وبلاگ فراپیامک

آموزش استفاده از وب سرویس ارسال پیامک

تصویری از آموزش وب سرویس پیامک

آموزش استفاده از وب سرویس ارسال پیامک

امروزه فضای آنلاین حرف اول را در هر زمینه ای می‌زند و هر چه بیشتر پیش می‌رویم، اهمیت و نقش اینترنت در تمامی جوانب زندگی‌های ما پررنگ‌تر می‌شود. همان طور که می‌دانید، بیشتر ما تجربه حداقل یک بار خرید اینترنتی را داشته‌ایم و پیامک هایی را مبنی بر ثبت سفارشمان دریافت کرده‌ایم؛ اکثر فروشگاه های اینترنتی متصل به سامانه ارسال پیام کوتاه می‌باشند و وب سرویس سامانه پیامک کار اطلاع رسانی و ارسال نمودن کد، رسید خرید، ثبت نام و بسیاری از دیگر اطلاعات را برای مشتریان، ارسال می‌کنند.

چنانچه شما مدیر یک وب سایت هستید، به راحتی قادر خواهید بود با کمک وب سرویس های پنل های پیامک، عملیات مهمی را انجام دهید که باعث جذب افراد و همچنین، کسب رضایت آن ها می‌شوند. کار با وب سرویس پیام کوتاه کار بسیار راحتی است به این صورت که در ابتدا مشتری وارد وب سایت شما می‌شود، سپس، ثبت نام نموده و اطلاعات تکمیلی از قبیل تلفن، آدرس و … را وارد می‌کند و سرانجام، این اطلاعات دریافتی به طور اتوماتیک در سامانه پیامکی شما ثبت شده و از آن جا به بعد وب سرویس تمامی کارها را بر عده می‌گیرد.

وب سرویس نیز بعد از دریافت اطلاعات مشتریان، به طور اتوماتیک پیامکی را بر روی شماره موبایل مشتری ارسال می‌کند و هر چیزی را که نیاز باشد، مانند کد فعالسازی، رسید ثبت سفارش و … را در اختیار او قرار می‌دهد.

وب سرویس چیست؟

وب سرویس ها در واقع یک سری برنامه‌ هستند که تحت وب قابل استفاده و دسترسی هستند و بوسیله پروتکل‌های استاندارد به انتقال و مبادله داده ها با دیگر برنامه‌های کاربردی می‌پردازند. وب سرویس تحت وب یا اصطلاحا ای پی آی (API)، کاربردهای زیادی را برای برنامه نویسان و طراحان وب دارد و به آن ها کمک می‌کند تا با بکارگیری سرویس های تحت وب فراپیامک، بتوانند به راحتی پیامک های مدنظر خود را با کمک خط پیامکی خریداری شده، ارسال و یا دریافت کند.

تصویری از وب سرویس چیست؟
وب سرویس چیست؟

چرا از وب سرویس استفاده کنیم؟

با بکارگیری وب سرویس ها این امکان برای شما وجود خواهد داشت که یک ارتباط هوشمند به صورت دو طرفه را با کاربران وب سایتتان برقرار کنید. در این صورت، سیستم شما با توجه به نیاز خود قادر خواهد بود با استفاده از سامانه، پیامک ارسال کند، پیامک های دریافتی را تحویل گرفته، پیامک ها را تحلیل و بررسی نماید و یا حتی به مدیریت پیامک‌های قبلی بپردازد. نکته حائز اهمیت در مورد وب سرویس ها این است که کاربران برای استفاده از آن ها بایستی تا حدودی با برنامه نویسی آشنایی داشته باشند.

روش های اتصال به وب سرویس

  • زبان برنامه نویسی:

شما با بهره مندی از هر زبان برنامه نویسی قادر خواهید بود که با وب سرویس ارتباط برقرار کنید، زبان های رایج همچون #C، PHP، Delphi، VB.net و #c و…، گفتنی است که شما با دو روش REST و SOAP می‌توان به وب سرویس ها اتصال پیدا کرد.

روش اول را می‌توان یک نوع سبک معماری و یا یک نوع رویکرد جهت ارائه انواع سرویس‌ها و همچنین API های عمومی بر روی بستر اینترنت و با استفاده نمودن از پروتکلهایی همچون HTTP به حساب آورد. REST روی دسترسی به منابع دارنده آدرس با یک رابط ثابت متمرکز شده است، این بدین معناست که هر گونه منبعی، دارای URL مشخص و مختص به خود است.

باید گفت که رابط ارائه شده از آن رو ثابت می‌باشد که معماری Restful را جهت طراحی خود بکار می‌گیرد، در این نوع طراحی، از عملیات موجود در خود HTTP همچون DELETE، POST و … بهره‌مند می‌شوند. همچنین، باید بدانید که برای اتصال انواع اپلیکیشن ها به دلیل بالا بردن سرعت، قادر به استفاده از REST خواهید بود.

  • SOAP: نیز یک نمونه پروتکل انتقال پیام است که اجازۀ تعامل و تبادل پیام را به برنامه‌هایی که در حال اجرا بر روی سیستم‌های مجزا هستند را می‌دهد. در SOAP فرمت پیام‌ها در نوع XML می‌باشد و پیام، ساختار منحصر به فرد خود را دارد.

