وبلاگ فراپیامک
پنل اس ام اس رایگان

پنل اس ام اس رایگان

پنل اس ام اس رایگان، آری یا نه؟

پنل اس ام اس رایگان موضوع چالش برانگیزی است که همواره مشتریانی که قصد خرید سامانه پیامکی را دارند با آن روبرو هستند.

این که چرا برخی از سرویس های پیامکی به پنل اس ام اس رایگان ارائه می دهند اما برخی دیگر خدمات خود را در ازای پرداخت هزینه عرضه می کنند، سوأل بسیاری از افراد است.

پنل اس ام اس رایگان در واقع معضلی است که شرکت های معتبر پیامکی نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

شرکتهای معتبر پیامک، همواره باید در خصوص علت ارائه پنل اس ام اس رایگان توسط برخی از شرکت های پیامکی به مشتریان خود توضیح دهند.

در این مقاله سعی شده است تا پاسخی مناسب به این سوال که “آیا پنل اس ام اس رایگان یک امر منطقی محسوب می شود یا خیر؟” داده شود.

​در برخی از سیستم های خدماتی، مشتریان با پرداخت یک هزینه اولیه، سیستم را فعال نموده و سپس بر حسب نیاز و درخواست خود، اقدام به پرداخت هزینه های جاری آن سیستم می نمایند.

با خرید سامانه پیامکی نیز یکی از این نوع سیستم ها را خریداری کرده اید.

پنل اس ام اس رایگان چه مفهومی دارد؟

پنل اس ام اس رایگان بدین معناست که بابت راه اندازی سیستم پیامک هیچ هزینه اولیه ای از مشتری دریافت نگردد.

برخی شرکت های نو پا و بی تجربه، به جهت جذب مشتری از روش ارائه پنل اس ام اس رایگان استفاده میکنند.

البته به جهت بی تجربه بودن، نمی دانند که استفاده از این روش برای جذب مشتری کاملا کاذب است و در طولانی مدت، سبب نارضایتی مشتری خواهد شد.

در بسیاری از شرکت هایی که در زمینه پیامک فعالیت می کنند، با پرداخت هزینه اولیه، خرید سامانه پیامکی با امکان ارسال و دریافت پیامک انجام میشود.

خریدار سامانه پیامکی پس از دریافت اشتراک، بر حسب نیاز خود، هزینه ارسال پیامک را پرداخت می نماید.

اما فروش پنل اس ام اس رایگان نه به نفع مشتری است نه به نفع شرکت ارائه دهنده!

پنل اس ام اس رایگان به ضرر شرکت ارائه کننده است؛

زیرا در ابتدا مشتریان زیادی را با سطح دانش پائین جذب خود میکند.

اما به مرور زمان همان مشتریان وقتی کیفیت بسیار پائین خدمات را ببینند، با نارضایتی سازمان را ترک خواهند کرد.

زیرا، مشتری فقط هزینه اول پنل را به جهت ارائه پنل اس ام اس رایگان از جانب سرویس دهنده، نپرداخته است.

ممکن است شرکت پرداخت کننده به سبب جبران همان هزینه اولیه، هزینه های جانبی بیشتری از وی دریافت نماید.

اما سوالی که همیشه در بین شرکت های ارائه دهنده خدمات پیامک مطرح بوده، این است که آیا پنل اس ام اس رایگان و اختصاص دادن درآمد حاصل از فروش پیامک بهتر است یا دریافت هزینه بابت فعالسازی و تمدید؟

برای پاسخ گویی به این سوال می بایست ابتدا عناصر کسب و کار پیامک را شناخت.

در ادامه به برخی مفاهیم و نکات قابل توجه اشاره خواهد شد.

هزینه راه اندازی سامانه پیامک

برای راه اندازی سامانه پیامک (SMS Source) که در آن بتوان برای هر شخص پنل پیامک ایجاد نمود، مسلما هزینه های اولیه‌ی سنگینی متوجه شرکت خواهد بود.

این هزینه ها شامل هزینه تهیه سخت افزارها نظیر سرور و لوازم لازم برای ارائه پشتیبانی می باشد.

همچنین هزینه تهیه نرم افزار جهت راه اندازی سامانه پیامک نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

خواه این نرم افزار از ابتدا توسط خود شخص ایجاد شده باشد یا خواه از شرکت دیگری که پیشتر این نرم افزار را برای راه اندازی سامانه پیامک خود ایجاد نموده است، تهیه شود.

البته شایان ذکر است که این هزینه ها، هزینه های مشهود در راه اندازی سامانه پیامک هستند.

مسلما هزینه هایی نظیر هزینه دیتاسنتر، عقد قرارداد با اپراتورهای پیام کوتاه، راه اندازی وب سایت و … نیز به هزینه های مشهود در راه اندازی سامانه پیامک افزوده می شود.

