیز هست. در این شغل اینترنتی، شما می‌­توانید از طریق جمع‌­آوری مشتری برای سایت­‌های دیگر، کسب درآمد داشته باشید. اجازه دهید این مورد را با ذکر یک مثال برای شما روشن­تر کنیم؛

آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که از طریق پنل پیامک، پیام کوتاهی برایتان ارسال شود و از شما خواسته شود تا از طریق اشتراک­‌گذاری آن با دیگران، با دریافت مبلغی به توسعه و تبلیغات کمک کنید؟ به عنوان مثال، اسنپ را درنظر بگیرید. شما با معرفی اسنپ به دوستان و آشنایان خود می­‌توانید از تخفیف برای سفرهای بعدی­تان استفاده کنید که به نوعی، بازاریابی وابسته تلقی می‌­شود.

توجه: در صورتی که از پنل اس ام اس جهت برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده می‌­کنید، استفاده از تکنیک‌­های بازاریابی وابسته را جهت آشنایی بیشتر افراد با کسب و خود فراموش نکنید.

  • راه اندازی سایت Niche (کسب درآمد از طریق گوگل ادسنس)

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ تجربه داشته باشید، حتما لغت Niche به گوشتان خورده است. به طور کلی سایت Niche، به سایتی گفته می­‌شود که به صورت متمرکز روی یک موضوع خاص در حال فعالیت است. به عبارت دیگر، شما برای راه­‌اندازی این نوع سایت باید بر روی یکی از موضوعاتی که کمتر در دنیای مجازی به آن پرداخته شده است، تمرکز کرده و سایت خود را حول کلمات کلیدی مربوط به آن بالا بیاورید. سایت Niche را هم می‌توان یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و البته کسب درآمد دلاری در نظر گرفت، چرا که در صورت موفقیت، با استفاده از یکی از ابزارهای گوگل به نام گوگل ادسنس (Google AdSense) درآمد زیادی از آن حاصل می­‌شود.

در این نوع سایت‌­ها، به دلیل کم بودن میزان رقابت، در صورتی که بک لینک­‌سازی، تولید محتوا و … به درستی انجام شده باشد، ترافیک سایت به صورت ارگانیک بالا خواهد بود که این موضوع برای ابزاری نظیر گوگل ادسنس اهمیت زیادی دارد. بنابراین، زمانی که ترافیک سایت شما زیاد شد، می­‌توانید از طریق ثبت آن در گوگل ادسنس، از گوگل تبلیغ دریافت کرده، در سایت خود قرار دهید و دلار دریافت کنید.

توجه: البته لازم به ذکر است که پذیرفتن تبلیغ در سایت از طریق ابزارهای دیگر نیز امکان­پذیر است، اما Google AdSense به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین ابزار شناخته می‌­شود که تمام امور تبلیغاتی را به صورت خودکار انجام می­‌دهد.

  • راه ­اندازی سایت انجمن یا تالار گفتگو (فروم)

اگر چیزی برای فروش در اینترنت ندارید و یا تخصصی برای بازاریابی محتوا هم ندارید، می­‌توانید یک تالار گفتگو و یا سایت انجمن برای پاسخ به سوالات کاربران در زمینه‌­های مختلف ایجاد کنید. این روش که یکی دیگر از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی است، به صورت ماهیانه برای شما درآمدزایی می­‌کند، بدون آن­که به عوامل مختلفی نظیر نوسانات دنیای اقتصاد وابستگی داشته باشد! با وجود این­که این نوع سایت هنوز به عنوان یکی از انواع مشاغل اینترنتی در ایران چندان به آن توجه نشده است، اما نمونه‌­های خارجی موفق زیادی نظیر quora دارد.

  • فروش از طریق سایت های واسط

اگر کالایی برای فروش دارید، اما بودجه­‌ای برای راه­‌اندازی یک سایت فروشگاهی ندارید، می­‌توانید از طریق سایت­های واسط، به یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی تبدیل شوید! به عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی ایبی (eBay) یکی از سایت­‌هایی است که از طریق آن می‌­توانید به یک فروشنده آنلاین تبدیل شوید بدون آن­که یک وب­ سایت فروشگاهی داشته باشید.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر در شبکه­‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارید، می‌­توانید از اینفلوئنسر مارکتینگ که در ایران نیز به عنوان یکی از مشاغل اینترنتی پرطرفدار درنظر گرفته می­‌شود، کسب درآمد داشته باشید. در میان شبکه‌­های اجتماعی متنوعی که وجود دارد، اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب­ترین شبکه­‌ها در نظر گرفته می­‌شود که اتفاقا تاثیر مستقیمی بر افزایش فروش کسب‌­وکارها نیز دارد. البته به شرط آنکه مخاطب هدف، در شبکه موردنظر حضور داشته باشد! بنابراین، فعالیت به عنوان یک تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام می­‌تواند به عنوان یک شیوه تبلیغات آنلاین و همچنین، یک روش درآمدزایی درنظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از مشاغل اینترنتی زمانی موثر در نظر گرفته می­‌شود که نرخ ارتباط فرد با مخاطبین بالا باشد؛ نه صرفا تعداد فالوورها!

تبلیغات با استفاده از فراپیامک یا تبلیغات آنلاین؟

حال که با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و نحوه کار هر یک آشنا شدید، نوبت به آن می‌­رسد که تاثیر هر یک از آنها را در افزایش درآمد بررسی کنیم. همان­طور که گفته شد، این روزها استفاده از شیوه‌های آنلاین، یکی از روش‌­های برقراری ارتباط با مخاطب است؛ اما لزوما بهترین نیست! بنابراین، نمی­‌توان به طور قطع استفاده از روش‌­های تبلیغات آنلاین را به سایر روش­ های تبلیغات برخط مانند استفاده از پنل اس ام اس ترجیح داد. پس اگر قصد راه اندازی یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی را جهت برقراری ارتباط با مشتریان خود دارید، قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که استفاده از این شیوه، شما را به مخاطب هدف می­‌رساند؛ چرا که در برخی از مدل­های کسب­‌وکار، مخاطب در فضای آنلاین حضور ندارد و استفاده از روش­های دیگر مانند پنل پیامک تاثیر بهتری خواهد داشت.

یکی از مزیت­‌های اصلی سامانه پیامک به نسبت سایر روش­‌ها، امکان استفاده برای تمامی کسب ­وکارهاست؛ چرا که صرف نظر از آنکه مخاطب شما به اینترنت دسترسی دارد یا نه و اینکه در حال استفاده از چه پلتفرمی هست، می‌­توانید از این طریق، اخبار مهم کاری­تان را در اختیارشان قرار دهید.

 

راه ­اندازی یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی با توجه به توسعه پلتفرم­‌های مختلف مانند شبکه­‌های اجتماعی، راحت­تر از گذشته شده است. اما نکته­ای که قبل از راه‌­اندازی یکی از انواع مشاغل اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا مخاطب کسب‌­وکار شما در فضای آنلاین حضور دارد یا نه؟!

شیما صاحبقرانی

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع از
تماس با فراپیامک