باید توجه داشت که کلیه امور پیامکی همانند ارسال پیامک (پیامک زماندار، پیامک های صوتی، دریافت وضعیت ارسال، دریافت پیامک، تغییر موجودی حساب، حذف نمودن پیامک، مشاهده پیام‌های ارسالی و یا پیام های دریافتی، کار کردن با تیکت، عملیات کاربری، ایجاد یک شاخه و کار کردن با عملیات مربوط به آن و…) بر روی SOAP قابل دسترسی می‌باشند. برای استفاده از SOAP احتیاج دارید که تنها برنامه‌ خود را از طریق آدرس‌ها به وب سرویس متصل نمایید.

  • پلاگین و افزونه ها:

اهمیت اتصال به وب سرویس بسیار زیاد است؛ به گونه ای که تمامی CMSها یا همان سیستم‌های مدیریت محتوا، این قابلیت را ایجاد نموده‌اند تا ماژول‌ها و یا افزونه‌های پیامکی بر آن متصل گردد.

افزونه هایی که در اکثر سامانه ها پشتیبانی می‌شوند؛ عبارتند از:

  1. پلاگین وردپرس+ ووکامرس (WordPress+WooCommerce)
  2. افزونه جوملا (Joomla)
  3. ماژول توماتو کارت (TomatoCart)
  4. ماژولWHMCS
  5. افزونه مای بی بی(MyBB)
  6. ماژول فریرشارژ (Virtual Freer)
  7. ماژول اپن کارت (OpenCart)
  8. پلاگین RSFrom
  9. افزونه شیرترانیکس(Sharetronix)
  10. افزونه Smsnewsletter
  11. ماژول مجنتو(Magneto)
  12. ماژول پرستاشاپ(Prestashop)
  13. افزونه PHP Nuke
  14. افزونه دیتالایف انجین (DataLife Engine)
  15. افزونه دروپال (Droupal)
تصویری از روش های اتصال به وب سرویس
روش های اتصال به وب سرویس

در آخر، ذکر این نکته ضروری است که مجموعه فراپیامک برای هر یک از زبان های برنامه نویسی، یک سری نمونه کد آماده کرده است که کاربر به راحتی بتواند کار خود را انجام دهد. چنانچه سوال یا ابهامی در زمینه استفاده از وب سرویس ارسال پیامک در ذهنتان وجود دارد، توصیه می‌کنیم با کارشناسان فراپیامک تماس حاصل فرمایید تا بیشتر شما را راهنمایی کنند.

کاربرد API و وب‌ سرویس در پنل SMS چیست؟

مطمئنا سرویس پیامک با توجه به نوع کسب و کارتان و زمینه‌ای که در آن فعالیت دارید، کاربردهای مختلفی را برایتان دارد؛ از جمله:

تائید حساب کاربری

وب‌سرویس به شما این امکان را می‌دهد تا شما بتوانید حساب‌های کاربری سایت و یا نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را ارتقاء ببخشید. پس از آن که کدهای لازمه، جایگذاری شدند، کاربران شما یک پیامک حاوی کد فعالسازی را پس از ثبت‌ نام و تکمیل نمودن اطلاعات لازم، دریافت می‌نماید که به صورت انحصاری است و امنیت کسب ‌و کار و همچنین، نرم افزار شما را به‌ صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تصویری ازکاربرد وب‌ سرویس و API در پنل اس‌ام‌اس
کاربرد وب‌ سرویس و API در پنل اس‌ام‌اس
 اطلاع‌رسانی

وب‌سرویس این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که به ‌طور اتوماتیک ارسال کالا را به مشتریان خود اطلاع رسانی کنید. فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین را در اختیار دارید و قصد آگاه سازی مشتری از مراحل ثبت سفارش تا تحویل کالا را دارید، به این صورت که مشتری شما دقیقا لحظه‌ای که محصول خود را ثبت کرده و آن را خریداری می‌کند، تمایل دارد از رسیدن درخواستش به دست شما مطمئن شود و یا اطمینان حاصل کند که آیا تراکنش های مالی به درستی صورت گرفته یا خیر؛ همچنین از تاریخ دریافت محصول خود باخبر شود.

گفتنی است شما کلیه این مراحل را می‌توانید به سامانه وب‌سرویس پیامک محول کنید و خیالتان بابت انجام آن ها آسوده باشد.

سیستم‌های مالی و حسابداری

پیامک‌ های خدماتی مرتبط با تراکنش‌های مالی که همیشه بعد از انجام هر تراکنش از طرف بانک برایتان ارسال می‌شود را می‌توان به راحتی با کمک چند قطعه کد و جایگذاری صحیح آن در برنامه‌ها انجام داد؛ این مورد را می‌توان یکی دیگر از کاربردهای مفید، قابل لمس و کارآمد وب‌سرویس در پنل‌های پیامکی برشمرد.

لازم به ذکر است که شما به راحتی قادر خواهید بود توسط پنل پیامکی و اتصال از طریق API به تمامی سیستم‌های مالیتان، تراکنش‌ها را به صورت انتخابی به افراد و شماره‌های موردنظر ارسال کنید.

4 1 vote
امتیازدهی به مقاله

نینا بهروش

Subscribe
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Call Now Buttonتماس با فراپیامک