راه اندازی سامانه پیامک به صورت نمایندگی (عامل فروش پیامک) برای شرکت های کوچکی (اشخاص حقوقی) که علاقمند به فعالیت در زمینه پیامک هستند و حتی اشخاص عادی (اشخاص حقیقی)، از برخی جهات، هزینه‌ی بسیار پایین تر و به صرفه تری خواهد داشت.

عدم نیاز به تهیه سرور و داشتن دغدغه بر ای عقد قرارداد با یک دیتا سنتر (Data Centre)، عدم نیاز به عقد قرارداد با تمامی اپراتورهای پیامکی و غیره از جمله مزایای گرفتن پنل مدیریتی پیامک و کار به صورت نمایندگی (Reseller) می باشد.

هزینه های جاری و فنی

هیچ کسب و کار راکدی نمی تواند موفق باشد؛ این یک اصل در امر کسب و کار است.

در بازار رقابتی با وجود تعدد رقبا، شرط موفقیت، پیاده سازی ایده و به روز بودن امکانات بر حسب نیاز بازار هدف می باشد.

به روز بودن، هزینه های بالایی را برای راه اندازی سامانه پیامک در بر خواهد داشت.

هزینه هایی از قبیل ارتقا سخت افزاری یا استخدام نیروی فنی مورد نیاز برای ارتقا نرم افزاری از جمله این هزینه ها خواهد بود.

موردی که می بایست به آن توجه نمود، هزینه های جاری یک مجموعه است.

هزینه استخدام پرسنل و تهیه دفترکار از یک طرف و هزینه های حوادث غیر مترقبه نظیر اشکالات سخت افزاری سرور (که هزینه های سنگینی بر دوش شرکت ها می گذارد) از طرف دیگر نیز می بایست به عنوان هزینه های جاری و فنی یک مجموعه به حساب آید.

پس راه اندازی سامانه پیامک علاوه بر هزینه های مشهود، هزینه های جاری و فنی نیز خواهد داشت؛

همین امر ممکن است اشخاص حقیقی را در راه اندازی سامانه پیامک دچار تردید کرده و به سمت اخذ نمایندگی پیامک و فعالیت به صورت عامل فروش پیامک سوق دهد.

سودآوری از فروش خط تا فروش پیامک

ارسال و دریافت پیامک از طریق خطوط پیامکی متصل به اپراتورهای پیامکی صورت می گیرد.

ثبت و راه اندازی خطوط پیامکی مستلزم پرداخت هزینه‌ی متناسب با نوع شماره و یا تعداد ارقام آن می باشد.

سامانه های پیامکی با توجه به قراردادهایی که با اپراتورهای پیامکی عقد نموده اند، هزینه اولیه ای را به جهت راه اندازی و فعالسازی خط پرداخت کرده و پس از آن، می توانند از ارسال و دریافت بر روی آن شماره سودآوری داشته باشند.

لذا می توانند بر حسب درخواست مشتری نسبت به فروش این خطوط به ایشان اقدام کرده و برای خود درآمدزایی داشته باشند.

البته این درآمد بخش کوچکی از درآمد یک سامانه پیامکی می باشد؛

زیرا در حال حاضر با پرداخت هزینه فعالسازی خط ارسال کننده پیامک، مادامی که اپراتور اجازه دهد، فعال مانده و ممکن است تا چند سال هزینه آبونمانی بابت ادامه فعالیت آن دریافت نشود.

دسترسی هایی که به مشتریان در سیستم پیامکی داده می شود علاوه بر اینکه به صورت بسته ای و یکجا فروخته خواهد شد، می تواند به صورت تکی و موردی نیز فروخته شود.

این مورد نیز می تواند به عنوان یک منبع سودآور در سیستم های پیامکی به حساب آید.

ارسال پیامک، مهم ترین وظیفه سیستم های پیام کوتاه است؛

بنابراین، فروش پیامک، اصلی ترین بخش درآمدزایی یک سرویس فعال و پویا می باشد.

علی رغم عدد بسیار کوچک سود هر پیامک، که به طور میانگین شاید کمتر از ۱۰ ریال باشد، بخش اعظمی از درآمد و سود مجموعه های فعال از طریق فروش پیامک به وجود می آید.

ارائه پنل اس ام اس رایگان از دید مشتری

چه سرویس هایی رایگانند و پنل اس ام اس رایگان به چه علت ارائه می شود؟

پاسخ به این سوال شاید بتواند دید بهتری ایجاد نماید.

سرویس رایگان ممکن است در سطح شرکت های معروف و پیشرفته یا در شرکت های سطح پایین ارائه شوند اما همگی اهداف مشابهی را دنبال می کنند.

