روش های تحقیقات بازار و مهارت داشتن در خصوص تعیین بازار هدف مناسب، نخستین قدم برای انجام صحیح بازایابی اینترنتی و حتی بازاریابی سنتی است. نوع اطلاعاتی که میخواهید در مورد مشتریان، بازار یا رقبای خود جمعآوری مینمایید و نوع بازایابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی که انتخاب میکنید، بر روش های تحقیقات بازار تأثیر میگذارند.
روش های تحقیقات بازار متفاوتی برای جمعآوری اطلاعات (از منابع اولیه یا ثانویه) و انواع مختلف دیگری برای جمعآوری اطلاعات (کمی و کیفی) وجود دارد. شما میتوانید از هر ترکیبی از این روش های تحقیقات بازار برای به دست آوردن نتایج مورد نیاز خود استفاده کنید.
روش های تحقیقات بازار
در صورت استفاده موثر از روش های تحقیقات بازار، میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مشتریانی که میخواهید به آنها دسترسی پیدا کنید را بیابید؛ لذا برنامه بازاریابی کاملی را برای انجام بازایابی اینترنتی یا سنتی به دست خواهید آورد.
شما روش های مختلفی را برای انجام بازایابی اینترنتی و سنتی دارید، بسته به اینکه چه محصول یا سرویسی را ارائه میدهید و بودجهی شما چقدر است، این مورد میتواند متفاوت باشد.
هنگام انجام تحقیقات بازار، باید موارد زیر را مطالعه کنید:
نگرش: مخاطب شما در مورد موضوع مورد بحث چه نگرش و احساسی دارد
رفتارها: مخاطب شما در مورد موضوع مورد بحث چه رفتاری نشان میدهد
جمعیت شناسی: مانند سن، سطح درآمد و جنسیت
تحقیقات بازار ثانویه
تحقیقات بازار ثانویه، جستجو در اطلاعات و دادههای موجود است. داده های ثانویه میتوانند داده های حاصل از سرشماری، نظرسنجی، مقالات، مجلات و غیره میباشند.
بهترین ویژگی در خصوص تحقیقات ثانویه این است که میتوان آن را نسبتا سریع انجام داد. کار شما به عنوان یک پژوهشگر ثانویه، یافتن داده های موجودی است که میتوانند برای پروژه شما مفید باشند.
ممکن است که شما قادر به پیدا کردن اطلاعات ثانویه مناسب برای نیازهای تحقیقاتی خود نباشید؛ اگر این مورد اتفاق بیافتد، برای انجام بازایابی اینترنتی یا سنتی باید خودتان تحقیق اولیه را انجام دهید.
تحقیقات بازار اولیه
یکی از روش های تحقیقات بازار است که در آن محقق باید برای به دست آوردن اطلاعات از روش های مختلف اقدام نماید. این روش ها به ۵ دسته کلی تقسیم میشوند:
نظرسنجی
نظرسنجی یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین روش های تحقیقات بازار اولیه است. نظرسنجی ها در انواع مختلفی قابل انجام هستند؛ از قرار دادن کارت بازخورد کوچک بر روی میزها در رستوران گرفته تا نظرسنجی های موجود در فضای مجازی و وب میتوانند برای گردآوری اطلاعات موثر باشند.
نظرسنجی ها می توانند به طور موثر برای تحقیق رضایت مشتری (مشتری یا کارمند)، سنجش نگرش، تحقیقات قیمت گذاری، سرشماری و غیره استفاده شوند.
شما میتوانید از روش های مختلف از جمله ایمیل، فرم های وب، چهره به چهره، تلفن و حتی در دستگاه های تلفن همراه از طریق پیام متنی یا … نظرسنجی را انجام دهید. سامانه پیامک شرکت فراپیامک با داشتن یک ماژول مجزا برای نظرسنجی، انجام این کار از طریق پنل اس ام اس را بسیار ساده کرده است.
همچنین، نظرسنجی ها میتوانند به صورت خودآموزی باشند (پاسخ دهنده شخصا به سؤالات پاسخ میدهد) یا توسط یک فرد واسط که پاسخ شما را ثبت میکنند، اداره شود.
گروه های تمرکز
گروه های تمرکز شامل جمع آوری گروهی از افراد در یک اتاق است؛ این افراد به جمعیت شناسی هدف، کمک به سزایی خواهند کرد. ویژگی های جمعیت انتخابی مانند سن و جنیست آنها بسته به محصول یا سرویس مورد نظر انتخاب میشوند.
گروه های تمرکز برای تحقیقات کیفی و اکتشافی عالی هستند. گروه های تمرکز ابزار بسیار خوبی برای استفاده قبل از یک نظرسنجی خواهند بود، زیرا سوالات نظرسنجی خود را دقیق تر و هدفمند اعلام میکنند.
مصاحبه
همانند گروه های تمرکز، مصاحبه های فردی نیز یک روش تحقیق کیفی است. برای ساده سازی موارد، مصاحبه های فردی را به عنوان گروه های تمرکز با تنها یک شرکت کننده و یک مصاحبه کننده در نظر میگیرند.
بسته به هدف مصاحبه طیف گسترده ای از فرآیند مصاحبه وجود دارد. مصاحبه ها می توانند مکالمات جریان آزاد باشند که به طور گسترده ای به یک موضوع کلی بپردازند یا ممکن است به شدت ساختاریافته باشند و سوالات بسیار خاصی را شامل شوند.
تحقیق میدانی
آزمایشات میدانی شامل آزمایش علمی است که میتوان توسط آن متغیرها و فرضیه های خاصی را مورد آزمایش قرار داد. این تستها میتوانند در محیط های کنترل شده یا خارج از کنترل (محیط طبیعی) انجام شوند.
مشاهده
تحقیقات مشاهداتی میتواند در اشکال و اندازه های مختلف صورت گیرد. به طور کلی این مورد به دو دسته تقسیم میشود:
- مشاهده دقیق بدون درگیری با موضوع
- مشاهده با سطوح مداخله
بزرگترین مزیت این روش این است که محققان میتوانند رفتار واقعی را مشاهده کنند؛ مردم اغلب در یک نظرسنجی یا مصاحبه مواردی را گزارش میدهند که ممکن است در واقعیت و در لحظه آن را انجام ندهند. تحقیقات مشاهداتی یک بازتاب مستقیم از “زندگی واقعی” است، بنابراین، این بینش اغلب بسیار قابل اعتماد و مفید خواهد بود.