ایمیل مارکتینگ (E-mail Marketing) یکی از راههای مؤثر تبلیغاتی برای کسب و کارهای نوپا و کوچک است.
اما درصد موفقیت آن نسبت به بازاریابی پیامکی بسیار کمتر است.
بازاریابی ایمیلی مدت زمان زیادی است که در زمرهی ابزارهای تبلیغاتی بشمار میآید.
حتی قبل از آنکه بازاریابی پیامکی به شکل امروزهی خود مرسوم باشد.
نکتهی قابل توجه در بازاریابی ایمیلی اینست که درصد قابل توجهی از ایمیلهای تبلیغاتی، بدون باز شدن، حذف میشوند.
درصد بالایی از ایمیلهای ارسالی نیز به صورت ایمیلهای هجو (Spam) شناخته میشوند و در پوشهی (Folder) مخصوص به هجویات ذخیره میشوند.
نحوهی کار ایمیل مارکتینگ
شرکتهای بسیاری هستند که در زمینهی ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی فعالیت میکنند (مانند شرکت های پیامکی).
این شرکتهای با ارائهی یک نرم افزار تحت وب یا ویندوز، امکان ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی را فراهم میسازند.
مشتری برای انجام ایمیل مارکتینگ باید در یکی از این شرکتها ثبت کرده و به بانک ایمیلهای Yahoo و Gmail دسترسی یابد.
تا به اینجا همه چیز شبیه به خرید سامانه پیامک است؛
در بازاریابی پیامکی نیز ابتدا پنل اس ام اس خریداری میشود تا برای ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه، به بانک اطلاعاتی شماره موبایلها دسترسی ایجاد شود.
اما نتیجه و بازخوردی که معمولا از بازاریابی پیامکی میتوان گرفت، ایمیل مارکتینگ را شامل نمیشود.
توصیه میشود ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی به صورت همزمان با ارسال پیامک تبلیغاتی صورت گیرد.
بدین ترتیب، بازخورد بهتری از هر دو روش تبلیغاتی دریافت خواهید کرد.
بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی و بازاریابی ایمیلی
امکان ایجاد تعامل
در بازاریابی پیامکی امکان دریافت پاسخ پیامکی از طرف مخاطب وجود دارد.
بدین معنا که برای ایجاد تعامل با مشتری، از او خواسته شود تا پاسخ پیامک تبلیغاتی و تمایل به دریافت آن را اعلام نماید.
در بازاریابی ایمیلی نیز امکان تعامل با مخاطبین وجود دارد؛
اما به شرط آنکه مخاطب ایمیل شما را باز کند!
فوریت ارسالها
در ایمیل مارکتینگ به جهت اینکه بسیاری از افراد دیر به دیر به سراغ ایمیل خود میروند، فوریت ارسال ایمیلهای تبلیغاتی به حداقل میرسد.
از آنجاییکه عموم مردم همواره گوشی موبایل خود را همراه خود دارند، بازاریابی پیامکی دارای فوریت بالاتری میباشد.
منظور از این جمله اینست که اگر اطلاعرسانی یا ارسال ضروری داشته باشید، ارسال پیامک، بهترین و اولین گزینه خواهد بود.
امکان تهیهی گزارش
نرم افزارهایی که جهت ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی استفاده میشوند، قابلیت این را دارند که تعداد مخاطبینی که ایمیل شما را دیدهاند، نمایش دهند.
شما قادر خواهید بود که این افراد را در لیست ویژهی خود قرار داده و ایمیلهای تبلیغاتی بعدی را نیز به آنها ارسال کنید.
درصد پیگیری ایمیلهای ارسال شده در این روش بالاتر خواهد بود.
در پنل پیامک نیز این قابلیت وجود دارد که از ارسالهای تبلیغاتی انجام شده، گزارش تهیه شود.
بدین ترتیب، میتوانید تعداد مخاطبینی که پیامک شما را دریافت کردهاند را با ذکر شماره موبایل مشاهده نمایید.
البته اگر از خطوط پیامکی با سرشمارهی ۲۰۰۰ استفاده کنید، قابلیت مشاهدهی تعداد پیامکهای خوانده شده را نیز خواهید داشت.
لیست سیاه مخابرات
مورد آخر اینکه در بازاریابی ایمیلی برخلاف بازاریابی پیامکی، مشکل قطع دائمی پیامک تبلیغاتی یا بلک لیست مخابرات وجود ندارد؛
قطع اس ام اس تبلیغاتی یکی از معضلات بازاریابی پیامکی است که در موارد اطلاعرسانی، با راه حل خط خدماتی رفع میگردد.
امنیت بیشتر
مواردی هستند که جهت امنیت بیشتر از ارسال ایمیل استفاده میشود.
مانند ارسال نام کاربری و رمز عبور.
نتیجهگیری
در مجموع، توصیه میشود ایمیل مارکتینگ را به عنوان یکی از روشهای تبلیغاتی اصلی استفاده نکنید.
این شیوه تبلیغات، در کنار سایر روشهای تبلیغاتی، مانند تبلیغات در گوگل و تبلیغات در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی بازخورد نسبتا بهتری خواهد داشت.
به نظر من ایمیل مارکتینگ تاثیر زیادی بر روی بازاریابی نخواهد داشت.چون واقعا اکثر این ایمیل ها spam خواهد شد.
بله در مطلب هم به این موضوع اشاره شد… ممنون از توجهتون