بوت استرپینگ و جذب سرمایه در کسب و کار
بوت استرپینگ و جذب سرمایه دو روش متفاوت و مرسوم برای ایجاد تجارت جدید، اجرا و توسعهی ایده های استارتاپی یا راه اندازی یک استارتاپ میباشند.
شاید شنیده باشید که بگویند “برای پول درآوردن به پول نیاز است!”
یا اینکه بر این باور باشید که با وجود ممتاز بودن ایده یا یک محصول، برای راه اندازی هر کسب وکاری به مقدار زیادی سرمایه نیاز است.
یا با خود فکر کنید که هر شخص کار آفرینی در مقطعی از کار خود با مشکل کمبود سرمایه مواجه خواهد شد که باعث ایجاد محدودیت در پیشرفت کار او خواهد بود.
شاید این جملات در شرایط بسیاری صحیح باشند؛
اما ما امروزه در دوران بسیار جالبی زندگی میکنیم و تغییرات بسیاری در دنیای کسب و کار در حال روی دادن هستند.
برای کار آفرینهای امروز روشهای مختلفی برای ایجاد و توسعه کار وجود دارد که لزوما مستلزم سرمایه شخصی یا دریافت وام بانکی نمیباشند.
همانطور که ذکر شد امروزه متداولترین روشها برای ایجاد یک استارتاپ و یا اجرا و توسعه ایده های خلاقانه و تجارت عبارتند از جذب سرمایه و بوت استرپینگ.
تقریبا غیر ممکن است که از بین این دو روش یکی را انتخاب کنیم؛
زیرا که هر کدام نکات مثبت و منفی منحصر به فرد خود را دارند.
به طور کلی شاید بتوان گفت که برای هر کار به خصوصی، روشی به روش دیگر ارجحیت دارد.
اما در نهایت تصمیم نهایی که کدام یک از این روشها بهتر است با خود شخص کارآفرین میباشد.
این مقاله به شما کمک میکند تا بتوانید انتخاب مناسبی بین روشهای جذب سرمایه و بوت استرپینگ انجام دهید.
خصوصیات روش جذب سرمایه
در این روش صاحب کسب و کار نوپا (استارتاپ) میبایست سلسله مراتبی را برای جذب سرمایه از منابع و افراد مختلف طی کند.
بعضی از این روشها عبارت از جذب سرمایه گذار به صورت جمعی، خرید سهام تجمیعی و غیره میباشند.
مزیت روش جذب سرمایه این است که میتوان از چندین سرمایه گذار، سرمایه های کوچک جمعآوری کرد.
یکی از مزایای این روش این است که با وجود جذب سرمایه گذار های متعدد، افراد سرمایه گذار مجبور به پذیرش ریسک بالا نخواهند شد؛
درعین حال، صاحبان استارتاپ، امکان این را دارند که مبلغ مورد نیاز را جمع آوری کنند.
یک راه بسیار رایج برای جذب سرمایه، استفاده از وبسایتهای جذب سرمایه میباشد.
با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی، این امکان وجود دارد که صاحب کسب و کار نوپا به سرمایه گذاران متعدد در مدت زمان کم دسترسی داشته باشد.
باید این نکته را در نظر داشت که تنها در صورتی سرمایه گذاران انتظار بازگشت سود را نخواهند داشت که جمعآوری سرمایه به منظور فعالیت خیریهخواهانه انجام شده باشد.
یکی از روشهای جذب سرمایه برای کارهای تولیدی این است که با پیشفروش محصول به مصرف کنندگان سرمایه مورد نیاز جمعآوری شود.
در این حالت، با تحویل محصول، سرمایه گذاران حکم اولین مشتریان آن محصول را پیدا خواهند کرد.
روش جذب سرمایه در سالهای اخیر رشد زیادی داشته است؛ به نحوی که میتوان نمونه های بسیاری از کسب و کار های موفق که از این روش بهره بردهاند را پیدا کرد.
باید در نظر داشت که با وجود اینکه روش جذب سرمایه میتواند روش مناسبی برای جمع آوری سریع سرمایه باشد؛
اما لزوما برای تمامی کسب و کارهای نوپا روش مناسبی به حساب نمیآید.
تحقیقات پیرامون مشاغل و محصولات مشابهی که از این روش بهره بردهاند، میتواند در تصمیم گیری جهت بکارگیری روش جذب سرمایه، بسیار مفید باشد.
خصوصیات بوت استرپینگ
بوت استرپینگ یکی دیگر از روشهای مرسوم برای پایه گذاری و آغاز کسب و کار جدید میباشد.
در روش بوت استرپینگ صاحب کسب و کار، برای ایجاد کسب و کار جدید به جذب سرمایه گذار نمیپردازد.
بلکه خود شخص با منابع مالی شخصی یا کار و تلاش زیاد یا هر دو این موارد، استارتاپ خود را راه اندازی میکند.
بدین معنا که منابع و توانایی خود شخص، کسب و کار را بنا میکند.
یکی از محاسن این روش این است که صاحب کسب و کار نوپا، کنترل کامل بر روی کار و نحوه اجرا دارد و با شیوه و سرعت خود، کار را پیش میبرد.
این روش برای اشخاصی که سرمایه شخصی و وقت کافی برای پیشبرد کار را دارند، بسیار مناسب است.
همچنین این روش برای افرادی که میخواهند کسب و کارهای خدماتی یا مشاغل مرتبط با خدمات ارزش افزوده داشته باشند، میتواند بسیار مناسب باشد.
زیرا قالبا ساختار تجاری اینگونه کارها با تجارتهای تولیدی متفاوت است.
خصوصا از این لحاظ که معمولا در صنایع خدماتی، نیازی به ارسال کالا و صرف هزینههای مربوطه وجود ندارد؛
در نتیجه به صاحب کسب و کار نوپا این امکان را میدهد تا مجبور به تعیین بودجه برای جذب مشتری نباشد.
برخلاف روش پیشفروش کالا به مصرف کننده برای جذب سرمایه، صنعتگران عموما حاضر نیستند مدت زیادی را منتظر بمانند تا خدمات بدستشان برسد.
درنتیجه، در مواردی که کارگذار بخواهد محصول را برای ارائه به صنعتگران دیگر، تولید کند، روش بوت استرپینگ میتواند گزینه بهتری نسبت به روش جذب سرمایه باشد.
مگر آنکه برای صاحبان کسب و کارهای نوپا، توانایی تولید از طریق منابع شخصی امکانپذیر نباشد؛
در اینصورت گزینه های جذب سرمایه به روشهای ایجاد سهام، ایجاد وام یا جذب سرمایه گذار به شرط پاداش، میتوانند کارآمد باشد.
بوت استرپینگ در فراداده
شرکت دانش بنیان فراداده، از ابتدا که با استارتاپ پنل اس ام اس کار خود را شروع کرد، از روش بوت استرپینگ (Bootstrapping) استفاده نمود.
تمامی هزینهها و سرمایهی اولیه جهت تولید و راه اندازی سامانه پیامک، به صورت شخصی فراهم گردید.
شرکت فراداده برای هیچ یک از زیرمجموعههای خود، از روش جذب سرمایه بهره نگرفته و منابع مالی، به صورت کاملا شخصی تأمین شده است.
بسیار متن خوبی بود.
ممنون