قوانین و مقررات در سامانه پیامکی
سامانه پیامکی قوانین خود را در قالب قراردادهای مختلف فیمابین نمایندگان و شرکت مادر یا فراپیامک و اپراتورهای خدمات دهنده منعقد میکند.
هر روزه به دلیل رعایت نکردن الزامات قراردادی، برای افراد، مشکلات و موارد حقوقی به وجود میآید.
این مورد برای سامانه پیامک و ارسال کننده های پیامک نیز به صورت مقتضی وجود خواهد داشت.
در ادامه، به چند نکته از الزامات قوانین در سامانه پیامکی و قراردادهای حقوقی و حقیقی سرویس های پیامک که تا حد زیادی باعث پیشگیری از این مشکلات می شود میپردازیم.
موارد قابل توجه در قرارداد
قرارداد در پنل اس ام اس عمدتا به ۲ دسته حقیقی و حقوقی قابل تفکیک میباشند.
هر یک از این دو، شرایط خاص خود را خواهند داشت.
این موارد به تفکیک به شرح ذیل میباشد.
۱- قراردادهای حقوقی:
ارگانها، سازمانها و شرکتهایی که تمایل دارند قرارداد پنل اس ام اس منعقد کنند میبایست شرایط قرارداد حقوقی را داشته باشند.
- مشخصات کامل دارنده حق امضا در آخرین روزنامه رسمی، آدرس، شماره تماس و ایمیل سازمانی الزامی میباشد.
- ارائه آخرین روزنامه رسمی شرکت
- مهر و امضاء کلیه صفحات
۲- قراردادهای حقیقی:
اشخاصی که تمایل دارند قرارداد پنل اس ام اس منعقد کنند میبایست شرایط قرارداد حقیقی را داشته باشند.
– اعلام مشخصات کامل طرفین، نام پدر، آدرس محل اقامت، شماره ثابت و همراه الزامی میباشد.
– اهلیت داشتن طرف حقیقی
– امضاء کلیه صفحات
– ارائه کپی کلیه مدارک احراز هویت
– ارائه گواهی امضاء و مطابقت آن با امضاء قرارداد (گواهی امضاء در دفترخانه با مشاهده کارت ملی و تطبیق مدارک صورت میگیرد).
ارسال پیامک
با توجه به قوانینی که هر سازمان و ارگانی جهت امنیت ملی و همچنین منظم بودن روند اجرا تدوین مینماید، ارسال پیامک در سامانه پیام کوتاه جزء نکات اساسی در قوانین مربوط به فعالیت شرکت های پیامکی به حساب میآید.
با توجه به قوانین در سامانه پیامکی و ماهیت اس ام اس که به نحوی وسیله انتشار اخبار یا اطلاعات میباشد، این مورد از موارد بسیار پراهمیت و قابل توجه است.
راه هایی برای کنترل این مورد و اعمال نظارت بر سیستم ارسال پیامک در سامانه پیامک وجود دارد که به شرح ذیل میباشد:
تأیید ارسال ها:
هر پیامک، بسته به اینکه مربوط به حوزه ارسالی خود، ممکن است نیاز به مجوز خاصی داشته باشد.
بعنوان مثال:
– قوانین موجود در سامانه پیامکی در حوزه پزشکی نیازمند ارائه مجوز از نظام پزشکی میباشد.
– قوانین موجود در سامانه پیامکی در خصوص فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و پرتو نگاری، هوشبری (Anesthesiology)، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و … نیاز به مجوز از پیراپزشکی دارد.
– موسسات خیریه نیاز به مجوز از سازمان مربوطه به جهت ارسال پیامک در سامانه پیامک خواهند داشت.
– برخی از پیام ها با توجه به حساسیت نوع پیام، مانند پیام های خبری، نیاز به مجوز رسانه های دیجیتال دارند و گاها حتی با داشتن مجوز مربوطه نیاز به استعلام و تایید مراجع ذی صلاح نیز میباشد.
به عبارتی هرگونه پیامکی که نیاز به مجوز داشته باشد و مجوزی قبل از ارسال پیام ارائه نشده باشد، میبایست عدم تایید گردد و در بخش فیلترینگ قرار گیرد.
در ادامه، بخش فیلترینگ پیامک و اینکه چه نوع پیامک هایی در حوزه فیلترینگ قرار میگیرند، توضیحاتی ارائه خواهد شد.
شایان ذکر است که فیلترینگ پیامک از بخش های مهم در یک سامانه پیامکی است و در صورت عدم رعایت موازین قانونی، شرکت پیامکی دچار دردسرهای قانونی خواهد شد.
بعضا عدم توجه به قوانین فیلترینگ، سبب شکایت مخاطبین و از دست دادن اعتبار شرکت یا منحل شدن آن خواهد شد.
فیلترینگ
به دلیل تعهداتی که در قراردادهای فیمابین اپراتور و شرکت ارائه دهنده خدمات وجود دارد، مانیتورینگ و فیلتر کردن برخی از جملات و همچنین کلمات در قوانین سامانه پیامکی الزامی میباشد.
- در صورتی که متن پیامک نیاز به بررسی مجوز یا استعلام از اپراتور داشته باشد، در بخش فیلترینگ قرار گرفته و پس از دریافت نتیجه مثبت، رفع فیلترینگ میشود و یا علت رفع نشدن فیلترینگ به کاربر اعلام گردد.
- ارسال پیام هایی با محتوای شخصی، شوخی، پیام های غیر واقعی، امکان ارسال از سامانه پیام کوتاه را ندارند و شامل فیلترینگ میباشند؛ در صورتیکه گیرنده شکایتی در این خصوص داشته باشد کلیه مدارک فرستنده به مراجع ذی صلاح ارائه میگردد.
- در مواردی که یک کاربر برای ارسال یک پیامک ممنوع تلاش مینماید، بهترین کار محدود نمودن دسترسی ایشان در استفاده از پنل پیام کوتاه است. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که نمیتواند نسبت به ارسال پیامک تخلف آمیز خود اقدام نماید و فیلترینگ در استفاده از پنل نیز برای او اعمال شده است.
جمع بندی
ارائه پنل اس ام اس و کسب درآمد از آن همانند هر حوزه کاری دیگری دارای مخاطرات و ملاحظات قانونی میباشد.
هرچه شرکت ارائه دهنده این خدمات، اصولی تر قدم بردارد، بقای خود را برای ادامه کسب و کار و ارائه یک سرویس پایدار تضمین مینماید.
شرکتی که در این حوزه به صورت اصولی وارد نشود و از قوانین موجود در سامانه پیامکی تبعیت ننماید و فیلترینگ پیام ها را به شکل قانونی رعایت نکند، بعد از مدت کوتاهی دچار دردسرهای قانونی خواهد شد؛
بالطبع، کیفیت ارائه خدمات به تمام مشتریان در این شرکت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.