در چند دهه اخیر، تغییرات زیادی در زمینه راهاندازی کسبوکارهای مختلف ایجاد شده است. با توجه به استفاده روزافزون افراد از اینترنت، به نظر میرسد که کسب و کارهای سنتی به زودی، جای خود را به مشاغل اینترنتی بدهند؛ چرا که بسیاری از افراد معتقد هستند که استفاده از شیوههای تجارت الکترونیک چه برای فروش و چه برای تبلیغات، بهتر از روشهای سنتی جواب میدهد. اما آیا واقعاً این دیدگاه درستی است؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و میزان کارآمدی هر یک بیشتر آشنا شوید.
این روزها با توجه به اینکه هزینه راهاندازی یکی از انواع مشاغل اینترنتی کمتر از هزینه راهاندازی یک کسبوکار در دنیای واقعی است، بسیاری از افراد برای افزایش درآمد خود به استفاده از یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی روی آوردهاند. در ادامه، به معرفی برخی از انواع مشاغل اینترنتی میپردازیم که با استفاده از آنها و سایر روشهای تبلیغاتی مانند استفاده از سامانه پیامک، میتوانید کسبوکار خود را توسعه دهید.
بیشتر بخوانید: کسب و کار اینترنتی چیست؟
آشنایی با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی
راه اندازی وبلاگ
وبلاگنویسی به عنوان یکی از انواع مشاغل اینترنتی درنظر گرفته میشود که در صورتی که با برنامه و با یک استراتژی مدون آغاز شود، میتواند به یک روش درآمدزایی با سود زیاد تبدیل گردد. اساس کار در این مدل از کسبوکار، افزایش اطلاعات مخاطبین در زمینههای مختلف است. بنابراین، تمرکز اصلی در این شغل، بازاریابی محتوا است. پس، اگر در زمینهای تخصص دارید که مردم نیز به آن نیاز دارند، میتوانید از طریق یک وبلاگ، محتوای متنی، ویدئویی و … آماده کرده و در اختیار آنها قرار دهید.
بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing
بازاریابی وابسته یکی دیگر از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی است که قابل ادغام با روشهای تبلیغاتی مختلف نیز هست. در این شغل اینترنتی، شما میتوانید از طریق جمعآوری مشتری برای سایتهای دیگر، کسب درآمد داشته باشید. اجازه دهید این مورد را با ذکر یک مثال برای شما روشنتر کنیم؛
آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که از طریق پنل پیامک، پیام کوتاهی برایتان ارسال شود و از شما خواسته شود تا از طریق اشتراکگذاری آن با دیگران، با دریافت مبلغی به توسعه و تبلیغات کمک کنید؟ به عنوان مثال، اسنپ را درنظر بگیرید. شما با معرفی اسنپ به دوستان و آشنایان خود میتوانید از تخفیف برای سفرهای بعدیتان استفاده کنید که به نوعی، بازاریابی وابسته تلقی میشود.
توجه: در صورتی که از پنل اس ام اس جهت برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده میکنید، استفاده از تکنیکهای بازاریابی وابسته را جهت آشنایی بیشتر افراد با کسب و خود فراموش نکنید.
راه اندازی سایت Niche (کسب درآمد از طریق گوگل ادسنس)
اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ تجربه داشته باشید، حتما لغت Niche به گوشتان خورده است. به طور کلی سایت Niche، به سایتی گفته میشود که به صورت متمرکز روی یک موضوع خاص در حال فعالیت است. به عبارت دیگر، شما برای راهاندازی این نوع سایت باید بر روی یکی از موضوعاتی که کمتر در دنیای مجازی به آن پرداخته شده است، تمرکز کرده و سایت خود را حول کلمات کلیدی مربوط به آن بالا بیاورید. سایت Niche را هم میتوان یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و البته کسب درآمد دلاری در نظر گرفت، چرا که در صورت موفقیت، با استفاده از یکی از ابزارهای گوگل به نام گوگل ادسنس (Google AdSense) درآمد زیادی از آن حاصل میشود.
در این نوع سایتها، به دلیل کم بودن میزان رقابت، در صورتی که بک لینکسازی، تولید محتوا و … به درستی انجام شده باشد، ترافیک سایت به صورت ارگانیک بالا خواهد بود که این موضوع برای ابزاری نظیر گوگل ادسنس اهمیت زیادی دارد. بنابراین، زمانی که ترافیک سایت شما زیاد شد، میتوانید از طریق ثبت آن در گوگل ادسنس، از گوگل تبلیغ دریافت کرده، در سایت خود قرار دهید و دلار دریافت کنید.
