کاربرد پیامک برای بیمه میتواند بسته به سرویس های قابل ارائه در بیمه، متفاوت باشد.
همانطور که در مقالات گذشته در خصوص کاربرد پیامک برای مدارس یا کاربرد پیامک در آژانس هواپیمایی صحبت نمودیم، در این مقاله در خصوص کاربرد پیامک در بیمه صحبت خواهیم نمود.
پیش از ادامه بحث، ابتدا مختصرا در خصوص برخی ویژگی های پیامک، صحبت خواهیم کرد تا درک بهتری از پتانسیلها و فرصتهای پیش رو ایجاد شود.
پیامک و سامانه های پیامکی
امروزه معنای پیامک در سطح جامعه کاملا مشخص بوده و همگان با این واژه آشنایی کامل دارند.
به دلیل افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور، پیامک به عنوان یکی از سریع ترین و در عین حال امن ترین روش های اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطب شناخته شده است.
سرعت و دقت ارسال پیامک و همچنین امنیت آن به حدی است که تمام کلمات عبور محرمانه و بانکی نیز به صورت پیامکی به مخاطبان ارسال میگردد.
ولی پیامک، استفاده دیگری نیز در کنار این استفاده های خدماتی دارد.
پیامک، در کشور ما به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مؤثر در دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید.
استفاده از پیامک موجب کاهش هزینه تبلیغات می گردد.
سامانه پیامک در ابتدا به منظور ارائه خدمات اطلاع رسانی در مجموعه های بزرگ تشکیل گردید.
این سامانه ها در ابتدا توسط خود اپراتورها و تنها به مجموعه های دولتی ارائه میشد.
پس از گذشت مدتی شرکت های نوآور در زمینه فناوری اطلاعات با استفاده از دانش فنی خود سامانه پیامک مجزایی که قابل استفاده برای عموم افراد باشد را ایجاد نمودند.
پنل اس ام اس رابط میان اپراتورهای پیامکی و کاربران قرار داده شد و با توجه به ظرفیت بالای خود، توانست تا نیاز مخاطبان خود را به خوبی تأمین نماید.
ضریب نفوذ بالای پیامک در جامعه و همچنین عطش کسب و کارها به روش های نوین تبلیغات، ایده خلاقانه ارسال پیامک تبلیغاتی را در همان سال ها رقم زد.
پیامک های تبلیغاتی، امروزه نیز به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد و اصلی در میان تکنیک های فروش و بازاریابی مطرح میشوند.
هزینه پایین ارسال پیامک باعث کاهش هزینه تبلیغات استفاده کنندگان از آن شد.
بازاریابی پیامکی امروزه یکی از پرکاربردترین روش های بازاریابی برای کسب و کارهای متفاوت میباشد.
بازاریابی سنتی برای انواع کسب و کارها با ورود تکنولوژی و تولد سیستم های جدید، به مرور حذف شده و بازاریابی های جدید نظیر بازاریابی پیامکی جایگزین این نوع از بازاریابی گردیده است.
برخلاف روشهای بازاریابی سنتی، بازاریابی های نوین موجب کاهش هزینه تبلیغات و در عین حال افزایش راندمان آن خواهند شد.
علت استفاده گسترده از پیامک نیز هزینه پایین آن نسبت به دیگر روش ها که خود موجب کاهش هزینه تبلیغات شده و همچنین ضریب نفوذ بالای آن میباشد.
کسب و کارهای متفاوت بر مبنای نیاز خود اقدام به ارسال پیامک براساس کدپستی و یا ارسال از روی نقشه مینمایند.
همچنین برخی دیگر، ارسال اس ام اس تبلیغاتی خود را معطوف به جامعه هدف خاص تر با دسته بندی هایی نظیر سن و جنسیت و یا مشاغل خاص مینمایند.
بازاریابی پیامکی گام مهمی را در راستای تغییر شیوه بازاریابی از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال برداشته است.
کاربرد پیامک برای بیمه در تبلیغات
خدمات بیمه بسیار گسترده و جامع میباشد.
بسیاری از خدمات بیمه برای عموم افراد جامعه ناشناخته و ناشنیده است.
از طرفی تعداد شرکت های بیمهای فعال در کشور بسیار زیاد بوده و مشتری حق انتخاب آزادانهای بین این شرکت های بیمه خواهد داشت.
نکته دیگری که میبایست به آن توجه نمود، نحوه فروش بیمه است.
بیمه ها به صورت نماینده محور بوده و هر نمایندگی بیمه، بازاریابی دفتر خود را به صورت مجزا انجام خواهد داد.
لذا میتوان گفت که شناخته شدن توسط مشتری در جذب ایشان مؤثر است.
در بازاریابی سنتی، دفاتر بیمه با پخش تراکت های تبلیغاتی و یا تبلیغات دهان به دهان میتوانستند خود را به مشتریان جدید معرفی نمایند.
ظهور بازاریابی پیامکی به عنوان پدیدهای نوظهور نسبت به بازاریابی سنتی، موجب کاهش هزینه تبلیغات شده و نتایج بهتری را برای دفاتر بیمه در تبلیغات ایجاد نمود.
بنابراین، میتوان کاربرد بازاریابی پیامکی برای بیمه را در دو حالت درنظر گرفت:
- حالت اول، شناساندن خدمات بیمه و آگاهی مشتری از خدمات بیمه.
- حالت دوم، شناساندن دفتر بیمه و ترغیب مشتری به مراجعه به آن.
یکی از دلایلی که یک مشتری، دفتر بیمهی خاصی را انتخاب مینماید، نزدیکی آن دفتر به محل کار و یا محل زندگی او میباشد.
لذا استفاده از بازاریابی پیامکی برای تبلیغات در محله و حتی ارسال پیامک از روی نقشه تاثیر بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی داشته و با کاهش هزینه تبلیغات از اهمیت به سزایی در جذب مشتری برخوردار می باشد.
کاربرد پیامک برای بیمه در خدمات
با توجه به خدمات ارائه شده در بیمه ها، کاربرد پیامک برای بیمه در بحث اطلاع رسانی به مشتریان فعلی نیز قابل شمارش است.
این اطلاع رسانی ها ممکن است به جهت یادآوری مهلت قسط و یا یادآوری اتمام زمان بیمه نامه و تمدید آن باشد.
بهترین راه و مطمئن ترین راه اطلاع رسانی در سطح کلان، استفاده از بازاریابی پیامکی میباشد.
همچنین سامانه پیامک که دارای قابلیت اتصال به وب سرویس است، امکان اتصال به نرم افزار بیمه را نیز داشته و ارسال پیامک به صورت خودکار صورت خواهد گرفت.
در نهایت، باید اینطور نتیجه گرفت که کاربرد پیامک برای بیمه بسیار حائز اهمیت بوده و تأثیر به سزایی در افزایش فروش و افزایش رضایت مشتریان قبلی خواهد داشت.