ترغیب مشتری به خرید سرویس پولی یا درآمدزایی از طریق ایجاد اطلاعات در سرور ایشان، اهدافی است که با توجه به نوع کسب و کار و نقشه آن تعیین می شود؛

و البته، ادامه مسیر و سیاست فروش محصول را نیز به طور مشخص تعیین می کند.

در سرویس هایی که به جهت ایجاد ترافیک در سمت سرور ارائه می شود، با رایگان قرار دادن هزینه اولیه این سرویس، بستری را برای افزایش اطلاعات و تبادل آن ایجاد نموده و در نهایت از این جا به جایی اطلاعات درآمد ایجاد می کنند.

در صورت عدم استقبال کاربران از این سرویس ها، با توجه راه اندازی سامانه پیامک به صورت رایگان، مسلما این طرح ها با شکست همراه شده و در نهایت پس از مدتی حذف می شوند.

در راه اندازی یک کسب و کار یکی از مهمترین قسمت ها، وجود یک نقشه کسب و کار یا Business plan می باشد.

قبل از شروع، می بایست تمامی مواردی که در یک کسب و کار موثر است در نظر گرفته شود.

راه اندازی سامانه پیامک به صورت رایگان می بایست برای مجموعه ارائه دهنده پیش از هر چیز توجیه اقتصادی داشته باشد.

در صورتی که هیچ توجیه اقتصادی برای راه اندازی سامانه پیامک به صورت رایگان وجود نداشته باشد، نتیجه ای جز شکست در پی نخواهد داشت.

از طرف دیگر می بایست نگاه مشتری را به یک سرویس رایگان و خرید سامانه پیامکی رایگان سنجید.

شاید بتواند گفت کمتر کسی پیدا می شود که از یک سرویس رایگان انتظار خدمات پشتیبانی و بهبود عملکرد داشته باشد.

این دید مشتری از پنل اس ام اس رایگان، به عبارتی، مفهوم دیگری را در ذهن تداعی می نماید:

پرداخت یک هزینه اولیه هر چند کم برای گرفتن یک سرویس باعث افزایش اعتماد مشتری به آن سرویس می شود.

شاید بتوان گفت که در هنگام خرید سامانه پیامک رایگان، بیشتر مشتریان به دنبال گرفتن یک سرویس پیامکی ساده و البته موقت بدون داشتن برنامه ای مشخص و مدون هستند.

ارسال پیامک حاوی مطالب شوخی و سرکاری برای دوستان و آشنایان، شاید مهمترین عامل تحریک کننده افراد برای گرفتن خرید سامانه پیامکی رایگان باشد.

در این مواقع با توجه به ممنوعیت این نوع از ارسال ها در سیستم های پیامکی، اصلا پیامکی ارسال نشده و غیر از هزینه پشتیبانی فنی و انسانی هیچ دست آوردی برای شرکت به همراه نخواهد آورد.

حال آنکه اگر یک مشتری بابت خرید سامانه پیامکی مبلغی هر چند ناچیز پرداخت نماید، می توان گفت که احتمالا این مشتری قصد استفاده صحیح و درستی از سیستم پیامکی را دارد.

نتیجه گیری

گرفتن هزینه اولیه و هزینه تمدید در انتخاب و خرید سامانه پیامکی از بسیاری جهات حائز اهمیت است.

از افزایش اعتماد خریدار تا افزایش درآمد و جبران هزینه های سربار و جاری، از جمله مزایای گرفتن این هزینه از مشتریان میباشد.

در سرویس های پیامکی می توان گفت که سود دهی در ۲ فاز صورت می گیرد:

در ابتدای شروع فعالیت سیستم که هنوز ترافیک ارسال پیامک بالا نرفته است، بخش عمده درآمد از خرید سامانه پیامکی توسط مشتریان تأمین می گردد.

به مرور زمان که ترافیک ارسال پیامک افزایش می باید، بخش عمده درآمد از این ترافیک بوده ولی همچنان نادیده گرفتن هزینه راه اندازی سامانه پیامک و تمدید آن، یک اشتباه در سیاست فروش خواهد بود.

از این مورد می توان به عنوان یک عامل تشویقی برای مشتریان استفاده کرد و ارائه تخفیف در زمان تمدید را به عنوان یک هدیه  یا یک جایزه برای ایشان در شرایط خاص قرار داد.

بدین صورت علاوه بر قطع نشدن درآمد حاصل از فروش و تمدید پنل پیامک، رضایتمندی مشتری در خصوص گرفتن یک تخفیف و هدیه از مجموعه به طور نسبی جلب می شود.

دیدگاه بگذارید

لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

اطلاع از
avatar
wpDiscuz