توجه: البته لازم به ذکر است که پذیرفتن تبلیغ در سایت از طریق ابزارهای دیگر نیز امکانپذیر است، اما Google AdSense به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین ابزار شناخته میشود که تمام امور تبلیغاتی را به صورت خودکار انجام میدهد.
راه اندازی سایت انجمن یا تالار گفتگو (فروم)
اگر چیزی برای فروش در اینترنت ندارید و یا تخصصی برای بازاریابی محتوا هم ندارید، میتوانید یک تالار گفتگو و یا سایت انجمن برای پاسخ به سوالات کاربران در زمینههای مختلف ایجاد کنید. این روش که یکی دیگر از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی است، به صورت ماهیانه برای شما درآمدزایی میکند، بدون آنکه به عوامل مختلفی نظیر نوسانات دنیای اقتصاد وابستگی داشته باشد! با وجود اینکه این نوع سایت هنوز به عنوان یکی از انواع مشاغل اینترنتی در ایران چندان به آن توجه نشده است، اما نمونههای خارجی موفق زیادی نظیر quora دارد.
فروش از طریق سایت های واسط
اگر کالایی برای فروش دارید، اما بودجهای برای راهاندازی یک سایت فروشگاهی ندارید، میتوانید از طریق سایتهای واسط، به یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی تبدیل شوید! به عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی ایبی (eBay) یکی از سایتهایی است که از طریق آن میتوانید به یک فروشنده آنلاین تبدیل شوید بدون آنکه یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اگر در شبکههای اجتماعی طرفداران زیادی دارید، میتوانید از اینفلوئنسر مارکتینگ که در ایران نیز به عنوان یکی از مشاغل اینترنتی پرطرفدار درنظر گرفته میشود، کسب درآمد داشته باشید. در میان شبکههای اجتماعی متنوعی که وجود دارد، اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین شبکهها در نظر گرفته میشود که اتفاقا تاثیر مستقیمی بر افزایش فروش کسبوکارها نیز دارد. البته به شرط آنکه مخاطب هدف، در شبکه موردنظر حضور داشته باشد! بنابراین، فعالیت به عنوان یک تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام میتواند به عنوان یک شیوه تبلیغات آنلاین و همچنین، یک روش درآمدزایی درنظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از مشاغل اینترنتی زمانی موثر در نظر گرفته میشود که نرخ ارتباط فرد با مخاطبین بالا باشد؛ نه صرفا تعداد فالوورها!
تبلیغات با استفاده از فراپیامک یا تبلیغات آنلاین؟
حال که با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و نحوه کار هر یک آشنا شدید، نوبت به آن میرسد که تاثیر هر یک از آنها را در افزایش درآمد بررسی کنیم. همانطور که گفته شد، این روزها استفاده از شیوههای آنلاین، یکی از روشهای برقراری ارتباط با مخاطب است؛ اما لزوما بهترین نیست! بنابراین، نمیتوان به طور قطع استفاده از روشهای تبلیغات آنلاین را به سایر روش های تبلیغات برخط مانند استفاده از پنل اس ام اس ترجیح داد. seo چیست؟ پس اگر قصد راه اندازی یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی را جهت برقراری ارتباط با مشتریان خود دارید، قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که استفاده از این شیوه، شما را به مخاطب هدف میرساند؛ چرا که در برخی از مدلهای کسبوکار، مخاطب در فضای آنلاین حضور ندارد و استفاده از روشهای دیگر مانند پنل پیامک تاثیر بهتری خواهد داشت.
یکی از مزیتهای اصلی سامانه پیامک به نسبت سایر روشها، امکان استفاده برای تمامی کسب وکارهاست؛ چرا که صرف نظر از آنکه مخاطب شما به اینترنت دسترسی دارد یا نه و اینکه در حال استفاده از چه پلتفرمی هست، میتوانید از این طریق، اخبار مهم کاریتان را در اختیارشان قرار دهید.
راه اندازی یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی با توجه به توسعه پلتفرمهای مختلف مانند شبکههای اجتماعی، راحتتر از گذشته شده است. اما نکتهای که قبل از راهاندازی یکی از انواع مشاغل اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا مخاطب کسبوکار شما در فضای آنلاین حضور دارد یا نه؟!