وبلاگ فراپیامک
آنلاین مارکتینگ

آنلاین مارکتینگ

آنلاین مارکتینگ به کلیه رفتارهایی که از طریق شبکه جهانی اینترنت، در جهت توسعه کسب و کار و جذب مشتری جدید انجام می شود، اطلاق می گردد.

این اصطلاح در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار مطرح شد.

در سال ۲۰۰۰، آنلاین مارکتینگ، مفهوم جدیدتری پیدا کرد.

امروزه آنلاین مارکتینگ با حضور پر رنگ شبکه های اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت در جهان، رنگ تازه ای به خود گرفته است.

امروز به این مقوله دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نیز اطلاق میشود.

در این مطلب مزایا و معایب آنلاین مارکتینگ را بررسی میگردد.

همچنین، روش هایی را برای افزایش فروش و بیشتر شدن مخاطب از طریق آنلاین مارکتینگ معرفی خواهیم کرد.

اهمیت آنلاین مارکتینگ

در سالهای اخیر آنلاین مارکتینگ به حدی اهمیت یافته است که نبود آن در کنار سایر روش های تبلیغاتی (محیطی و غیره) به شدت ضعف محسوب می‌گردد.

همچنین هزینه های گزاف تبلیغات محیطی و اثربخشی آن نسبت به دیجیتال مارکتینگ، این موضوع را پر رنگ تر می نماید.

در چند سال اخیر به خاطر هجوم مردم به سمت شبکه های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ حتی به نام این شبکه های اجتماعی نامگذاری شده است؛

برای مثال: اینستاگرام مارکتینگ یا لینکدین مارکتینگ.

روش های ارائه شده در هر یک از این موضوعات به حدی گسترش یافته است که مانند SEO ترفند ها و روش های بسیاری را به خود اختصاص داده است.

در زیر به چند مزیت مهم آنلاین مارکتینگ یا آنلاین برندینگ اشاده می کنیم:

۱- صرفه اقتصادی

هزینه استفاده از آنلاین مارکتینگ و آنلاین برندینگ بسیار پایینتر از تبلیغات محیطی، حضور در نمایشگاه ها و تبلیغات صوتی و تصویری است.

به عنوان مثال:

هزینه ای که شما برای ساخت یک وب سایت پنل پیامک و بهینه سازی آن در موتورهای جستجو (SEO) نیاز دارید با هزینه یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی مقایسه کنید؛

یا هزینه ای که نیاز است تا یک صفحه در اینستاگرام (Instagram) را به تعداد مشخصی بازدید کننده (Follower) برسانید یا آنرا در صفحات دیگر تبلیغ کنید را با مورد بالا مقایسه نمایید.

۲- وسعت جغرافیایی

فرض کنید بخواهید یک محصول یا خدمت را در سرتاسر یک کشور تبلیغ کنید؛

آیا در گذشته راهی بجز تلویزیون، رادیو یا نشریات وجود داشت؟

اکنون با وجود بازاریابی اینترنتی میتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.

۳- اثر بخشی بالا و مداوم

بسیاری از تبلیغاتی که با روشهای قدیمی انجام می شد، به دلیل اینکه به صورت ناخواسته برای کابر نهایی (N User) ارسال می‌گردید، اثر بخشی چندانی نداشت.

ولی در آنلاین برندینگ یا بازاریابی اینترنتی این موضوع کاملا تغییر کرده است؛

در بازاریابی اینترنتی، مشتری به سراغ نیازهای خود رفته و آنها را جستجو می‌کند.

۴- در دسترس بودن و تنوع

برخلاف روش های سنتی تبلیغات، بازاریابی اینترنتی در روش های گوناگون همیشه در دسترس می‌باشد.

می‌توانید از بین روش های مختلف انتخاب داشته باشید و بسته به بودجه خود یک روش را برگزینید.

۵- تمرکز بر روی مشتریان هدف

در آنلاین مارکتینگ شما میتوانید محصول یا خدمت خود را دقیقا به کسانی معرفی کنید که جامعه هدف شما هستند.

اما در تبلیغات با روش سنتی این مورد بسیار کمرنگ است.

در روش سنتی تبلیغات، معمولا تمام جامعه، مورد هدف تبلیغات قرار می‌گیرند تا فقط بخشی از آن محصول یا خدمت شما را استفاده کنند.

ولی در روش های بازاریابی اینترنتی این مورد بسیار پر رنگ شده است، شما می‌توانید به جامعه هدفتان بسیار نزدیک شوید.

برخی از روش های مهم آنلاین برندینگ

۱- بهینه سازی وب ساست برای موتورهای جستجو (SEO)

۲- دیجیتال مارکتینگ توسط شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

۳- تبلیغات در وب سایت ها

۴- تبلیغات داخل اپلیکیشن (In-App Advertisements)

و …

ما در این سری مقالات بیشتر به گزینه دوم یعنی دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

در مورد برخی از شبکه های اجتماعی نیز مفصل صبحت خواهیم کرد.

علی دلشاد تهرانی

دیدگاه بگذارید

لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

اطلاع از
avatar
wpDiscuz