وبلاگ فراپیامک
ایده های خلاقانه

ایده های خلاقانه و استارتاپ

تعریف استارتاپ یا شرکت های نوپا چیست؟

ایده های خلاقانه که در قالب استارتاپ مطرح می‌گردند، می‌توانند منجر به ایجاد یک کسب و کار جدید شوند.

اصولا، استارتاپ یا Startup به معنی یک کسب و کار جدید است؛

ایده اولیه آن به ذهن افراد خلاقی رسیده است که سعی کرده‌اند آن ایده رشد و توسعه پیدا کند و درآمدزایی داشته باشد.

بنابراین می‌توان، یک استارتاپ‌ را به عنوان کسب و کار جدید و حتی کارآفرینی نیز اطلاق نمود.

اولین رویداد استارتاپی دنیا در سال ۲۰۰۷ برگزار شد، البته استارتاپ در ایران از سال ۱۳۹۱ شمسی رونق گرفت.

در ادامه مطلب در مورد استارتاپ ویکند بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیشتر ایده های خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و IT است؛

به جرأت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که یکی از پایه های اصلی رشد و توسعه ایده های خلاقانه، تکنولوژی و نرم افزار است.

اما لزوما هر کاری که به واسطه فناوری اطلاعات و نرم افزار انجام می‌شود، یک استارتاپ نیست.

احتمالا با نمونه هایی از استارتاپ های ایرانی که نتیجه آن اپلیکیشن های پرکاربردی بوده است؛ بر روی گوشی تلفن همراه خود کار کرده‌اید.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که یکی از دلایل اصلی توسعه استارتاپ ها در ایران، راه اندازی اینترنت ۳G و ۴G بوده است.

معمولا سرمایه گذارانی وجود دارند که از این استارتاپ ها حمایت و به رشد و توسعه آن استارتاپ می‌کنند.

البته نباید فراموش کنیم که برای سرمایه گذاران، مسأله داشتن مزیت رقابتی محصول، نسبت به محصولات مشابه در دنیا، بسیار حائز اهمیت می باشد.

بهتر است بدانیم که همه استارتاپ ها لزوما موفق به کسب درآمد نمی‌شوند؛

طبق آماری که گرفته شده، از هر ۱۰۰ استارتاپ، حدودا ۱۰ استارتاپ به موفقیت رسیده و بقیه آن ها با شکست مواجه شده اند.

چند دلیل مهمی که باعث شکست استارتاپ ها می‌شود:

۱- انتخاب طرح کسب و کار اشتباه (Business plan)؛

۲- عدم انجام تحقیقات بازار؛ به این دلیل که ممکن است آن محصول نیاز جامعه نباشد؛

۳- بازاریابی ضعیف محصول؛

۴- زمان اشتباه برای تولید محصول و بازاریابی آن که باعث عدم پذیرش محصول توسط مشتریان می‌گردد؛

۵- ضعف مدیریت تیم که باعث می‌شود محصول به موقع آمده نگردد و محصولات دیگری با مزیت رقابتی برتر، مشابه با محصول شما، وارد بازار شوند.

استارتاپ ویکند یا رویداد های استارتاپی

استارتاپ ویکند (Startup Weekend) یک رویدادی آموزشی بوده و تجربی ای است که در سراسر دنیا برگزار می‌گردد.

در این استارتاپ ویکند، افرادی از جمله مدیران شرکت های استارتاپی، برنامه نویسان، افراد علاقمند به ایده های خلاقانه گردهم می‌آیند؛

همگی ایده های بسیاری را مطرح می‌کنند و پس از انتخاب ۱۰ ایده برتر، جهت اجرای نمونه کوچکی از ایده ها، گروه هایی را تشکیل خواهند داد.

در ادامه، می‌بایست گروه ها از طرح و توجیه اقتصادی ایده‌ی خود دفاع کنند.

در نهایت، پس از بررسی داوران و سرمایه گذاران، ۳ تیم برتر انتخاب می‌شوند؛

آن گروهی برنده است که پس از پایان دوره سه روزه، همکاری بین اعضای آن همچنان حفظ گشته و به سودآوری از آن ایده می‌رسند.

بنابراین روند به این صورت می‌باشد:

۱- ارائه ایده های خلاقانه

۲- انتخاب ایده برتر

۳- تشکیل گروه

۴- توسعه و گسترش ایده

۵- تهیه یک مدل کسب و کار

۶- کار بر روی ایده و اجرا و تهیه نمونه اولیه از آن

۷- ارائه نمونه اولیه

۸- انتخاب محصول برتر

۹- معرفی تیم های برتر

نمونه هایی از استارتاپ های ایرانی

سایت دیجی کالا یکی از اولین و بزرگترین استارتاپ های ایران به شمار می‌آید؛

کمتر کسی است که برای یکبار هم که شده از این سایت استفاده نکرده باشد.

امروزه این سایت در کنار فروش و بررسی تخصصی کالاهای دیجیتالی، به فروش کالاهای غیر دیجیتالی نیز پرداخته است.

سایت تخفیفان در سال ۱۳۹۰ یکی از اولین استارتاپ های ایران بوده که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون کاربر و مشتری دارد.

سایت آپارات که در اواخر سال ۱۳۸۹ شکل گرفت و امروزه بازدید آن از سایت دیجی کالا هم بیشتر شده است.

سایت دیوار که برای خرید و فروش تمامی لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو بهترین استارتاپ های ایران به شمار می‌آید.

این سایت دومین ایده خلاقانه‌ دانشجویان دانشگاه شریف بوده است.

فراپیامک و نقش آن در میان ایده های خلاقانه

شاید بتوانیم بگوییم که نرم افزار سامانه پیامک فراپیامک، در ابتدا یکی از ایده های خلاقانه بوده و الان به یک کسب و کار موفق تبدیل شده است.

زیرا علاوه بر ایده جدیدی که برای ارسال پیامک های انبوه داشته، با ایجاد پنل نمایندگی پیامک اقدام به کارآفرینی نموده است.

مرضیه عالمی

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع از
تماس با فراپیامک