برنامه بازاریابی و عواملی که به آن وابسته است و همچنین روش های تبلیغات از مهمترین عناصری هستند که در تعیین موفقیت یک کسب و کار نقش دارند.
توضیح مفصل و آموزش در این خصوص مسلما نیازمند جلسات زیاد و طولانی خواهد بود.
در این سلسله از مقالات نکاتی عمومی، آموزنده و خلاصه شده از این مباحث را مطرح مینماییم.
برنامه بازاریابی و در نهایت روش های تبلیغات، با بازار هدف شما، ارتباط مستقیم خواهد داشت.
اینکه پیش از طراحی یک محصول یا ایجاد یک کسب و کار بازار هدف آن را بشناسید، بسیار حائز اهمیت میباشد.
بازار هدف
بازار هدف میتواند اشخاص باشند یا حتی شرکت ها نیز میتوانند به عنوان بازار هدف در تولید و برنامه بازاریابی کسب و کار تعیین شوند.
در خصوص افراد میتوان سن، جنسیت، محل زندگی یا کار، تحصیلات و … را مورد بررسی قرار داد.
در خصوص شرکت ها نیز میتوان به مواردی نظیر خصوصی یا دولتی بودن آن، تعداد پرسنل و یا مشتریان، نوع کلاس کاری و … توجه نمود.
بدین ترتیب، بهتر میتوان در خصوص برنامه بازاریابی و همچنین روش های تبلیغات تصمیم گیری نمود.
زمانی که شما بازار هدفتان را مشخص نمایید، میتوانید علاوه بر این که محصول خود را برای آن هدف بهینه میسازید، روش های تبلیغات خود را بر مبنای علایق و سلیقه بازار هدف خود طرح ریزی نمایید.
در شناخت بازار هدف است که میتوان مشخص نمود که چه برنامه بازاریابی را پیاده سازی نمود.
همچنین شرایط ایده آل برای آنلاین مارکتینگ و روش های تبلیغات آن کسب و کار از همین طریق مشخص میگردد.
برای مثال طی سال های ۸۶ تا ۹۳ با توجه به رونق نسبی بازار، تبلیغات نیز به همان نسبت رونق داشت.
طی همین سال ها سامانه پیامک راهکار مناسبی که از روش های تبلیغات پیامکی بود را ارائه داد.
پیامک تبلیغاتی توانست نیاز بسیاری از صاحبین مشاغل را در برنامه بازاریابی و برنامه های تبلیغاتی ایشان پاسخ دهد.
توجه به نیاز اصلی مخاطب و تلاش برای برآورده کردن آن نیازها باعث شکوفایی کسب و کار خواهد شد.
گاهی ابتدا بازار هدف مشخص شده و براساس آن ایده پردازی و در نهایت شروع یک کسب و کار صورت میگیرد.
یکی از بهترین روش ها در این خصوص استفاده از آمار اعلامی سازمان های رسمی و متولی آمار میباشد.
به طور مثال، دانستن آمار جمعیت از نظر سن یا جنسیت، تعداد خانوارها و اعضای خانواده و … میتواند راهگشای داشتن یک ایده و شروع یک کسب و کار موفق باشد.
با این آمارها میتوان نیاز آینده یک جامعه را تخمین زد و براساس آن یک ایده را طرح و براساس آن برنامه بازاریابی و روش های تبلیغات آن را تعیین نمود.
شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی
برنامه بازاریابی میتواند تحت تأثیر شرایط یک منطقه و یا کشور قرار گیرد.
شرایط سیاسی نظیر تحریم یا مجادلات سیاسی نقش به سزایی در تعیین سیاست فروش، برنامه بازاریابی و روش های تبلیغات خواهد داشت.
در صورتی که در مسیر تولید یک محصول شرایط اجتماعی و فرهنگی هدف را نشناسیم، ممکن است فرصت های زیادی را از دست داده و حتی خود کسب و کار نیز به خطر بیافتد.
عدم توجه به شرایط اقتصادی نیز ما را در قیمت گذاری محصول و روش های تبلیغات دچار خطا و ریسک مینماید.
لذا میتوان گفت پیش از تولید یک محصول یا یک خدمت جدید، تصمیم گیری بهتر و مؤثرتری در خصوص تولید، برنامه بازاریابی و برنامههای تبلیغاتی آن خواهند داشت.
برای مثال میتوان به رایو نرم افزار سایت ساز شرکت دانش بنیان فراداده رایانه سورنا اشاره نمود.
با توجه به تحولات فرهنگی، اقتصادی و همچنین مطالعه آمار رسمی کشور میتوان نتیجه گرفت که:
اکنون و طی چند سال آینده نیاز به داشتن یک فروشگاه آنلاین یا یک وب سایت، نیاز بسیاری از افراد جامعه و کسب و کارها خواهد بود.
گسترش مشاغل و فروشگاه های خانگی و همچنین افزایش ضریب نفوذ اینترنت موجب افزایش این نیاز میگردد.
لذا شرکت فراداده رایانه سورنا اقدام به تولید نرم افزاری کامل، جامع و قابل استفاده برای عموم به نام رایو نموده است تا نیاز این بازار هدف را پاسخگو باشد.
سخن آخر
برنامه بازاریابی به عوامل و عناصر گوناگونی وابسته است.
شاید مهمترین آن ها بازار هدف و شناخت کامل آن باشد.
از طرفی توجه به شرایط پیرامون کسب و کار یا به عبارتی عوامل خارجی نظیر شرایط سیاسی و اقتصادی نیز توجه نمود.
در مقالات آینده تلاش میشود تا به صورت مختصر و در ادامه همین بحث عناوین و تجارب بازاریابی های موفق را ارائه نماییم.