انواع استارتاپ ها و شرکت های استارتاپ متفاوتی هر روزه در سراسر جهان در حال پیدایش هستند.
بسیاری از ایده های استارتاپ در طی دوره تکامل خود شکست میخورند.
تعدادی نیز به عنوان یک ایده استارتاپ خوب و جزء شرکت های استارتاپ موفق در کشور خود یا حتی در سطح جهانی شناخته میشوند.
در مقاله های متفاوتی در خصوص استارتاپ های موفق و رویدادهای استارتاپی نظیر استارتاپ ویکند و فین تک و یا حتی شتاب دهنده استارتاپ صحبت کردهایم.
در این مطلب سعی میکنیم انواع استارتاپ را به شما معرفی نماییم.
انواع استارتاپ و دسته بندی های آن
ایده های استارتاپ و شرکت های استارتاپ را میتوان از ۲ منظر دستهبندی کرد.
دسته بندی اول
دسته بندی اول مربوط به ماهیت فکری ایده های استارتاپ و متولیان آن میباشد.
در این دسته بندی، انواع استارتاپ به شرح ذیل میباشد :
۱- انواع استارتاپ هایی که از روی علاقهی بنیانگذاران آن تشکیل شده است؛
هدف آنها لذت بردن از شیوه زندگی خودشان میباشد.
۲- کسب و کارهای کوچک که برخی از آنها توسط یک خانواده اداره میشود؛
هدف ایشان کسب درآمد و گذران زندگی از طریق آن میباشد.
۳- شرکت های استارتاپ با قابلیت پیشرفت سریع و رشد مالی بالا و تبدیل سریع به یک استارتاپ موفق.
استارتاپ های موفق دنیا که برای عموم مردم آشنا هستند، در این دسته قرار میگیرند.
مانند نرم افزارهای موبایلی که استفاده از آن در بین مردم ناگهان سریع رشد میکند.
۴- انواع استارتاپ هایی که با نگرش اجتماعی و اهدافی برای ارتقاء سطح جامعه ایجاد میشوند.
۵- انواع استارتاپ هایی که هدفشان تبدیل شدن به یک شرکت و در نهایت فروش آن است.
۶- شرکت های استارتاپ بزرگ که با توجه به نیاز مخاطبان و بازار و توقعات، مجبور به خلق ایده های جدید برای مخاطبان جدید در بازارهای جدید میشوند.
انواع استارتاپ را میتوان در این دسته بندیها گنجاند.
نمونه هایی از یک استارتاپ موفق را میتوان برای هر یک از انواع استارتاپ نام برد.
در این دسته بندی، شرکت های استارتاپی براساس ایده های استارتاپ ایشان دسته بندی میگردند.
دسته بندی دوم
این دسته بندی بیشتر براساس سرمایهگذاری و درآمد استارتاپ صورت میگیرد.
در این دسته بندی انواع استارتاپ را میتوان به صورت زیر تعریف نمود :
۱- کسب و کارهای کوچک یا سنتی (Traditional) که ایده استارتاپ آنها بیشتر به جهت کسب درآمد اعضای آن میباشد.
این کسب و کارها عموما رشد بالایی نداشته و در همان سطح و برای اشتغال محلی و سنتی ادامه فعالیت میدهند.
۲- انواع استارتاپ هایی که با سرمایه شخصی توسط اشخاصی که از نظر مالی در سطح خوبی هستند راه اندازی میشوند.
برای اجرای ایده استارتاپ ها در این حالت برای شروع سرمایه گذار خارجی وارد نمیشود.
بلکه ممکن است پس از به بلوغ رسیدن استارتاپ سرمایه گذار خارجی برای آن جذب شود.
۳- استارتاپ هایی که بر پایه سرمایه گذاری خارجی ایجاد می شوند.
هدف این استارتاپ ها ایجاد تحول و کسب درآمد بالا برای متولیان آن خواهد بود.
۴- استارتاپ های هدف دار برای شرکت های بزرگتر نوع دیگری از این استارتاپ ها هستند.
این نوع استارتاپ ها با یک بازار هدف کوچکتر شروع به کار میکنند.
در صورتی که مدل کسب و کار ایشان پذیرفته شد و به عنوان یک استارتاپ موفق شناخته شدند، به یک شرکت بزرگ میپیوندند.
شرکت های استارتاپی و استارتاپ موفق در کشورهای دنیا که دارای ایده های استارتاپ منحصربهفرد هستند، به تعداد زیادی می باشند.
هر شرکت استارتاپ در هر یک از این دسته بندیها که باشد، پتانسیل تبدیل به یک استارتاپ موفق را خواهد داشت.
فراداده رایانه سورنا به عنوان یک استارتاپ
فراداده در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد.
هدف از تأسیس آن اجرای یک ایده خلاقانه و به ثمر رساندن آن به عنوان یک استارتاپ بود.
این شرکت با راه اندازی یک سامانه پیامک جامع با هزینه شخصی مؤسس شرکت، پا به عرصهی کسب و کار نهاد. (بوت استرپینگ)
با توجه به افزایش درخواست های استفاده از پیامک تبلیغاتی، به سرعت پنل اس ام اس فراداده در سطح جامعه شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.
فراداده را میتوان به عنوان یک استارتاپ موفق و شرکت دانش بنیان در بین شرکت های استارتاپ و استارتاپ های ایران درنظر گرفت.